haralsu Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 Som fersk båteier har jeg lagt merke til at når vi går på dypt vann 50m+, så viser måleren 1 til 2 meter. Skal det være slik? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Det er iallfall helt normalt. Signalet fra bunnen blir så svakt at det "overdøves" av refleksjoner fra partikler/luftbobler i vannet like under båten. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Står autogain på? hvor er svingereen montert? Hvor fort "går du? Sitér dette innlegget Link to post
haralsu Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Autgain av, 4-8 knop. Giveren 4 meter fra baugen. Det dreier seg om en Beneteau 43 Oseanis. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Fenomenet er ikke ukjent, men at den ikke klarer mer enn 50 meter dybde tyder på en dårlig installasjon, evt et dårlig ekkolodd Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
baatsman Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Vår viser ned til 160-170m, etter dette begynner den å tulle. kan da vise f. eks 5m. En utvendig svinger bør vise dypere en 50 m. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Autgain av, 4-8 knop. Giveren 4 meter fra baugen. Det dreier seg om en Beneteau 43 Oseanis. Jeg glemte å spørre om svingeren er ut- eller innvendig montert. Uansett, kontakt leverandør/selger og be om å få prøve med en løs svinger. Fest den til f.eks en båthake og hold den i vannet mens du går. Hvis ikke dette virker har du mest sannsynlig et defekt ekkolodd. Hvis OK, gjetter jeg på en dårlig/uheldig innvendig montering, eller defekt svinger. Da tar putter du den løse svingeren i en plastpose med vann. Legg posen på skutebunnen mens du holder svingeren vertikalt. prøv på forskjellige steder. Hvis ikke dette virker, må du på land og borre hull i "gullet" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.