Douro Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 En person omkom etter at seilbåten CYNTHIA WOODS mistet kjølen og kullseilte under regattaen "Regata de Amigos" som arrangeres hvert år fra fra Galveston i Texas til Veracruz i Mexico. Den forulykkede, Roger Stone, var en av to innleide sikkerhetsmannskap på CYNTHIA WOODS, som tilhører universitetet Texas A&M University. Mannskapet for øvrig besto av 4 studenter. Stone blir beskrevet som en helt etter at han advarte resten av mannskapet om at kjølen var falt av og sørget for at de kom seg ut av båten. Kullseilingen skjedde så raskt at de 5 overlevende bare fikk med seg 4 redningsvester. De holdt seg flytende sammen i 26 timer før de ble reddet, i et farvann hvor det ikke er uvanlig med haier. CYNTHIA WOODS er en Cape Fear 38R som produseres i North Carolina. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Vi som har gamle båter fra 70 og 80 tallet, og driver med turseiling... har vi noe å frykte mht kjølhavari? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Jawik Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Alle båter kan miste kjølen. Det er kjølboltene som avgjør om uhellet skal skje. Så sjekk at disse sitter som de skal. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
C-marine Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hva skjer når en seilbåt mister kjølen? Detter den av og båten kullseiler? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Jawik Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Om båten kullseiler avhenger av konstruksjonen. Det blir som med flaska som står på borde og noen kommer borti den og setter den i bevegelse. Velter den eller blir den stående. Kjølen begynner å oppføre seg merkelig. Styringen blir umulig og en lurer på om det er roret da det isteden er kjølen som holder på å løsne. Få ned seilene i en fart og ikke tenk for lenge på hva som skjer. Nesten uhell - kjølen henger igjen - har jo forekommet i årenes løp. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Krimart Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Vi som har gamle båter fra 70 og 80 tallet, og driver med turseiling... har vi noe å frykte mht kjølhavari? Normalt sett: nei. Det er selvsagt en god ide å følge med på hvordan kjølen og kjølbolter har det, men de tilfeller som er kjent hvis man ser bort fra ekstreme regattamaskiner er stort sett enten at det er en feilkonstruksjon på en one-off båt eller at båten har vært på grunn og ikke reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Universitet på kjøljakt til 24.000 $ i døgnet. Anonym kritikk for manglende vedlikehold etter grunnstøting i 2003. Les mer i The Daily News fra Galveston County. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.