viking.24 Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 Hei. Roret på min gamle snekke er blitt så dårlig at jeg bestemte meg å bytte det ut. Skar ut et nytt av ei 20 mm lexanplate. Må vel mattslipe og grunne den for å få bunnstoffet til å sitte på. Mener og tror at den må tåle belastninga i sjøen. Noen som har prøvd det før eller er det noen som har noen innvendinger?? Viking 24 ac Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Lexan= Polycarbonat= Dårlig kjemikalieegenskaper. En så kritisk del som et ror ville ikke jeg våget å lage i PC. Påkjente detaljer som skrueinnfesting mv. vil etter stor sansynlighet sprekke etter at du har påført grunning, bunnstoff osv. Utslipp av olje, bensin ol. vil også slå påvirke egenskapene. Dropp PC, og lag roret i glassfiber er mitt råd. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
dante Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 rem skrev: Lexan= Polycarbonat= Dårlig kjemikalieegenskaper. Enig - har jobbet endel med dette stoffet og det tåler ikke alt. Har ikke testet bunnstoff. Gjør et forsøk - gjetter på at det smelter og deformeres. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Nei.... hvorfor "tror" Dere det? Polycarbonat er jo utrolig sterkt, og kjemikaliebestandig. Hva bruker dere viss dere skal for eksempel blande litt polyester? Jo, en avkappet Colaflaske.....Test: prøv å ødelegge en Colaflaske med bare hendene.......Og den er en halv m/m tykk.. Eller hva er alle de fleste flaskene som som inneholder kjemikalier laget av? Jo, Polycarbonat! Polycarbonat, er utrolig sterkt. Kan borres i, gjenges, bøyes osv. Men, for all del, ikke forveksle det med pleksiglass, som er ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Har gjort det samme selv ang colaflasker. Men vær så greie: i colaflasker skal det være cola, ikke spillolje, polyester frostveske eller rondup! Er sså ujevn kvalitet på cola, inbiller meg det er flaskene som er synderen! Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Litt om polykarbonat. http://www.vink.no/PRODUKTER/Industri/Prod...guiden®/PC.aspx Mvh Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Trodde brusflasker var laget av PET = Poly-ethylenglykol-terephthalat ikke polycarbonat. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
REM Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Stemmer, brusflasker lages så avgjort ikke av Polycarbonat. Igjen, styr unna PC i påkjente konstruksjoner. PC tåler ikke å ligge inne med spenninger, og vil sprekke i kontakt med de fleste vanlige løsemidler. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ArildH Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ville formet en kjerne av kryssfinèr med feste for beslag, og lagt glassfiber/epoxy/topcoat på. Det er sterkt, enkelt og billig!! Lexan er vel alt annet enn billig? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 PE (polyetylen) er et fint materiale å lage ror av. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Nemlig TMe. Skal man først produsere fra halvfabrikata er Polyethylene er et langt bedre valg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nils Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 rem skrev: ... PC tåler ikke å ligge inne med spenninger... Er du sikker på at dette stemmer? Polycarbonat kanalplater blir brukt til bua vekshuskonstruksjonar, og står i år etter år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 rem skrev: Igjen, styr unna PC i påkjente konstruksjoner. PC tåler ikke å ligge inne med spenninger, og vil sprekke i kontakt med de fleste vanlige løsemidler. Overlyset i salongen på båten min besørges av en buet rute i noe som jeg antar er plexiglass (PMME?) og som er festet med forsenkede skruer hele veien rundt. Dette lekker, slik at det drypper vann ned i salongen når det regner, og må gjøres noe med. Vinduet er sprukket opp i stråler ut fra de fleste skruehullene, og jeg antar at dette er årsaken til lekkasjen. Jeg har prøvd med crackfiller uten at det hjalp noe særlig. Jeg har vært i kontakt med plastavdelingen hos Astrup, og anbefalingen derfra var å bruke polykarbonat, siden jeg da kunne skru plata på uten å varmforme den på forhånd. Dette er jo i strerk motstrid til det som sies ovenfor, og jeg er svært interessert i erfaringer og/eller kvalifisert synsing rundt dette. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Servicemannen Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Nils skrev: Er du sikker på at dette stemmer? Polycarbonat kanalplater blir brukt til bua vekshuskonstruksjonar, og står i år etter år. Jeg tror REM har rett her. Jeg monterte vinduer i min båt av 12mm polycarbonat, sette bra med Sika-glasslim under og skrudde dem med 15cm i mellem skruene. 2 måneder senere var kuldegrader ute og jeg tok kaffekoppen mens jeg så solen komme opp men når den varmet røkfarget glasset sprakk den på 3 steder rett foran øyene på meg ut fra skruefestene. Glassmesteren min har ikke forklaring hvorfor disse sprekkene oppstå og i år skal jeg bytte vinduene ut en gang til. Har ikke bestemt meg med polycarbonat eller plexi. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
REM Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Nå sier jeg vel at en skal ungå PC i påkjente kostruksjoner. Påkjenninger framkaller spenninger som igjen utløses ifm mange vanlige kjemikalier. Et overlys, som vel er det samme som et vindu er i utgangspungtet en statisk konstruksjon uten særlige belastninger, og jeg ville ikke være like redd for å benytte PC her. Allikevel, prøv å unngå forsenkede skruer, og sørg for å benytte en PC som er beregnet for vindusapplikasjon. De er drasjert med PMMA, som forbedrer UV-bestandigheten. PC har dårlige UV bestandighet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Servicemannen Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Sikkert er feilen nedsenkede skruer. Glass er av riktig kvalitet men når solen varmet den ble for stor spenn fra skruehodene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 rem skrev: Nå sier jeg vel at en skal ungå PC i påkjente kostruksjoner. Påkjenninger framkaller spenninger som igjen utløses ifm mange vanlige kjemikalier. Et overlys, som vel er det samme som et vindu er i utgangspungtet en statisk konstruksjon uten særlige belastninger, og jeg ville ikke være like redd for å benytte PC her. Hva mener du med 'påkjenninger'? Astrup foreslo å skru på plass en flat plate i et buet hull med krumningsradius ca 95-100cm (kun i én retning) uten å varmforme det først. Vil vinduet da bli utsatt for påkjenninger som du mener det ikke vil tåle? Er det eventuelt mulig å minske spenningene ved å bruke en varmepistol på plata etter at den er skrudd på plass? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.