Jump to content

Hvordan tilter dere drevet deres?

shark1

Recommended Posts

Hvordan tilter dere drevet deres under fart, jeg har en skarpnes 25 med 165 hk volvo i, drevet er et 290DP med hydraulisk tilt, hvordan stilling anbefalles til marsjfart og eventuell kosefart rundt 7 knop??

Har spurt en mann og han sa at det alltid skal stå helt inne, kan dette stemme??

Hvordan blir det med økt slitasje ved tilting?

Har ikke trimplan på båten kunne jo tenkt meg å fått ned nesa litt under kjøring og vil det ha noe å si på farten på båten med uttilting og til sist vil drivstoffbruken endre seg noe med tilting??

Redigert av shark1 (see edit history)

Skal du ha baugen lengre ned enn du får med drevet helt utiltet må du ha trimplan, eventuelt mer ballast i baugen.

For øvrig: I motsjø setter du gjerne drevet helt inn for å unngå at baugen går for høyt på bølgekammen, i medsjø tilter man gjerne drevet noe ut for å unngå å pløye baugen inn i neste bølge etter man har passert foregående bølgekam. På flatt og tilnærmet flatt vann gir man den gass man ønsker å benytte og så tilter man ut drevet til man oppnår den høyeste farten før båten begynner å galloppere.

I lav deplassenenthastighet tiltes ikke drevet noe. Hvis man tilter drevet ved sakte fart så blir det dårligere retningsstabilitet. Man starter heller ikke tilting av drev før båten har kommet i plan.

Håper dette var forståelig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er ingen fasit for hvordan du tilter drevet, men tenker du på slitasje så ha drevet nøytralt slik at knuten i drevet er minst mulig vinklet under normal drift. Tenker du drifstoff kostnader så tilt så båten går lettest mulig igjennom vannet. Dette må du prøve deg frem til. når du kjører i marsfart så tilt litt opp og ned og se hvor du får mest fart uten å gi mere gass. Selv har jeg en noe agresiv kjørestil med noe baugløft, synes det blir mest behagelig å kjøre sånn. noen ligger og trøkke nesa på båten ned i vannet for da tror man at de har mere kontroll over båten, men føler selv at båten da blir mere overstyrt/selvstyrende i bølgene. I medbølger kjører jeg med mindre tilt enn i motbølger... når jeg ligger stille og gir gass for å komme i plan har jeg negativ tilt og trimmer ut når båten er i plan for å få båten til å "flyte".

Men alle båter er forskjellige og noen blir kranglete når man prøver å tilte di ut, mens andre ikke trenger annet enn nøytral innstilling til alt, men har aldri kjørt noe som man må ha negativ tilt hele tiden... Men man lærer hele tiden.

Mitt tips er å teste selv, da ingen båter er like, og instrumentene viser forskjellig fra båt til båt. (instrumenter blir kalibrert på marinaen sånn ca har jeg erfart)

Lykke til.

Livet er for kort for sightsing.

ok her kommer det mange gode tips, har ikke prøvd meg noe særlig med trimmen enda, triminstumentet er defekt så litt vansklig å vite hvor drevet står hen.

hvis drevet er helt inne, er det da negativ trim på det?

Tenkte litt på at jeg kanskje får økt turtallet på motoren litt også hvis jeg trimmer opp litt, oppnådde ca 400 omd for lite på motoren på toppfarten ifølge motorspesifikasjonene.

Redigert av shark1 (see edit history)

Har digital trimindikator på mitt DPE drev. Ved landligge tilter jeg helt inn/ned, det er best for hydraulikken. Da viser trimindikatoren min -3. Tror dette er oppgitt i forhold til at 0 er "vannrett".

Ved sakte kjøring er båten enklest å manøvrere med drevet helt inntrimmet, båten kommer lettest opp i plan da. Når jeg marsjer i plan trimmer jeg ut til 1-3, merker det på lyden og på rattet når båten løfter baugen passe. For maks fart trimmer jeg enda mer ut, men da slår båten lett hvis det er litt motsjø, men morro hvis man liker 3 tonn båt i 35 knop som ligger på en halvmeter skrog bakerst og vipper.

Det påstås i manualen til min båt at man ikke skal kjøre med høy fart med drevet helt trimmet inn over lengre tid pga. fare for kavitasjonsskader. Prøv deg frem og sjekk fartsendring samt komfort og rattfølelse ved bare å endre trimmen mens du lar motoren være, da finner du kjapt frem til hva som funker.

Redigert av mosteen (see edit history)

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...