Jump to content

Ny båt, NordWest 370 Coupe

Bitteliten

Recommended Posts

:flag_sw: Joda, definitivt en utmerket båt. Har selv en NW 420 og har sett hva som gjøres med produksjon av skrog og innenliner mv. Det en ser er en ting, det du ikke ser er en annen ting og også det "oser" av kvalitet. Treverk i topp utførelse, det samme med plassutnyttelse og løsninger.

Når en går til innkjøp av en såpass dyr innvestering, NW 370 ca nkr 3,8 mill og NW 420 kr 5 mill så forevntes det noe spesielt. NW er spesiell og utrolig linjelekker!

Så har en servicen i etterkant. Den er like spesiell som båten. Utrolig bra oppfølging og absolutt ingen mot argumentasjon på reklamasjons punkter.

Har drevløsning på 420 og denne er noe rimeligere i drift/investering enn IPS. I tillegg et mye rommeligere motorrom mht atkomst for service. Men manuveringsmessig ikke sammenlignbart.

Hei Evita og velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

Vi har samme båt som deg - men med IPS. Hva er dine erfaringer med forbruket og fart på drevløsningen (regner med at du har D6 370'er)? Prisforskjellen på en NW 420 med drev eller IPS tror jeg - om jeg husker rett- ligger på rundt 300.000 kroner om jeg man ikke skal ha joy sticks over alt på båten :wink: Så kommer eventuelt en hekktruster i tillegg på båt med drev. Baugtruster er standard utstyr på NW 420.

Vi lurte lengte på drev i stedet for IPS. Jeg følte aldri behov for IPS før jeg fikk det. I dag vil jeg vil ikke ha annet - av flere årsaker :smiley: Det jeg savner med drev er sikkerheten ved lett grunnstøting i og med at drevet slår opp.

På 420 tror jeg 80% av båtene leveres med IPS. På 370 er det sikkert betydelig færre.

Heisann Bitteliten

Forbruket med drev er ca 3,7 ltr pr nm på forholdsvis flatt hav. Har ikke VP 370 med VP 350. Båten ble satt i produksjon i august 06 og levert juni 07. Krefter i overflod. Har testa med fulle tanker og 15 pers ombord. Fart gikk greit på 26 kn og 3000 omdr.

Går normalt med turtall 2900 -3000 omdr og marsjer da på 27-28 kn.

Jeg er litt motstander av hekktruster. Manuvering med baugtruster og 2 motorer så kan en "parkere" sideveis åkkesom.

Hadde forøvrig et havari i aug i fjor. Fikk bytta begge motorer. SB motor havarerte på 170 timer. Var 3 uker "out of buisness". Proffe svensker bytta i løpet av 2 dager begge motorer.

Hvilket forbruk/fart har du med IPS?

mvh

Evita

Tøft av NW å satse på en slik båttype i den størrelsen. Men, produksjoen er vel ment aller mest ment for eksport, og da til andre land enn til Norge. Hjemmemarkedet er nok ikke allverden heller vil jeg tro. Hvor mange båter regner NW med å selg i Norge mon tro? Hva er det største markedet for denne type båt? Asia? USA? Middelhavslandene?

Sannsynligvis til de samme markedene som Windy eksporterer til, men hvilket er det viktigste?

Det var injektorhavari med utblåsing av kjøleveske. Mye søl i motorrommet. Først kom lensealarm, så nivå alarm på kjøleveske, deretter temp alarm. Ubehagelig opplevelse. Benny sørga for at begge motorer ble skifta. Noe annen kunne ha blitt ubehagelig for NW.

De nye motorene har nå gått 160 timer. Toppfart 33 - 34 kn.

Har hatt 390 tidligere og forksjellen er merkbar på alle måter.

mvh

Evita IV

Og Volvo Penta har ingen løsning på injektor- og havariproblematikken knyttet til D3, D4 og D6, men "mener fortsatt at årsaken ligger i området drivstoff/injektor", som det står i siste Båtmagasinet. Hva menes så med det? Jeg leste også nylig i en test på klikk.no at samarbeidet mellom Targa og Volvo Penta ikke var så godt lenger på grunn av motorproblemene som Volvo Penta sliter med. Uansett er denne saken såpass belyst i media at nye kjøpere vet om eller burde vite om at motorene kan totalhavarere som følge av injektorproblemer og at Volvo Penta ikke har kommet med noen løsning på disse. Da har man et valg. Men dette ble en avsporing da det er en egen tråd for trøbbel med Volvo Penta D-serie.

Det jeg fikk svar da jeg spurte før vi kjøpte båten vår var at de hadd hatt et par episoder, bla en på IPS 500 som fikk IPs 600 i stedet ettersom de ikke hadde tilgang på 500 da de måtte bytte. Den kunden var visst fornøyd :wink:

Nw har ikke hatt havarier i år sa de til meg.

At Benny og NW rydder opp er jeg ikke i tvil om. De virker som skikkelige folk er min erfaring.

Her er massevis av bilder av 370 DC

http://www.nordwest.se/photogallery/nw370sport/

Jeg synes de litt mer rette linjene på innredningen er fine.

Bild%20007.jpg

Bild%20023.jpg

Jeg og kona kikket på dette - vi fikk veldig lyst på den vi :lol: får vente til vi er "kvitt" ungene.

Sammenlignet med Windy 37 gir denne mye bedre løsninger synes jeg. Litt mindre cockpit - men bedre bad og bedre salong

jo - det kan jeg jo. Men alt er brosjyrebilder fra www.nordwest.se

fra utsiden

Nord-West-420-Flybridge.jpg

fra topp til bunn ser det omtrent slik ut

takterassen - vårt favorittsted (hvilket vi aldri trodde vi ville like før vi kjøpte båten)

nw420_flybridge.jpg

akterdekket - her tilbringer vi mye tid - uansett vær

nw420_cockpit-forward.jpg

salongen - trang til å være 42 fot - men det er prisen å betale for 3 rom under dekk

nw420_saloon.jpg

rederinnens lugar (hender jeg får audiens her)

nw420_ownerscabin.jpg

"barnerommene"

nw420_sbcabin.jpg

nw420_BBcabin.jpg

2 av disse

nw420_guest_bathroom.jpg

Som man ser er det veldig mye likt i 370 og 420.

Joda, glemte kjøleskapet og inverteren. Med 1500 w på 230 V blir det en djevelsk belastning på batteriene, sannsynligvis 150 A uten å ha regna på det. Har en vannkoker ombord på ca 230V/750 W og den trekker 85 A fra batteriene. Har forresten aldri forsøkt grillen direkte på inverteren. Det kan kanskje henge sammen med at sommeren i sør i 2007 var :headbang: tragisk da vi var der og i nord i 2008 var av samme kategori. :cryin: Grillen har derfor ikke blitt "utforsket" nok.

mvh

Evita IV

Lars

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...