Jump to content

Ror av lexan

viking.24

Recommended Posts

Hei. Roret på min gamle snekke er blitt så dårlig at jeg bestemte meg å bytte det ut. Skar ut et nytt av ei 20 mm lexanplate. Må vel mattslipe og grunne den for å få bunnstoffet til å sitte på. Mener og tror at den må tåle belastninga i sjøen. Noen som har prøvd det før eller er det noen som har noen innvendinger??

Viking 24 ac

Lexan= Polycarbonat= Dårlig kjemikalieegenskaper. En så kritisk del som et ror ville ikke jeg våget å lage i PC. Påkjente detaljer som skrueinnfesting mv. vil etter stor sansynlighet sprekke etter at du har påført grunning, bunnstoff osv. Utslipp av olje, bensin ol. vil også slå påvirke egenskapene. Dropp PC, og lag roret i glassfiber er mitt råd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei.... hvorfor "tror" Dere det?

Polycarbonat er jo utrolig sterkt, og kjemikaliebestandig.

Hva bruker dere viss dere skal for eksempel blande litt polyester?

Jo, en avkappet Colaflaske.....Test: prøv å ødelegge en Colaflaske med bare hendene.......Og den er en halv m/m tykk..

Eller hva er alle de fleste flaskene som som inneholder kjemikalier laget av? Jo, Polycarbonat!

Polycarbonat, er utrolig sterkt. Kan borres i, gjenges, bøyes osv. Men, for all del, ikke forveksle det med pleksiglass, som er ubrukelig.

Stemmer, brusflasker lages så avgjort ikke av Polycarbonat. Igjen, styr unna PC i påkjente konstruksjoner. PC tåler ikke å ligge inne med spenninger, og vil sprekke i kontakt med de fleste vanlige løsemidler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Nemlig TMe. Skal man først produsere fra halvfabrikata er Polyethylene er et langt bedre valg.

ad. planlegging:

• 8 måneder senere...
  rem skrev:
Igjen, styr unna PC i påkjente konstruksjoner. PC tåler ikke å ligge inne med spenninger, og vil sprekke i kontakt med de fleste vanlige løsemidler.

Overlyset i salongen på båten min besørges av en buet rute i noe som jeg antar er plexiglass (PMME?) og som er festet med forsenkede skruer hele veien rundt. Dette lekker, slik at det drypper vann ned i salongen når det regner, og må gjøres noe med. Vinduet er sprukket opp i stråler ut fra de fleste skruehullene, og jeg antar at dette er årsaken til lekkasjen. Jeg har prøvd med crackfiller uten at det hjalp noe særlig.

Jeg har vært i kontakt med plastavdelingen hos Astrup, og anbefalingen derfra var å bruke polykarbonat, siden jeg da kunne skru plata på uten å varmforme den på forhånd. Dette er jo i strerk motstrid til det som sies ovenfor, og jeg er svært interessert i erfaringer og/eller kvalifisert synsing rundt dette.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Nils skrev:
Er du sikker på at dette stemmer? Polycarbonat kanalplater blir brukt til bua vekshuskonstruksjonar, og står i år etter år.

Jeg tror REM har rett her. Jeg monterte vinduer i min båt av 12mm polycarbonat, sette bra med Sika-glasslim under og skrudde dem med 15cm i mellem skruene. 2 måneder senere var kuldegrader ute og jeg tok kaffekoppen mens jeg så solen komme opp men når den varmet røkfarget glasset sprakk den på 3 steder rett foran øyene på meg ut fra skruefestene. Glassmesteren min har ikke forklaring hvorfor disse sprekkene oppstå og i år skal jeg bytte vinduene ut en gang til. Har ikke bestemt meg med polycarbonat eller plexi.

Nå sier jeg vel at en skal ungå PC i påkjente kostruksjoner. Påkjenninger framkaller spenninger som igjen utløses ifm mange vanlige kjemikalier. Et overlys, som vel er det samme som et vindu er i utgangspungtet en statisk konstruksjon uten særlige belastninger, og jeg ville ikke være like redd for å benytte PC her. Allikevel, prøv å unngå forsenkede skruer, og sørg for å benytte en PC som er beregnet for vindusapplikasjon. De er drasjert med PMMA, som forbedrer UV-bestandigheten. PC har dårlige UV bestandighet.

ad. planlegging:

rem skrev:
Nå sier jeg vel at en skal ungå PC i påkjente kostruksjoner. Påkjenninger framkaller spenninger som igjen utløses ifm mange vanlige kjemikalier. Et overlys, som vel er det samme som et vindu er i utgangspungtet en statisk konstruksjon uten særlige belastninger, og jeg ville ikke være like redd for å benytte PC her.

Hva mener du med 'påkjenninger'? Astrup foreslo å skru på plass en flat plate i et buet hull med krumningsradius ca 95-100cm (kun i én retning) uten å varmforme det først. Vil vinduet da bli utsatt for påkjenninger som du mener det ikke vil tåle? Er det eventuelt mulig å minske spenningene ved å bruke en varmepistol på plata etter at den er skrudd på plass?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...