Jump to content

Montering av varmtvansbereder på md21B

alma

Recommended Posts

Har så smått begynt å få på plass en etterlengtet varmtvansbereder. Hadde også sikret meg et bilde som viste hvor varmtvannsberederen skulle kobles inn på den gamle 61 hesteren min. Hadde lagret bildet på skrivebordet. Men nå er det noen som har rydet opp på dataen (hmpfr), og kan nå ikke finne bildet igjen! Noen som kan hjelpe meg. Regner vel med at det er et eller annet sted mellom termostaten og varmeveksleren, men ville gjerne sett med egne øyne på et bilde hvordan dette kan ordnes!

Redigert av alma (see edit history)

Det første bildet er av en 21A som har en annen varmeveksler. Men det er ingen forskjell når det gjelder tilkobling av bereder:

Pluggen (3) må skrues ut og erstattes av en slangenippel, dette er vann til berederen. Returen er merket 4, her må det også monteres nippel.

termostat1.jpg

Bildet er fra dette emnet.

Takker for den. Har sett bildet før men trengte den lille forklaringa. Det eneste jeg lurer på er: Er det virkelig forskjell på retur og utgående? Skjønner jo det på "ferskvannsiden" siden det sitter en enveiswventil i berederen, men trodde det var revnende likegyldig vilken vei kjølevannet gikk! Eller tar jeg feil?

Det er selvsagt en forskjell på den måten at varmtvannet presses ut fra topplokket gjennom 3 og suges tilbake til pumpa gjennom 4. Men det spiller ingen rolle hvilken vei vannet strømmer gjennom berederen.

Skal man imidlertid ha defroster og bereder i serie må vannet strømme gjennom berederen først.

Fikk ut blindpluggen "3" og en liknende blindplugg som skulle inn på "4" Dette er etter hva jeg kan skjønne en sinkanode smatidig som en blending. Problemet var at sinkstaven på "4" knakk og liger nå inni hullet! Denne må vel ut??? Er det så enkelt som det ser ut. 3 bolter eller er det mer som må skrus? Trenger jeg isåfall noen nye pakninger for å få dette tett igjen?

En annen ting, Nå fjerner jeg jo noen sinkanoder som man skulle tro hadde en funksjon. Er det nødvendig å erstatte disse på noe vis?

Redigert av alma (see edit history)

Hmm.. zink er vel ikke vanlig å ha på ferskvannssiden, eller har du en sjøvanskjølt motor? Om du har en sjøvanskjølt motor, så er det vel ikke så gunstig å ha sjøvann inn på kolben til varmtvannstanken? Er det ferskvann som strømmer igjennom, så trur jeg ikke at det er noe problem å fjerne zinkpluggen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...