kaptein storm Startet 12.Juni.2008 Del på Facebook Startet 12.Juni.2008 Hei! Skal legge ut fortøyning til min Sigerfjordplast 18. veier ca. 450kg Har fått tak i fire betongblokker på 50kg hver, men det jeg lurer på er hvordan jeg skal få fortøuninga ut og festet??! Tenker at jeg kan jo ikke slippe en å en blokk over rekka.. for hvordan skal jeg da få festet blokkene i blåsa etterpå?? Kan iallefall ikke feste blokkene sammen og i blåsa for så å få 200kg over rekka i sjekta!!Så å putre ut å slippe maijnskjitn over rekka igjenn!! Klarer hverken jeg eller den 10fots hjemmesnekra sjekta...! Er det noe triks eller en spesiell fremgansmåte for dette?? Forslag og tips mottas med stor takk Sitér dette innlegget Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn! Frøkta æ e litt a bægge dela;) Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 (redigert) Først! Hobby jobbing med moringer kan være livsfarlig! Og må ikke utføres alene. Jeg ville gjort følgende: (og jeg forutsetter at båten din ikke egner seg til moringsarbeide) Gjør hele greia ferdig på grunnt vann (hvor du kan vasse). Fest et tau til selve moringen (de 4 blokkene) fest tauet i baugen på båten. VIKTIG!! La resten av kjettingen og blåsa ligge i vannet. Ikke ombord. Hal vinsj dra eller vent på høyvann så moringen kommer fri fra bunnen. Bakk ut. Kjør dit du skal og kapp tauet. Og siden båten bare er 10' - Se opp for bølger Redigert 12.Juni.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kaptein storm Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 2nd trikker:) OK.. Men vil jeg klare å bakke ut med 200kg slepende i sandbunnen?? Sitér dette innlegget Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn! Frøkta æ e litt a bægge dela;) Link to post
alma Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 En av metodene jeg har brukt: -Finn ut hvor dypt det er der du skal ha blåsa! -La oss si 20 meter! fest tau og eventuelt kjetting i moringen. totalt minst 27 meter (for å ha litt å gå på.) -Fest blåsa til moringa med et annet tau. Dette tauet må være kort, slik at avstanden blir minst mulig. Eventuelt kan det være lurt og feste noe mer flytemidler til moringa hvis denne er veldig tung! En vurderingssak. men 200kilo og en god blåse skulle man tro var greit! -Lemp hele greia på sjøen. Nå henger moringa å flyter under bøya (Som du selvfølgelig ikke har mistet siden du sikret med et tau) -Slep hele stasen ut til ønsket plass, kapp tauet (som holder moringa flytende) og stram opp det andre tauet/kjettingen så du får det slik du vil ha det! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Nei. Men jeg sa hal vinsj dra eller vent på høyvann. Enkleste form for vinsj er en transportstropp m/skralle fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 skal du ha tau ned til moringen kan du sette øyebolt på blokkene og slippe ned en og en langs tauet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 En av metodene jeg har brukt:-Finn ut hvor dypt det er der du skal ha blåsa! -La oss si 20 meter! fest tau og eventuelt kjetting i moringen. totalt minst 27 meter (for å ha litt å gå på.) -Fest blåsa til moringa med et annet tau. Dette tauet må være kort, slik at avstanden blir minst mulig. Eventuelt kan det være lurt og feste noe mer flytemidler til moringa hvis denne er veldig tung! En vurderingssak. men 200kilo og en god blåse skulle man tro var greit! -Lemp hele greia på sjøen. Nå henger moringa å flyter under bøya (Som du selvfølgelig ikke har mistet siden du sikret med et tau) -Slep hele stasen ut til ønsket plass, kapp tauet (som holder moringa flytende) og stram opp det andre tauet/kjettingen så du får det slik du vil ha det! 200 kg betong i vann veier ca 120 kg. Da må du ha en blåse på størrelse med et halvt oljefat (0,6 Oljefat for å være litt mer nøyaktig) Det er en STOR blåse til 10' båt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 traust sin ide er den enkleste. Dersom du ikke ser for deg at du klarer å hive hver blokk over rekka kan du gjøre følgende: fest et endestykke på tauet som ikke går gjennom øynene. Bruk så langt tau at du får festet ene enden på land og endestykket er der du vil moringen. Tre en blokk inn på tauet mens den ligger i fjøra og fest enden i land. Bruk metoden med blåse på blokken og dra ut en og en blokk. Den første blokken kan selvfølgelig sjakles fast i stedet for å bruke endestykke. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Eller man kan la noen proffe ordne hele greiene. skal du ha tau ned til moringen kan du sette øyebolt på blokkene og slippe ned en og en langs tauet. Vil ikke anbefale det, bør ha kjetting på 5-6 m. av to grinner: For ekstra "fjæring" og for at tauet ikke skal bli utsatt for sltasje mot moringen eller stener på bunnen. Med traust sin metoder er det stor fare for at tauet blir liggende i klem mot kanten av en betongblokk og det vil være stor sannsynlighet for at det slites av. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Eg har 2 moringer med 2 tau opp til bøyen. Føler dette er en ekstra sikkerhet dersom en skulle ryke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.