Jump to content

Skogbrann og sotnedslag

Blue_Dragon

Recommended Posts

Var nede og vasket båten i formiddag, men det var ingen antydning til sot i fra røyken. Båten ligger ca. ei mil vest i fra Kristiansand. Røyken og lukta kunne man derimot godt se og kjenne i Kristiansandsområdet på morgenen. Nå har vel vinden snudd noe mer, så nå på ettermiddagen merkes ikke noe spesielt i forbindelse med storbrannen.

Jeg var nede og vasket båten i går kveld(Arendal) mens røyken var på det tykkeste og ja jeg kan bekrefte at det kom sot som da la seg på båten siden den var våt. tar en tur igjen i kveld og spyler av den da vinden har snudd slik at Arendal er utenfor røyken.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Jeg har luftet bilen i dag. Røyklukta satte seg litt i setene og i luftinntaket for coupéviften. Men ikke værre enn at det var borte (nesten) etter 4-5 timer med vindu og takluke oppe...

Bor kanskje 2 mil unna.

Litt OT: Lurer på om kommunen får krav om å betale kvote for all den CO2'en som de har sluppet løs i atmosfæren nå.

(For deg som ikke forstod det: Det var ironi...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Litt OT: Lurer på om kommunen får krav om å betale kvote for all den CO2'en som de har sluppet løs i atmosfæren nå.

Det slipper de nok iogmed at CO2 verdien i biosfæren og atmosfæren er tilnærmet konstant. For biosfæren er en skogbrann noe av det beste som kan skje. Når jordsmonnet nå får roet seg etter brannen vil oppveksten av buskevekster eksplodere og denne "nye" skogen vil trekke ut mye mer CO2 fra atmosfæren enn det som ble "sluppet ut" av den gamle skogen da den brant.

Redigert av st (see edit history)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...