kgt Startet 12.Juni.2008 Del på Facebook Startet 12.Juni.2008 (redigert) Tenkte å dele min erfaring med opp pussing av skrog Westbas 29 Utgangspunktet var: 1987 modell som var gått i fiske, tøft behandlet med mye sår i gelcoat, og opplakert med rull og dårlig priming. I tillegg lag på lag med bunnstoff under. Det ble besluttet og totalrenovere skroget. Båten ble satt på land 6 mai og jeg gikk lysting til verks med å pusse ned skrog over vanlinje, verktøy var diverse slipemaskiner, (exenter pusser, trinløs vinkelsliper og mouse). Arbeidet gikk fort fram og det ble brukt ca. 8 dager på alt over vannlinje. Bunnstoff "huff" her ble det prøvd alle tenkelige typer maling/lakkfjerner + kaustikksoda uten ønskede resultat. Vinkelsliper ble tatt fram med 16 og 24 korning på sandpapir "finere papir pakker seg" vernebriller og ansiktsmaske. Sliping fungerte men kombinasjon av briller og maske Nei! etter 2 min. var briller ned dugget og sikten lik null. Da fikk jeg låne en hodehette/maske med luft, det var saker, en støvfri verden. Brukte 19 dager med spakling i typiskt nord norsk vår vær, varmekjeledress nede i 2-3 grader og snebyger. Ble besluttet under veis og rive fenderlisten(stygg med store stykker borte), men det var ikke enkelt å få den av, måtte splitte den etter midten med stikk sag. Men satt i gjenn med dette etter sliping: Redigert 12.Juni.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
hifo Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 (redigert) kjør på. har planer om samme operasjon på min båt når jeg får god tid :-) bilder bilder bilder. Redigert 12.Juni.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kgt Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Etter anbefaling fra di som hvet ble det besluttet og prime båten med Jotun Antipest og bruke Jotun Hardtopp XP som topp støk, Xp er den utgaven som brukes i profosjonelle sammenhenger ( mer glans osv.). Det ble lagt 2 støk antipest over og 3 lag under vannlinje. Var i den heldige situasjon at jeg hadde tilgang på profosjonell lakerer, så det ble sprøytet, en jobb som tok 2 timer fra mast til kjøl med et forbruk på 10,4 L. Som spakel ble det brukt Jotun sitt epoxysparkel. Man skal helst ikke blande flere leverandører sine produkter, var anbefalingen. Det gikk med 250m maskeringsteip + 3 ruller med matfolie(plast som kleber mot seg selv), dette var et klu da det bare var å vikle inn det som ikke skulle lakeres. Båten ferdig grunnet: Valgte å lakere båten hvit(skumhvit) over det hele, lik di nye utgavene + at det er enklere å forholde seg til en farge. I går kveld 11.06 starte jobben med lakeringen ( tok 2,5 time) og jeg er spent når jeg kommer i kveld på hvordan det ble. Den store oppgaven som nå gjenstår er og montere fenderlist, noe som jeg har spekulert mye på, da den skal varmes opp til 80 grader i 1,5 time og monteringstiden er max 10 minutt på 20 meter list . Det blir litt fin tenking i kveld. Skal ta bilder av det ferdig lakka resultatet i kveld. Sitér dette innlegget kgt Link to post
ArildH Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Fenderlisten kom sannsynligvis i en stor kveil? Skaff til veie en stor balje og fylle den med varmt vann. 80 grader hørtes mye ut... Skal jo kunne håndtere den også... Fint om du kan kjøre baljen på en jekketralle rundt båten etter hvert som du fester den. Da får den være i vannet lengst mulig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 (redigert) Fenderlist på i en fei, du trenger: 4 mann Stor beholder med vann som kan varmes opp. Fenderlist Endeklammer Karroseriskruer Gummihammer Varme vannet til den temp produsenten sier. Mann nummer 1 står klar og hiver varm fenderlist på skulderen (husk å isolere under kjeledressen, det blir VARMT). Mann 2 fester ene enden i båten med klammer/karroseriskruer) mens mann 1 går langs skroget. Mann 3 og 4 banker fenderlisten på skroget med hendene/gummihammer. Når dere har kommet til nesa på båten, skal mann 1 holde seg rolig med fenderlisten på skulderen. Mann 3 og 4 drar som fa** for å strekke fenderlisten. Mann 2 fester fenderlisten med karroseriskruer undenifra. Gjenta på andre siden, da forfra og bakover. Feire båten ferdig på ca 10 minutter med 1 øl e.l. Vi tok min forrige Skarpnes 9100 på dennne måten, ble som ny. Godt øl var det og. Joda310 Redigert 12.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
eysteind Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Spennende tråd. Har planer om å gjøre det samme med min båt. Har en del krakeleringer, samt at eg ikke finner originalfargekoden gjør at eg velger å heillakkere den i en hvitere farge. Er spent på resultatet! Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Jeg gjorde dette på en båt på samme måte som Joda310 men vi var bare 2 mann og en liten vinsj som jeg festet først forran båten og når vi var ferdige med baugen festet et stykke bak båten. Husker vi brukte lasteapparatet til en traktor for å feste vinsjen i. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
p-kaill Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Holder på med samme "sjau" på Malo 28, med vinkelsliper ,eksentrer sliper, det siste verktøyet fungerer brukbart da jeg kjøpte den største sliperen til Dewalt. Må nok kjøpe mer slipepapir til i morra. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Flott tråd dette! Følger med i spenning på resultat. Bilder blir studert nøye ja! Hva gjorde du med krakkeleringer kgt? Slipte du helt ned til glassfiberen og bygde opp på nytt før lakkeringa? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Ja da var båten ferdig lakket Glansen er mye bedre en det som jeg får frem på bildene. Jeg har 3 "helligdager" der lakken har dekket dårlig et felt på 10x10 cm og 2 felt bredde 3 x40 cm i knekk på styrhus styrbord side, ikke noe stort skal fixe det med neste anledning. I følge lakkereren var det meget vanskelig arbeidslys, montert i tak 7 m over båten. Det er 2 crakeleringer som jeg ikke sett + en del knappenåls hull på rekker akterdekk, disse vises ikke får lakk kommer på. Grunnen til at lakk ikke dekker er at der er voks i di små hullene, normalt sier fagfolk. Tror nok i en sener sammenheng at jeg ville ha helspaklet områder jeg var i tvil om, men alt i alt 99% fornøyd. Var skeptisk til hvordan lakk og grunning ville virke på antisklimønster men det er bevart sånn som før uten å ha mistet sin funksjon Synes at båten uten noen dekkorstriper ble pen + at fenderlist (når den er montert) vill bryte opp sidene. Startet remontering i går, men lakk er for fersk enda, så det blir å bunnsmørre i dag. Sjøsetting i midt i neste uke, er spent på hvordan den ser ut på havet. Neste prosjekt er å rennovere alt innvendig, gler meg til trearbeid lei av glassfiber og støv. Nå blir det en vellfortjent i helga!! God helg til dere på forumet! Sitér dette innlegget kgt Link to post
hifo Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 enig , behold den helhvit. ser mye nyere og flottere ut. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Dette ser veldig bra ut! Har du noe kost og time overslag på en slik jobb? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kgt Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 (redigert) Kostnader: Lakk/grunning/ tynner 3200,- lakkering arbeidspenger 1500,- sparkel 690,- slipepapir 600,- stæv kluter / silikonfjerner 850,- diverse lakkfjerner 750,- borkastet penger fenderlist 6000,- HUFF! løfting på land krane stor pose wienerbrød lån av strøm/div 1000,- kjøring 3mil i 6 uker x 7 dager diesel Alt i alt en overkommelig pris, anslår totalle flate til ca 45-50 m2 sum ca 15000,- ansees som ikke å være høy. Jeg har fått en båt som er antipestbehandlet fra topp til tå, ny fenderlist og nytt toppstrøk, det må nok utgjøre mye mer ved et salg! Timer som er brukt 176 i følge loggen, har vell 10-12 timer igjenn og utføre. Redigert 13.Juni.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
p-kaill Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Hvem var det som skulle ha den store posen med wienerbrød der borte ?????,he,he... Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Wienerbrød var til hans som løfta opp båten ! Sitér dette innlegget kgt Link to post
power Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Jotun Hardtopp XP som topp støk er ikke den beste lakken til sprøyting men den er holdbar men tanke på sollys. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ja der var båten ute og klar til sjøstteing. Montering av fenderlist gikk greit (5mann) er ikke helt fornøy foran i baugen, vanskelig skapelse på skrog så det glipper litt. Orginalt var det fuget med silikon? mellom list og skrog der, skal prøve og varme opp listen men varmluft og tilpasse. Gler meg til sjøsetting skal bli godt å få bruke båten. Til høsten skal båten trekkes om og ombygging av innredning. Her følger noen bilder av ferdig resultat: Ønsker alle på forum en riktig god båt sommer Sitér dette innlegget kgt Link to post
Fru Charente Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Resultatet ser flott ut. Lykke til med resten av restaureringsarbeidet. mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Wow - knallbra resultat. Er alltid imponert over slike som gir seg i kast med store oppgaver og lykkes så til de grader. Imponerende! Gratulerer. Hilsen en gammel Harstadværing Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Windy37GM Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Montering av fenderlist gikk greit (5mann) er ikke helt fornøy foran i baugen, vanskelig skapelse på skrog så det glipper litt. Husk at du kan ta den av til høsten og legge den på igjen hvis du ikke er fornøyd :-) joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Flott arbeid! Med den grunningen så bør det jo være stor sansynlighet for at det holder seg fint. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Båten ser 15år nyere ut når den nå er helhvit og strøken. Vel anvendte timer og penger etter min mening Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 til vinteren står det en hobby\hifo her og venter på DEG :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
stigbåt Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Gratulerer med resultatet. Jeg har nylig gjort samme jobb som deg, men i mye mindre skala. Har pusset opp en gammel sliten GH 14. Det gikk med over 100 slipepapir før all gammel lakk/bunnsmøring var av og jeg kunne sparkle. Sprøytelakkerte båten med Jotun hard-top, resutatet ble fint, ingen renninger men overflaten ble litt "hes". Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Bare noen bilder fra avsluttningen for denne jobben, var herlig å få vann under kjølen igjenn. Angående fenderlist, er den sansynligvis strukket på grensen skal prøve å varme litt foran i baugen, der den ikke er 100% På vei til sitt rette element: Endelig hjemme ble ikk så værst Redigert 23.Juni.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.