Jump to content

Erfaringer så langt med ny Ibiza 20 T / 150hk 2008 mod


Lingefan

Recommended Posts

Jeg funderer seriøst på å kjøpe meg en Ibiza 20 Touring (evt. 19 Touring om ikke økonomien strekker til), men det jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om jeg synes seteløsningen ute er genial fordi den gjør båten mer allsidig i form av bading og fisking på "akterdekket", ...

 

Hadde en 20T i fem sesonger og noe av det aller beste med båten var innredning og fordeling som gjorde at båten var veldig fleksibel og brukervennlig! På litt triste dager så var kalesjen oppe, men uten bakvegg. Da kunne man f.eks stå ute og fiske mens andre kunne sitte tørt under kalesjen. Mye ved båten jeg fortsatt savner!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillene.

 

Ser også den enorme nytteverdien i det åpne akterdekket da jeg ønsker en båt som er mest mulig allsidig. Båten skal være mest mulig praktisk og ha gode sjøegenskaper. At den er pen er alle tiders men ikke først prioritet.

 

Men grublingen jeg gjør meg er om det er mulig for f.eks. 4 voksne å nyte reker, loff og (litt) hvitvin på solskinnsdager i sittegruppen eller blir dette vel trangt? Vil nok stort sett gå i land på holmer og skjær, men fint å ha muligheten til late dager midtfjords eller i gjestehavn. Dessuten, hvor barnesikkert er akterområdet med tanke på det relativt lave fribordet (har en datter på 2 med stor utforskertrang, på godt og vondt)? Kan evt. man montere rekkverk her?

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig utfyllende svar holejos.

 

Den bruken du beskriver for deg er veldig lik slik jeg ser for meg å benytte båten. Når du sier 4 voksne så antar jeg at det er 3 i sofaen og 1 førerstolen under transportetappene? Går dette helt greit uten at man sitter som sild i tønne.

 

Den er som sagt noe trang å bevege seg i hvis man er flere, men bortsett fra dette har jeg bare godord å si om den! Jeg har forøvrig en 2006 modell, med ny innredning.

 

Er det fysiske forskjell i løsninger eller er det stort sett bare fargevalg og andre overflatiske saker som skiller denne fra de med 'gammel' innredning? Noe vesentlig som er forbedret, eller var de smartere før (skjønner dette er din først 20 Touring men kanskje du har plukket opp noe av dette på din vei)?

 

Ser at noen båter har skrå (trapesform) benker bak pga et par små skap som er satt inn i hver side mens andre har rektangulære benker. Men klarer ikke se helt om det er årsmodell som avgjør dette eller om den bare kommer i flere versjoner?

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at den generelt blir litt liten fordi den er 20-fot eller er det den litt spesielle planløsningen som gjør utslaget?

 

Med 20 fot til disposisjon så kan man ikke få "alt", men med denne båten så får du "mye". Innredningen er etter mitt syn helt topp og den beste løsningen jeg har sett/brukt. Man kan sitte og spise som du ønsker, men jeg tenkte aldri på det med duk, tallerken vin og sang, skkert fordi båten er noe liten for dette, og man tenker litt mere det enkle campingliv, eventuelt så går man i land på en hyggelig holme noe jeg foretrekker på en ellers flott dag slik at jeg også får rørt litt på skrotten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når du sier 4 voksne så antar jeg at det er 3 i sofaen og 1 førerstolen under transportetappene? Går dette helt greit uten at man sitter som sild i tønne.

 

Ja, 3 i sofaen og 1 i stolen. Stolen vris inn. Dette bildet viser meget godt muligheten for plassering for reker og kos. Merk at bordet som følger med ikke er veldig stort til herremåltider. Enkel servering vil jeg påstå. Jeg har sågar vært 7 i båten med kake og kaffe-servering, men da satt vi som sild i tønne. Det hører med til historien at det pissregnet ute, så vi måtte sitte inne:-)

Som du ser av bildet er det ikke noe problem å sitte 4 personer rundt bordet, men det er straks man skal bevege seg at det blir trangt. Man må selvsagt være gode venner i en slik båt!

ibiza_original_bilde_innredning.jpg

 

Er det fysiske forskjell i løsninger eller er det stort sett bare fargevalg og andre overflatiske saker som skiller denne fra de med 'gammel' innredning? Noe vesentlig som er forbedret, eller var de smartere før (skjønner dette er din først 20 Touring men kanskje du har plukket opp noe av dette på din vei)?

 

Ja, det er klare innredningsforskjeller på disse båtene. Den gamle typen innredning har ikke "justerbare" ryggstøtter, men faste benker med ryggstøtte. Det er noe annerledes arrangement ellers også. Vanntank og vask ligger bak førerstol i motsetning til nye typen som har dette ved passasjerplass foran i båten. Den gamle innredningen hindrer passasjen bakover i båten noe. Det er dog noe større plass bak sittegruppen som har gått på akkord med sitteplassen.

Se bildet hentet fra finn.no annonse med kode 18505646

: 46_-2025199839.jpg

 

Jeg innbiller meg også at det er noe bedre plass i den nye typen til flere personer, samt at lagringsplassen er bedre pga integrert vanntank og større areal foran brukt til sittegruppen (med stuerom inni). Jeg så på flere båter av den gamle typen, og konkluderte med at jeg likte den nye best. Det er sikkert flere sider av den saken.

Redigert av holejos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for veldig utfyllende svar holejos.

 

Den innredningen du skisserer (og vist i det først bildet) har jeg faktisk ikke sett i noen Ibiza enda. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har vært ombord årets modeller samt at mitt budsjett (og tilhørende søk) på finn.no begrenser hvor nye Ibiza'er som vil være tilgjengelig for meg. Men denne modellen ser for meg enda mer fornuftig ut enn den tidligere. Når ble denne introdusert, 2006?

 

Ser også at den "gamle" modellen kommer i flere versjoner med bl.a. forskjeller i akterdekket. Noen er skrå ut i sidene akter med tilhørende skrå benker pga integrerte skap i passasjerseteryggen mens andre er mer firkantet. Hva jeg liker best er jeg ikke sikker på.

 

Utfra hva enkelte her skriver (og også nevnt i en del tester) så skal Ibiza være en relativt dyr DC i innkjøp i forhold til de den er naturlig å sammenligne seg mot. Ikke at den er dyr i forhold til kvalitet, men bare at den er generelt noe mer kostbar. Men når jeg titter på bruktmarkedet så synes jeg ikke denne båten stikker seg ut som spesielt dyr i forhold til andre DC'er.

Så stemmer det at Ibiza er priset i det øverste segmentet eller er dette stort sett bare innbildning?

 

Ang. motor, hvilke motoralternativ anbefales for en Ibiza 20 T? Mange av de båtene jeg ser på er fra sen nitti-tall og ofte er motorene det samme. Er det noe spesielt jeg burde se på, unngå etc?

Jeg er som sagt ikke særlig på jakt etter stor fart men båten burde marsje greit på 25-30 knop uten at man må ha full pinne på motoren, samt ha en så lav planeterskel som mulig.

Link to post
Share on other sites

Tror ny innredning kom allerede 02/03. Ny vindskjerm kom vel 04? Den gamle hadde firkantet vindskjerm, mens den nye har noe mer aerodynamisk look. Jeg kikket på alt fra 1998 og opp, men erfarte at prisforskjellen til den nye typen var verdt det for min del, særlig pga motor. Annenhåndsverdien på Ibiza er meget god, så jeg tror du får igjen pengene dine uansett hvilken modell du kjøper.

 

Ibiza har gjerne blitt solgt i "pakker" med Johnson motor tidligere, mot de senere år Suzuki. De har et slags samarbeid i dag veit jeg. Selv har jeg 4 takter Yamaha, som sies å skulle være blant de bedre. Den har hvertfall vunnet de fleste tester jeg kom over for 150 hestere. Jeg tror det er mye bra motorer ute og går, men du må gjøre deg opp en mening om du vil ha en litt støyende 2-takter eller en økonomisk og stillegående 4-takter. Merk deg at desibel-nivå på maks ikke er så skrekkelig forskjellig på de to typene. En 4-takter gir fra seg mye støy på høyt turtall også, men den er meget behagelig på lavere turtall. Og den lukter ikke vondt eller avgir så mye eksos som en 2-takter normalt gjør. Skal du ha 4-takter må du se deg om etter nyere båter, eller en eldre båt med nyere motor. Jeg vurderte en 2000 modell med kliss ny motor, men synes det var verdt å ha den nye utgaven og heller 2-3 år eldre motor.

 

En motor som begynner å bli 8-10år skal man vel kanskje være noe kritisk til, men det betyr ikke at det er risikosport. En godt vedlikeholdt 2-takter er stabil og bra, og går gjerne bedre enn en 4-takter med samme heste-antall. Correct me if I'm wrong. Det har visst vært noen utgaver av 2-takere med direkteinnsprøytning som har hadde visse problemer, uten at jeg veit så mye om dette. Jeg prøvde en FICHT 150hk V6'er og den gikk meget pent og meget bra! Deilig lyd, og ikke sjenerende støyende heller.

 

Lykke til i søket. Jeg er sikker på at du blir happy med Ibiza uansett. Så mange happy eiere kan ikke ta feil!

Redigert av holejos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ikke meningen å kapre denne tråden, men vil bare dele litt bilder fra den "gamle" modellen og vise at man faktisk får presset ganske mye utstyr i en 20" båt. Kjøpte den i fjor høst og har faktisk ikke hatt den på vannet enda. Bør kanskje legge til at den var helt original når jeg kjøpte den. Gjenstår enda en del jobb før den er klar men det er mest kosmetisk... men her er noen teazers ;)

 

Først litt om ankervinsjen:

img_3435.jpg

 

img_3454.jpg

 

img_3452.jpg

 

img_3436.jpg

 

uten_navn.jpg

 

Hørte jeg noen si wakeboard?

img_3440.jpg

 

img_3439.jpg

 

Eber D4, uttak i "sovekupe" helt til venstre.

img_3442.jpg

 

Uttak i "førerhuset", vrideknappen regulerer hvilket uttak varmen skal gå til.

img_3457.jpg

 

img_3434.jpg

 

Alt av plastdeksler og koppholdere er byttet ut med syrefast..

img_3458.jpg

 

Luke er ettermontert:

img_3456.jpg

 

img_3455.jpg

 

Ny lensepumpe, kan startes både automatisk og manuellt.

img_3451.jpg

 

Toalett

img_3448.jpg

 

Kjølebag

img_3444.jpg

 

img_3446.jpg

 

Sub/lys

img_3441.jpg

 

Avtagbar hylle til Garmin 5012.

img_3426.jpg

 

img_3427.jpg

 

Bildemanipulering har aldri vært min sterkeste side men..:

img_3427_2.jpg

 

Hindrer ikke sikten sååå mye ;)

img_3428.jpg

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei karer.

Beklager, så ikke at det kom noen spørsmål her.

Når det gjelder ankervinsjen så er det en Engbo 201, og ja den er skrudd fast i selve lokken.

Men det som er viktig er at når luken er helt igjen så butter vinsjen i fremkant mot innsiden av kassen også slik belastningen fra ankeret ikke blir fordelt på lokket alene.

Noen bilder for å illustrere:

 

Svanehalsen er tilpasset vinsjen så de to skruene som fester vinsjen går rett inn i svanehalsen.. enkelt og greit.

img_3479.jpg

 

Greit med en slags lås som holder luken igjen.. Vil ikke anbefaler å skru fast luken for det er greit å få tilgang om det slukke floke seg.

img_3482.jpg

 

Måtte lage en inspeksjonsluke for å komme til å få skrudd fast selve ankerbeslaget.

Her kan dere også se hva jeg mener med at den flate fronten butter mot innsiden (altså mot glassfiber) av luken når den er lukket.

img_3485.jpg

Link to post
Share on other sites

Rått!!

Du sier den var orginal, er det du som har påkostet og montert utstyret?

Hvor er vannski stanga kjøpt? og pris?

 

Får 47knop på min med full tank og to i båten..

25" propell og motor i 2 hull.

 

Ja det er jeg som har påkostet og montert utstyret.

Kan legge til at dette er min første båt, ja faktisk har jeg ikke sittet i en båt på sikkert 10 år og heller ikke særlig erfaring med mekking på båt.

Men alt går.. ;)

 

HER finner du vannski stangen.

 

Kan også slenge med bilder av den nye lanterna fremme.

 

Før:

image_158.jpg

 

Etter:

lopo.jpg

 

Etter2:

image_160.jpg

 

Stor forbedring, ikke sant ;)

Man kan så vidt skimte det nye spisebordet på et par av bildene ser jeg.. det ble flott i steden for det stygge plastbordet som er originalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...