Jump to content

Ny båt, NordWest 370 Coupe

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg hadde Svenning ute på test tur i går. Kanskje han kan fortelle hvordan han opplevde det.

Det kan han godt. Var med Bitteliten en liten tur i Mossesundet igår.

Vi fant en stake og jeg fikk beskjed om å "legge til". Som sagt så gjort. Fra flybridgen manøvrerte jeg båten med joysticken silkemykt inntil staken. Først med baugen inn til vi såvidt berørte staken. Så etpar meter tilbake, roterte båten rundt og bakket inn. Denne gang ved bruk av kamera på akterdekket og bilde på kartplotteren. Igjen silkemykt.

Dette var første gang jeg har manøvrert båt med IPS. Og dommen er helt klar; dette er helt rått! Utrolig intuitivt og enkelt. Lett og manøvrere. Ingen mengder av knapper å trykke på eller menyer, kun et knappetrykk på joystickfoten så var vi igang. Ga jeg gass på normal måte med gasshåndtakene så var joysticken utkoblet. Særdeles enkelt.

Jeg ble også veldig positivt overasket over mangelen på støy og vibrasjoner. Dette gikk silkemykt.

Så igjen, takk skal du ha Bitteliten, dette var utrolig gøy :yesnod:

• 1 måned senere...

Dårlig med biler ennå - men på Stockholmsmessa som åpner i morgen lanserer NordWest 2 nye modeller basert på 370 skroget.

En DC og en Sports Top

De som har lest testen av 370fly i MBM husker kanskje at journalisene sa at om man ikke lager DC av dette skroget er det utrolig. Så her kommer de da. Et par tegninger som jeg fikk på mail fra verftet

370dc.jpg

370sports_top.jpg

Båten leveres med både D4'er og D6'er. Med D6 gjør den godt over 40 knop sier ryktene. Prisen - meget godt utstyrt - er i følge en selger jeg pratet med i dag i overkant av 4 millioner svenske. I Norge ferdig inn blir vel det rundt 3,5 tenker jeg.

Den nye 370'en er skikkelig lekker :yesnod: Hvem ville trodd at en opprinnelig flybridgebåt ville se så linjelekker ut som sportscruiser?

Nei, denne var rett og slett dritlekker. Håper den blir populær....

Eneste er at navnet, - 370 Sport gir litt feil assosiasjoner.... "Sport" er liksom litt oppbrukt. De kunne funnet et mer originalt modellnavn :smash:

Når får vi se NW 420 som cabriolet?

Mvh. SAP

Jeg synes NW 370 ser fin ut. Samtidig lurer jeg litt på hvem NW 370 vil konkurrere med? Er det innen samme familie (de svæææært mange NW 390) eller andre fabrikanter, hvor Bavaria og Beneteau i dag kanskje er de største konkurrentene? Jeg ser ikke for meg at engelske og amerikanske båter blir de største konkurentene - men valutakurser kan raskt endre bildet. Jeg antar at Bitteliten har god oversikt over konkurrentene til NW 370.

Lurer litt på om bildene lyver på det negget. Det er ikke så fremtredende på 370FB og det er samme skrog.

Hvem NW skal konkurrere med? Tja - Windy som Svenning sier. Og det er ikke så mange som lager åpne båter i denne størrelsen og denne kvaliteten (ikke noe Bavaria diskusjon nå er dere snille :smiley:). Fairline har sin 38 Targa - og der er vel konkurrentene tror jeg. Og da er det nok god plass til NordWesten i markedet tror jeg. NordWest har også en prisfordel ettersom de selger rett fra verft - da kapper man nok fort 15-20% i forhold til salg gjennom forhandler

Sports Top varianten ser slik ut

370st_sb-aft_sd.jpg

den har et soltak som er av stoff slik at luka åpner veldig mye.

L.O.A. 11,8 M / 38 FT

Bredd 3,5 M / 11 FT

Djupgående 1,2 M / 4 FT

Höjd över vattenlinje exkl fällbara antenner

(med fälld rostfri båge exkl fällbara antenner)

3.8 M

(3.2 M)

Deplacement ca 9 TON

Kabiner/bäddar 3 / 5-7

Bränsletank 800 L

Vattentank

435 L

Varmvattenberedare 40 L

Holdingtank 150 L

Batterier, start, AGM underhållsfria

Batterier, navigation, AGM underhållsfria

Batterier, förbrukning, AGM underhållsfria 2x150 AH

150 AH

3x150 AH

Elsystem 12 V

Laddare Mastervolt 100 Ah

Inverter Mastervolt 2.000 W

Motoralternativ:

2 x Volvo Penta D4 EVC (191 kW, 260 hk)

2 x Volvo Penta D4 EVC (221 kW, 300 hk)

2 x Volvo Penta IPS 400 (221 kW, 300 hk)

2 x Volvo Penta D6 (370 hk)

Volvo Penta

IPS eller drev

Design och konstruktion Benny Martinsson

Framtagning av pluggar och formar JIB Design

Så veldig liten er den vel ikke :wink: Windy 37 er 36 fot om man ser bort fra det fast monterte ankeret i baugen. Bredden er den samme - men jeg tror NordWesten har maks bredde litt lengre frem i skroget - og dermed får litt mer volum - enn Windy 37 som er bredest helt akter

Uten nebb er 370'en 37 fot. Samme som med vår - den er 43 fot inkl nebbet.

Stor badeplatform er det. Jeg ser det som en av de store fordelene med båten vår. Et fantastisk uteområde hele familien og bikkja har glede av. Jeg er faktisk ikke så sikker på om 370'en har større badeplatform enn feks Windy 37. Tror kanskje badeplatformen virker større enn den er ettersom den ikke runder inn mot skrogsiden slik W37 gjør.

header_37.jpg

Jeg pratet med Benny Martinsson om de lange badeplatformene. En av årsakene til den er at man på FB båter får en turbulens på akterdekket der "saltvannsdamp" trekkes inn i båten (mange erfarer det på åpne båter når de har kalesjen oppe foran targaen). Med lengre badeplatform ble dette problemet betydelig redusert (jeg har ikke testet selv - vi har alltid kallesjen på akterdekket). Om man leser tester av NW 390 ser man at dette kommenteres - og den har en ganske kort platform

Jeg har bare vært ombord i 37 Coupe. Den blir litt trang "rundt livet" i og med at det er en lukket båt. Samme gjelder båten vår. Trang i salongen - men 3 kabiner og 2 bad under dekk. I motsetning til feks Princess P 42 som har en annen prioritering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...