Jump to content

Behandling av skrogskade

Thomas R.

Recommended Posts

Kjøpte ifjor en MYRA23"AC for en meget billig penge, båten hadde et lite hull(på størrelse med et minibankkort).

Hullet er nå lappet og ny lakkering (fregattblå og hvit) samt bunnsmøring står for tur.

Har sett igjennom 100-hvis av internet sider samt minst like mange blader.

Det jeg ikke finner direkte svar på er litt forskjellig, men først...

1.Hva er best med tanke på bunnsmøring, vet det heter smøring, men jeg har mest lyst til å lakkere for og få et jevnt og glatt resultat på båten, er dette umulig? ..samt hvor mange strøk eventuelt må man ha når man sprayer?(Har kjøpt jotun selvslipende bunnsmøring i sort)

2.Hvor mye MÅ man slipe av, jeg spylte først av med høyttryksspyler for så og bruke slipemaskin slik at jeg kom helt ned til det jeg tror er den originale bunnsmøringen eller noe lignende(grønn overflate, helt glatt og tørr..sitter like godt som topcoaten så og si)

3.Må jeg prime før jeg har på bunnsmøring, noe som er HELT nødvendig for denne typen bunnsmøring ifra jotun??(kjøpt på Obs, så smågutten bak disken viste ikke stort om den typen varer)

3.Og sist men ikke minst....vet stort sett ingenting om båten jeg har kjøpt, vet nummeret som står på siden(småbåtregistr nummer?), men ikke hvordan jeg finner ut årsmodel osvosv..

Noen som kan hjelpe en fersk startende båtentusiast?? :) :flag:

Redigert av Thomas R. (see edit history)
1.Hva er best med tanke på bunnsmøring, vet det heter smøring, men jeg har mest lyst til å lakkere for og få et jevnt og glatt resultat på båten, er dette umulig? ..samt hvor mange strøk eventuelt må man ha når man sprayer?(Har kjøpt jotun selvslipende bunnsmøring i sort)

Hvis det er første gang du smører båten bør du først ha på et par strøk primær og deretter et par strøk med bunnstoff. Det er noen som sier du aller helst skal ha 5-7 strøk med primær, men jeg vet ikke hvor nødvendig det er på nye båter.

Rull på primær/bunnstoff med en liten rull av samme type som du bruker til maling.

Dersom du ikke vet hvilken type bunnstoff som var på først så anbefaler både Jotun og andre at du har først på et lag med deres primær for så å ha 2 lag med bunnstoff. Dette fordi du ellers ikke kan være helt sikker på hvordan det nye bunnstoffet fester seg på "fremmede" bunnstoff.

2.Hvor mye MÅ man slipe av, jeg spylte først av med høyttryksspyler for så og bruke slipemaskin slik at jeg kom helt ned til det jeg tror er den originale bunnsmøringen eller noe lignende(grønn overflate, helt glatt og tørr..sitter like godt som topcoaten så og si)

Da er du kommet så langt det er mulig. Du skal fjerne "alt gammelt og løst" bunnstoff. Er det nå glatt og tørt har du gjort en bra jobb.

3.Må jeg prime før jeg har på bunnsmøring, noe som er HELT nødvendig for denne typen bunnsmøring ifra jotun??(kjøpt på Obs, så smågutten bak disken viste ikke stort om den typen varer)

Ja. Jotun (og andre) sier at dersom du ikke vet hvilket bunnstoff som er på båten fra før av, skal du først ha et strøk med deres primær for å få feste. Deretter tar du 2 strøk med bunnstoff. Neste år kan du bare ha et strøk med bunnstoff (dersom det er slitt bort).

4.Og sist men ikke minst....vet stort sett ingenting om båten jeg har kjøpt, vet nummeret som står på siden(småbåtregistr nummer?), men ikke hvordan jeg finner ut årsmodel osvosv..

Dersom du vet HIN/CON koden til båten kan dette sammenlignes med chassisnummeret til en bil.

Fant følgende på Rana Plast sine sider.

----------------

Selve HIN-nummeret er alltid bygd opp av 15 siffer (inkludert bindestreket) og ser slik ut:

NO-RPL03215K506

NO betyr at båten er produsert i Norge

RPL betyr at båten er produsert av Rana Plast AS

03215 er det samme som båtens produksjonsnummer (legg 1 til i begynnelsen av nummeret - dvs at denne båten har produksjonsnummer 103215)

K betyr at båten er produsert i november måned (A=Januar, B=Februar, C=Mars osv)

5 betyr at båten er produsert i 2005

06 betyr at båten er en 2006 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg

--------------

Dersom du vet nummeret kan du ta kontakt med båtes produsent for å få full info.

Noen som kan hjelpe en fersk startende båtentusiast?? :)

Håper dette hjalp litt på veien.

/Øystein

ett strøk med pensel holder, sprøyting vet jeg ingenting om

høres veldig bra ut

nei mener jeg, har aldri prima når jeg har byttet bunnstoffmerke og ikke hatt noe problemer med det, hadde du skrapt deg helt ned/all gammel bunnstoff bort-da ville jeg prima.

Problemet med sprøyting eller spraying som du kaller det er vel at du sansyneligvis snakker om en lakk sprøyte. Da må du tynne bunnstoffet så mye at for å få lik tykkelse som om du hadde rullet eller kostet må du sprøyte en del. Tror det er atskillig mer jobb m sprøyting pga dekking osv. Veldig kjedelig hvis hele båten blir full av bunnstoff støv!

Eg låner denne tråden litt.

Båten min er kjøpt med ein liten skade i baugen, som vart reparert ved ein profesjonell verkstad for fem seks år sidan. For meg ser det ut som at det er brukt epoxy til reparasjonen.

Sist eg hadde båten på land flassa det av når eg spylte reint båten. Eg pussa reint og la på fire lag epoxy og smurde på botnstoff. Temperaturen under priminga var sikkert mellom 18 og 20 grader, slik at herdinga burde vera optimal.

Eg tok båten på land i dag. Etter spyling spylte reint og etterpå var både primer og botnstoff er borte frå den reparerte flata.

Spørsmålet er: Vil ny primer ha nokon hensikt i det heile, er epoxy epoxy og nye fem lag primer bortkasta tid?

For 2 år siden slipte jeg båten min ren for alt så utbedret jeg div skader videre ble alt pusset og vasket med vann så dekket jeg hele båten før jeg sprøytet 4 lag med 2 komp primer (antipest) som ble tynnet ca 40 % så til slutt har jeg 2 strøk med hardt bunnstoff som jeg påførte med sprøyte og dette satt på plass når høsten kom og jeg vasket båten med høytrykk , men husk båten må tørke før du setter i gang med dette .

Redigert av power (see edit history)

Grunnen til at jeg tenker på og lakkere både lakk(2-komp) og bunnsmøring er at når man bruker rull så får man aldri like tykk dekning overalt, noen plasser blir det tykkere en andre steder. Og har man høyt nok luft trykk samt riktig dyse på pistolen som greier ganske tykk masse(minst mulig uttynning av bunnsmøring), så skal ikke det være noe større problem.

Skal samtidig også sies at jeg aldri har hatt egen båt før(iallefall ikke av denne størrelsen), så er ganske fersk med tanke på båterfaring..men som sagt så er det bare et forsøk på logisk tenking ifra min side.

Redigert av Thomas R. (see edit history)

Det er ingenting i veien for å sprøyte bunnstoffet sånn sett, men om man får det noe jevnere enn med rulle er vel heller tvilsomt. Men om du velger å sprøyte, så husk å dekke til nærliggende båter da, slik at du ikke sprøyter dem ned. Det kan fort bli dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...