VRT Startet 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2008 Har ødelagt mitt gamle batteri som var av konvensjonell type blybatteri med syre. Er det noen som har erfaring med f eks Sunox AGM 120 Ah batterier? Disse skal tåle dyputlading og så slipper men dette syresølet. Noe å satse på? Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Kjenner ikke til denne produsenten (Sunox), men AGM batterier er generelt mye bedre enn vanlige batterier. Fra et annet båtforum: AGMs are capable of giving much higher start amperage, are less prone to self-discharge over time, will recharge more rapidly, have a longer design life, will not leak, can be mounted in any orientation, are less susceptible to vibration and shocks, perform better in cold temperatures, will not freeze as easily, will be capable of a much higher number of complete discharges, and will recover better after such complete run-downs. They do not need maintenance and are perfect when it is hard to access the batteries or difficult to hook up shore power for maintenance charging. Downsides include the much higher initial cost and a relatively modest reserve capacity per weight. Mercury now requires AGMs for use with Verados and will soon sell an AGM battery under their own brand. Men, det er visstnok store kvalitetsforskjeller også på AGM batterier. Odyssey & Lifeline, m.fl. går for å være gode, mens Optima batteriene ofte får mer blandet omtale, iallefall i USA. Googlet Sunox på nettet, og fant der at de produserer i Kina, med amerikansk teknologi og tysk utstyr, og med europeisk lager i Slovenia. De omsetter for mindre enn USD 10 mill., hovedsaklig til USA og under både eget varemerke og som private label. Selges i Norge bl.a. på batterinett.no til kr. 1599,- for et 120AH batteri, noe som jo er en ganske bra pris. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 AGMs are capable of giving much higher start amperage, are less prone to self-discharge over time, will recharge more rapidly, have a longer design life, will not leak, can be mounted in any orientation, are less susceptible to vibration and shocks, perform better in cold temperatures, will not freeze as easily, will be capable of a much higher number of complete discharges, and will recover better after such complete run-downs. They do not need maintenance and are perfect when it is hard to access the batteries or difficult to hook up shore power for maintenance charging. Downsides include the much higher initial cost and a relatively modest reserve capacity per weight. ....men trenger gjerne opp til 400% lengre ladetid enn vanlig åpne bly-syre batterier. Får den ikke riktig ladning da blir også AGM like rask til søppel som andre batterier og. Men siden det fortsatt er tilfelle hos mer enn 80% av alle båteiere er det egentlig helt feil at produsentene henviser på alle fordeler av AGM uten samtidig henvisning på alle ulemper hvis det mangler tilsvarend bra lading. Ellers blir det verre/mer slit på AGM enn med vanlige batterier siden vanlige eiere vanligvis ikke tenker så langt. Bare som henvisning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Stevens Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Jørg har selvfølgelig rett i at også AGM batterier kan mishandles til døde. Vet ikke om det stemmer like godt for alle AGM-merkene at de skulle kreve noe særlig lengre ladetid, men Jørg uttaler seg vel basert på sin udiskutable erfaring. AGM batterier krever altså riktig lading. Noen av de beste AGM batteriene kommer trolig fra Odyssey. Disse koster en formue i Norge, men kan evt. importeres fra USA. Der koster et PC1500 batteri ca. $220. Jeg bestilte to og levert via JetCarrier kom det på NOK 2730 for begge tilsammen, inkludert frakt & moms og det hele (kontra norsk pris på kr. 3400 per stk). Kraft i massevis, og da har jeg sikkert bekymringsfrie batterier de neste 8-10 årene. Mer informasjon på http://www.odysseysoutheast.com/faq.php Redigert 12.Juni.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Leoch har vært best i test årevis og dem har vært på kampanjepris hos Staubo. Dem har lik pris og Odyssey men leveres i Norge med garanti. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
hermansen Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Jeg har 2 slik Sunox batterier i båten min (2x105Ah). Bruker dem som forbruksbatterier. Nå er ikke 1,5 sesong mye å skrive erfaring om, men de har fungert veldig bra så langt. Som Jørg sier så trenger de skikkelig oppladning. De lades veldig fort opp til ca 85-90% kapasitet, men de siste 10-15% krever litt tid. Toppladning tar typisk 2-4 timer. Jeg har en PMP amperteller og vet hele tiden hvor mye strøm som er igjen i banken. Når jeg valgte disse var det mest grunnet pris og at jeg ville ha AGM eller GEL. Hadde GEL typen i min forrige båt, og var veldig fornøyd med at jeg kunne trekke betydelig mer ut av disse en vanlig bly. Og selv om AGM krever lenger tid enn bly for å bli toppladet, så gir de meg samlet større strømkapasitet enn bly. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Jeg har 2 slik Sunox batterier i båten min (2x105Ah). ....... Toppladning tar typisk 2-4 timer. Jeg har en PMP amperteller .... Takk for den informasjonen. Da er det grunn nok for meg for å ha et øye på Sunox, siden den vises bra lademottakelighet hos deg. 2 til 4 timer er ikke mye, hvis man ser på AGM gjennomsnittelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
gmg Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Eg har 3 stk Euroglobe 105A AMG batteri og dei tar de mye lenger tid å toppe. fra 50 % til75 % går de veldig greit å lade, fra 75 % til 100 % tar de mangen timer opp mot 3-4 timer og de med ekstern regulator. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Jeg så litt på spesifikasjonene til Odyssey PC1500 (lukket AGM) som det var referert til over i denne tråden. På www.ody.no er disse oppgitt å koste 2,700 eks. mva og eks. miljøavgift (2 kr. per kilo), 120Ah kapasitet og en pris på 2,700 NOK. Jeg leste deretter gjennom "det meste" produsenten selv skriver på sine hjemmesider (http://www.odysseysoutheast.com). Her oppgis ikke kapasitet i Ah, men i "Technical Battery Guide" er det oppgitt Ah kapasitet for modellen under (PC1200) og modellen over (PC1700) på henholdsvis 40Ah og 65Ah. Disse kapasitetene er basert på 10 timer utladning, mens mange produsenter benytter 20 timer. Lenger ned i samme dokument kan vi lese at kapasitet for storebror 2150 er ca. 10% høyere med 20 timer utladning kontra 10 timer. Hvis vi antar at dette kan overføres til PC1500 skulle det da tilsi en kapasitet på ca. 60Ah ved 20 timer utladning. Videre står det å lese i samme dokument at kapasitet beregnes fra toppladet batteri ned til 10,02V. Andre produsenter operer med 10.7V som nedre grense og det er derfor å forvente at Odyssey sine spesifikasjoner blir "for gode" og ikke direkte kan sammenlignes med andre leverandøreres spesifikasjoner. Det vil også være begrenset verdi i å kunne tekke spenningen helt ned til 10.02V (invertere, kjølekompressor og mye annet 12V utstyr vil få problemer med så lav spenning). De oppgir også at testene gjøres ved 25C kontra 20C som ytterligere gir fordellaktige spesifikasjoner. Mye av det som skrives om batteriene referer til "Military Spec" (Odyssey er leverandør til det amerkanske forsvaret), men man bør også merke seg at PC1500 (og det som forøvrig selges "over disk") ikke følger militære normer (selv om produsenten som sådann har denne form for kunnskap/erfaring og produkter). Så hva er poenget? I iveren etter å differensiere seg fra andre produsenter er informasjon som gjøres tilgjengelig til forbruker ikke tilstrekkelig til å sammenligne tekniske data. Man blir "blendet" av markedsføring og det er kanskje nettopp her de største reelle forskjeller mellom batterier ligger. Det er også betenkelig at et batteri som basert på produsentens spesifikasjoner ligger godt ned på 50 tallet (med forbehold om at jeg har lest/regnet riktig og at produsentens informasjon er korrekt) i forhold til sammenlignbar Ah (fra full til 10.7V over 20 timer ved 20C), mens det på en norsk side oppgis til 120Ah uten forbehold. I stedenfor å la seg blende av markedsføriingen er en annen alternativ måte å handle på å se etter en leverandør med høyt volum, begrenset markedsføringsbudsjett og moderate marginer. Da tror jeg både teknologi og merke blir underordnet når man er ute etter økonomiske start/forbruks batterier for båt. Jørg har også et viktig poeng med at riktig lading utgjør en vesentlig forskjell som ofte er betydelig større enn teknologi og merke kan gi. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Jeg kjøpte Concorde AGM batterier (fra Gylling) da båten var ny 2001. Det ble påstått at de kunne lades på 1 time, men så stor lader har ikke jeg... Generlt sett er jeg meget godt fornøyd, unntatt med prisen. Pr idag er de fortsatt helt på topp, og min erfaring er ikke at de trenger særlig lang ladetid, tvert imot ser jeg på mitt ampere meter at de tar inn rundt 20A kontinuerlig. Hadde -100 Ah før jeg la meg, og neste morgen var de topp ladet. Det store med AGM batterier slik jeg ser det er ladevilligheten, ved ett handlebesøk på noen timer vil man få inn mye strøm. Til tross for grusom pris ville jeg kjøpt AGM batterier igjen... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Det sies at en høy pris glemmer man fort, men det er vel kanskje ikke tilfelle alltid. Concord er uten tvil å finne på øverste hylle blant et lite utvalg og et godt valg når båtkontoen skal tømmes før de neste bevilgningene er på plass. Ellers har jo Borref et svært relevant innlegg over som er verdt å legge godt merke til. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Hmm.. jeg fikk et litt akutt startproblem med båten i dag og da ble det naturlignok en handel hos "første og beste". Jeg ble fortalt av personen på Thorsov Bilrekvisita at Optima Red-Top var det beste jeg kunne velge til mitt bruk så da ble det sånn. Mye av grunnen til at jeg skulle velge dette batteriet var nettop pga. at jeg har det som eneste batteri i en 15-fot båt, koblet til en 50HK påhenger. Denne gir jo veldig ustabil lading og da skulle Optima Rød være det klart beste. I tillegg skulle det tåle endel julig med tanke på risting. Har jeg blitt lurt? Ser ut for meg som dere mener disse batteriene trenger mer stabil lading enn "vanlige" bil/båt-batterier? Var et 50Ah (skulle tilsvare minst 120Ah vanlig) Rødt Optima til altfor mye penger... Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Johannes Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) Er det noen, f.eks Joerg eller Ole Petter som har tilgang på tekniske data på disse AGM batteriene. Tenker da gjerne på hvor mange utladninger til X% de er designet til å tåle. Lifeline skryter i sin reklame å ha verdens beste AGM batterier, de skal blant annet tåle dobbelt så mange sykluser som GEL batterier.. Javel... Hvor mange sykluser tåler et GEL batteri da?? Er det det samme for alle GEL batterier. Til sammenligning, hvor mange sykluser er et bly/syrebatteri fra Biltema designet for?? Noen som har info??? Redigert 27.Juni.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) Jeg var en runde og kikket på batterier før jeg kjøpte. På Biltema skulle eksepditøren vise meg at batteriene holdt mål. De brukte et elektronsik måleisntrument for å sjekke bl. a CCA på hvert batteri. CCA måles jo i både DIN og SAE etter det jeg har fått med meg. SAE er mest vanlig oppgitt da det gir omtrent dobbelt så høy tallverdi. Vedkommende testet 5 batterier som nettopp var kommer inn til butikk. Hvilespenningen fra bra på alle, men CCA var mye lavere enn oppgitt i tekniske data. De hadde ikke noen god forklaring på det. Redigert 27.Juni.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 ....men trenger gjerne opp til 400% lengre ladetid enn vanlig åpne bly-syre batterier. Nei, det er ikke riktig. Et vanlig AGM-batteri kan lades 400% raskere enn vanlige åpne bly-syre batterier. La oss ta et standard AGM-batteri som Optima 55Ah Yellow Top. Det kan lades fra 100% flatt til 90% fullt på bare fattige 35 minutter!! 100A ladestrøm og vips så var det 90% fullt på halvtimen. Skal man toppe det 100%, behøver man et par timer til med 2A konstant strøm eller et par timer med konstant spenning på 15,0V. Concord AGM ble nevnt her. Det ble sagt at man kunne lade det opp på en time. Det er ikke sant. Man kan lade det mye kjappere. Concorde AGM kan faktisk lades med en ladestrøm opp mot C/0,25. Det gir en ladestrøm opp mot 4 ganger Ah-kapasiteten. Sannheten er faktisk at AGM-batterier er glimrende på alle måter - også ladetid. Her er de ikke bare glimrende, men totalt overlegne og kan lades opp i særklasse mye raskere enn enhver annen type bly-syre-batteri. MVH Lotus PS: For at det nå ikke skal bli en masse diskusjon rundt det jeg påstår, så legger jeg ved teknisk datablad for Optima Yellowtop - D34. Så kan jo hver og en lese databladet og så kan vi ta diskusjonen når faktaene er blitt fordøyd. http://www.optimabatteries.com/_media/docu.../D34_082104.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Det kan lades fra 100% flatt til 90% fullt på bare fattige 35 minutter!!100A ladestrøm og vips så var det 90% fullt på halvtimen. Hvor ofte? Skal man toppe det 100%, behøver man et par timer til med 2A konstant strøm eller et par timer med konstant spenning på 15,0V. Utklipp av selve databladet: "Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps maximum; 6-12 hours approximate." Bly-syre derimot: med også tilpasset bra ladning 3 til 6 timer maksimalt inkl. kompensasjon = opp til 400%. Hva stemmer da ikke? Og: "Approximate" betyr fortsatt bare "forventes & ca." og det under beste forhold. Altså som vanlig, selv om 90% er imponerende bra allerede. Jeg spør igjen: Hvor ofte? Andre utklipp: "Not fully charging a battery can result in poor performance and a reduction in capacity." Altså også som vanlig. Ikke noe 100% lading = tidelig død. Fikk du med alt diskusjon om gjennomsnittlig 4 år levetid av mange slike batterier, som ble missforstått av "vanlige" kunder med "vanlig" ladesystem? Jeg følgte ikke med videre, men da man begynnte hadde det vært nok for meg allerede. Sannheten er faktisk at AGM-batterier er glimrende på alle måter - også ladetid. Her er de ikke bare glimrende, men totalt overlegne og kan lades opp i særklasse mye raskere enn enhver annen type bly-syre-batteri. Jeg ha blitt litt mer tyst ang. å kjefte på AGM allerede, (Gel er den samme dri.... som før) men jeg synes at slik fortsatt er bare noe for folk som ha for mye penge. Man kunne da også satse på Lithium o.a., vær så god hvis noen ikke vet hva den skal gjøre med pengene sine. For min del er dette alt for "sportslig", siden likevekten mellom kostnåd over tid og bruksverdi fortsatt ikke stemmer for de fleste "vanlige" brukere. Men et optimert ladesystem trenger man uansett, det samme om man har megabatterier eller vanlige bly-syre. Bare at man få tak i bly-syre i en hver havn. Så, særlig imponert er jeg ikke. Men, klart, alt etter smak og behag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) Jeg ha blitt litt mer tyst ang. å kjefte på AGM allerede, (Gel er den samme dri.... som før)men jeg synes at slik fortsatt er bare noe for folk som ha for mye penge. Man kunne da også satse på Lithium o.a., vær så god hvis noen ikke vet hva den skal gjøre med pengene sine. For min del er dette alt for "sportslig", siden likevekten mellom kostnåd over tid og bruksverdi fortsatt ikke stemmer for de fleste "vanlige" brukere. Men et optimert ladesystem trenger man uansett, det samme om man har megabatterier eller vanlige bly-syre. Bare at man få tak i bly-syre i en hver havn. Jørg Alle batterier kan drepes, OK Dyrere å drepe AGM enn bly/syre, OK AGM skal tåle dyputladning mye bedre enn bly/syre, riktig? AGM skal klare over dobbelt så mange sykluser som bly/syre, riktig? AGM tåler total utladning uten å dø, riktig? Hva menere dere som kan batterier? Gitt at man har kontroll på ladesystemet ombord synes AGM å være et godt alternativ til bly/syre, også i forhold til økonomi. Men det hadde vert greit å få vite hvor mange sykluser de ulike batteriene er designet for. Har man et bruksmønster som gir svært få sykluser er gjerne bly/syre det beste. Men ved hyppige sykluser gjerne til 100% kapasitet synes AGM å være fordelaktig. Jørg: Forstår at du er skeptisk til AGM, forstår bare ikke hvorfor? Redigert 27.Juni.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Hvor ofte? Men et optimert ladesystem trenger man uansett, det samme om man har megabatterier eller vanlige bly-syre. Bare at man få tak i bly-syre i en hver havn. Så, særlig imponert er jeg ikke. Men, klart, alt etter smak og behag. Jørg Du skulle bare få deg en brukbar regulator. Der trenger du ikke mer bly-syre batterier i en hver havn. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Du skulle bare få deg en brukbar regulator. Der trenger du ikke mer bly-syre batterier i en hver havn. Bra konter. Men jeg måtte ikke bytte på (bly-syre) batteriene mine siden 9 og 14 år (14 år gamle ble byttet nå for sikkerhets skyld men bare pga. saltvann den fikk for 4 år siden), og dessuten er dette seilbåt. Kundene mine rapporterer nesten om det samme opplevelsen. Så, synes du at både regulatoren, laderen min, valg av batteriene og anbefalingene som jeg gir er så dårlige? = f.o.m. om ca. 45 minutter / så snart jeg er ferdig med siste jobben i dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 At AGM ikke har noe for seg i båt er nok Jørg og noen få til som vil hevde. Alle jeg har snakket med AGM batterier og som har hatt det noen år skryter veldig i av batteriene. Bedre både i kapasiteteunyttelse og ladeevne sier de. De er oppgående folk som har hatt mange åpne syrebatterier og som klart merker forskjell. Ja, de er dyre. Det var alene årssaken til at jeg ikke kjøpte AGM. Jeg kjøpte SMF batterier som jeg ble anbefalt av en forhadler som jeg kjenner godt og som selger alle typer batterier. Det gjenstår å se hvor bra de er. Førsteinntrykket er meget bra. Har et par spørsmål til Jørg som hevder å ha meget gode kunnskaper omalle typer batterier (håper ikke at de er bare Sterling som mater deg med den ): Hva er grunnen til at SMF batterier er mindre i ytre mål sammneliknet med andre åpne syre batterier av samme AH størresle, beregnet for samme bruk? Hvorfor er hvilspenningen høyere på SMF enn vanlig åpne syre batterier? I båt (i hvertfall motorbåt) vil man ha høy kapasitet (mange effektive AH) - din påstand er at åpne bly syre batterier er bedre enn f.eks AGM til denne bruken. Kom med referanser som viser dette ( selvfølgelig av nyere dato - ikke for 10 år siden). Om levetiden er 5 eller 8 år spiller veldig liten rolle hvis batteriene med levetid på 5 år er mye bedre i kapasietetsutnyttelse og tar ladnig mnst like bra. Poenget med dette innlegget er å få frem fakta - ikke synsing. Sysning fra såkalte fagfolk blir gjerne opfattet som fakta. Det er ikke bra. Fakta på bordet! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 At AGM ikke har noe for seg i båt er nok Jørg og noen få til som vil hevde. Alle jeg har snakket med AGM batterier og som har hatt det noen år skryter veldig i av batteriene. Bedre både i kapasiteteunyttelse og ladeevne sier de. De er oppgående folk som har hatt mange åpne syrebatterier og som klart merker forskjell. Ja, de er dyre. Det var alene årssaken til at jeg ikke kjøpte AGM. Jeg kjøpte SMF batterier som jeg ble anbefalt av en forhadler som jeg kjenner godt og som selger alle typer batterier. Det gjenstår å se hvor bra de er. Førsteinntrykket er meget bra. Har et par spørsmål til Jørg som hevder å ha meget gode kunnskaper omalle typer batterier (håper ikke at de er bare Sterling som mater deg med den ): Hva er grunnen til at SMF batterier er mindre i ytre mål sammneliknet med andre åpne syre batterier av samme AH størresle, beregnet for samme bruk? Hvorfor er hvilspenningen høyere på SMF enn vanlig åpne syre batterier? I båt (i hvertfall motorbåt) vil man ha høy kapasitet (mange effektive AH) - din påstand er at åpne bly syre batterier er bedre enn f.eks AGM til denne bruken. Kom med referanser som viser dette ( selvfølgelig av nyere dato - ikke for 10 år siden). Om levetiden er 5 eller 8 år spiller veldig liten rolle hvis batteriene med levetid på 5 år er mye bedre i kapasietetsutnyttelse og tar ladnig mnst like bra. Poenget med dette innlegget er å få frem fakta - ikke synsing. Sysning fra såkalte fagfolk blir gjerne opfattet som fakta. Det er ikke bra. Fakta på bordet! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 I innlegg #2 har Stevens et sitat fra et engelskspråklig forum. Her blir det ramset opp en drøss med fordeler, hvorav en av disse er "will charge more rapidly". Stemmer på en prikk alt det denne fyren skriver. Hvor ofte batteriene kan lades og utlades vet jeg ikke Jørg. Det varierer sikker fra fabrikat til fabrikat, men at AGM er tingen er det liten tvil om. Mange bilfabrikanter begynner å montere denne type batterier som standard. Sikkert fordi nye biler bruker mer strøm enn før. Kanskje også fordi det blir null vedlikehold samt at kunden kan mishandle denne typen batterier uten at det får like store konsekvenser som før. Problemet med denne typen batterier er prisen, men hvis de brukes mer og mer og kanskje får en vesentlig markedsandel, så vil antagelig prisen bli akseptabel? Det Varta AGM-batteriet det var snakk om hadde jo en veldig gunstig pris til AGM å være. En fordel som ikke er nevnt er at AGM-batterier har et par tideler høyere systemspenning. Kombinert med den lave indre motstanden betyr det at de duppedittene i båten som er avhengig av en anstendig spenning får det selv om batteriet er en del utladet. Safeflamen min er litt kresen, men varmeapparatet er enda mer kresent. Slik jeg ser det er det vinn, vinn, vinn over hele linja og hvis bilprodusentene nå for alvor tar AGM i bruk, betyr det på sikt at batteriene blir såpass rimelige sammenlignet med åpne bly/syre at flere og flere kjøper dem. Og det fine er jo at man kan ha slike batterier på de merkeligste steder der det passer med plass og vektfordeling. Under senga, f.eks. Gassing er jo ikke et problem. Og så er jeg helt enig med deg om at gel er den samme driten som før. De koster like mye som AGM, men har bare noen av fordelene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Poenget med dette innlegget er å få frem fakta - ikke synsing. Sysning fra såkalte fagfolk blir gjerne opfattet som fakta. Det er ikke bra. Fakta på bordet! Det er litt feil å generalisere forskjellige batteriteknologier tror jeg, for det er tross alt forskjellige egenskaper i for eks. AGM batterier på lik linje som det er på batterier med flytende syre. (Jeg bruker åpne syre bly batterier, VRLA batterier med flytende syre, Gel og AGM batterier). Pr. i dag er det forbruksbatterier med flytende syre som leverer flest amperetimer i forhold til pris. Dette kan man med sikkerhet si, for prishoppet opp til GEL og AGM er relativt stort. Så har vi spørsmålet om prisen bare gjelder innkjøpspris eller om det også gjelder prisen pr. syklet Watt til batteriet er oppbrukt. De fleste vil si at AGM og Gel er overlegne i livsløp og derfor er billigere i bruk. Dette kan diskuteres, for det finnes åpne syre bly batterier med platetykkelse opp i 7 millimeter som tåler 1200-1500 utladninger. Man kan sammeligne i det uendelige helt til det blir så komplisert at man mister lysten på å eie båt. Fortvil ikke, dette er av liten interesse sammenlignet med de andre kostnadene vi har. Batterier er uansett billig hvis de varer. Energitettheten i forhold til vekt er omtrent lik i GEL og AGM batterier, og årsaken er at begge to har omtrent like mye bly og elektrolyttreserve som da er vesentlig mindre i disse to batteritypene enn i åpne syre bly batterier. (Herav denne forskjellen). Det samme kan man si om energi innhold i forhold til ytre mål, men AGM leder litt på dette feltet. Dette mener jeg kan komme av at AGM batteriene bruker bly med en høyere tetthet enn GEL batteriene. (AGM bruker platebly mens GEL bruker porøse plater i de typene jeg kjenner til). Elektrolyttoverskuddet i GEL batteriene er dessuten noe større enn i AGM batteriene jeg kjenner til, noe som øker volumet litt. På mange måter kan jeg forstå Jørg sine reservasjoner med hensyn til GEL og AGM, for det finnes mange ulykkelige skjeler som har erfart kort levetid på GEL og AGM batterier, og de er jo tross alt dobbelt så dyre å skifte ut. Jeg har 15 år gamle installasjoner med Sonnenshein A500 serien Gel batterier som det fremdeles er sprut i, men jeg er likevel skeptisk. Årsaken er rett og slett at ingen batterier vil virke lenge med feil ladning, og GEL batterier er ofte litt kresne. Jeg har ved flere anledninger nevnt lade effektivitetsfaktor som en viktig indikator på hvor lenge batteriene vil vare, og den gjelder uansett hvilken batteriteknologi man velger. For de som ikke vet hva denne faktoren betyr, så er det hvor mye energi som sitter igjen i batteriet i forhold til tilført energi. Det vil da ofte være slik at et batteri med liten indre motstand vil ha et potensial av å oppnå en høyere faktor enn batterier med høyere motstand. Selvfølgelig så er korrekt ladning viktig, for lade effektivitetsfaktoren endres hvis batteriet utvikler feilmekanismer. Nå er det ikke tid til å fortelle om alle detaljene, men i prinsippet så har man større vedvarende forskjell i platenes elektronegativitet i GEL og AGM batterier, og derfor er det også lettere å oppnå høyere driftspenning. Mange mener dette er bra uten å vite om de virkelige fordelene. Man nevner at enkelt utstyr virker bedre fordi utstyret er kresen på spenningen. Dette mener jeg personlig har lite med saken å gjøre, for i de fleste tilfellene er ikke batteriene alene årsaken. For mange båter har rett og slett for dårlige elektriske anlegg til at man kan skylde disse problemene på batteriet. Virker et batteri i tre måneder for så å skape problemer, så er det garantert ikke batteriets problem. Den virkelig store forskjellen ser man om man måler reservekapasiteten i batteriene. Her ser det ut som om mange batterier lyver på kapasiteten, og årsaken til dette er rett og slett fordi man måler kapasiteten på en upraktisk måte. Gel batterier har kommet bra ut på mine tester, men AGM har kommet ut enda bedre. For å gi en enkel forklaring på dette, så vil forbrukerne bruke mindre strøm når spenningen er høy, og så lenge den indre motstanden i batteriet er lav, vil også batteriets kapasitet være høyere i praktisk bruk. Jeg har målt forskjeller hvor noen AGM batterier kommer 15 % bedre ut enn åpne syre bly batterier i test. Driftsmotstanden i et batteri får stadig større betydning fordi båtene ofte utstyres med forbrukere som trekker periodisk mer strøm. Det uttales ofte at AGM har store fordeler på dette området som på sett og vis er riktig. Det man allikevel ikke skal glemme, er at hvis batteripakken er riktig dimensjonert så kan man i grunnen velge den batteritypen man vil. Jeg vil påstå at hvis man skifter til AGM batterier ene og alene for å løse et problem relatert til lav driftspenning, så er det mulig at man fremdeles har et problem. Selv om man er nøye med laderegimet, så verdsetter man et medgjørlig batteri. her mener jeg noen AGM batterier også er lettere å ha med å gjøre. Høy lade effektivitetsfaktor oppnår man blant annet når regulatoren treffer bra på batteriets gassespenning under ladning. Uansett om man kjenner til batterienes egenskaper, så erfarer jeg at det er enklere å treffe bra på ladningen av AGM batterier med en regulator som kan modifiseres i programvaren. Noen AGM batterier er mindre følsomme for temperatur som kan være en fordel da det reduserer faren for ladefeil selv med temperaturkompensert ladning. Har man behov for dyre batterier er jo et relevant spørsmål for noen. De som har spesielle behov vet vel best selv, men ikke tro at man må ha spesielle batterier fordi man har et problem. De fleste problemene relaert til batterier ligger på andre områder. Noen ganger kan man med fordel benytte spesielle batterier fordi det er billigere enn å bygge om båten, men de fleste på båtplassen har jo hammer og sag og gjør det meste i båten selv. Sunox batterier og kvalitet / egenskaper? Beklager men jeg måtte leve til jeg ble 400 år for å lære alle batteriene å kjenne. Det er slik at man må bruke en batteritype noen år før man lærer dem å kjenne godt nok til å gjøre sammenliger. Sikkert et bra batteri som man kan ødelegge like enkelt som alle andre batterier. Synsing? Definitivt vil noen mene. Jeg er tidlig oppe i dag, for jeg skal først på jobb og så gjøre noe jeg ikke kan. Bake kake til min datters gebursdag . Har kjøpt backup kake og lurt inn i fryseboksen for jeg tror dette fort kan gå galt. (Er i grunnen rimelig sikker på at det kommer til å være stekeovnens feil, noe fagmannen konditoren sikkert kommer til mene er noe tull). Redigert 28.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Fakta på bordet! Unnskyld, er du gal? Jeg har aldri hevded at jeg har kunnskap om alle mulige batterier, tvert i mot. Jeg ville heller ikke en gang begynne med det, svaret om hvorfor finner du når du har lest nøye siste innlegget av Ole Peter. Da er jeg helt enig i. En gang til, for andre som stiller en slik spørsmål til meg. Jeg henger meg ikke inn i batteridiskusjoner, det er for min skyld bare bortkastet tid. Det finnes mange nok opplysninger her av folk som f.eks. Ole Petter, Lotus og flere andre som både befatter seg og leverer mer enn tilstrekkelig mange annledninger for å tenke att og fram om hver eget behov allerede. Det eneste jeg gjør er å henge meg inn, bite lite, når det kommer til uttalelser om "endløs" mange fordeler av AGM. Ikke noe i mot fordelene, jeg sa jo allerede at jeg ha blitt stille ang. det allerede. Men kommer det både alt for allminnelig og nedsettende i mot åpne bly-syre, da stiller jeg spørsmål om hvorfor. Bortsett av det tenker jeg pris. Jeg bekymrer meg om lading, ikke mer og ikke mindre. Og da snakker vi ikke om 70 eller 90, men om 100%. Blir det ikke 100 da øddelegges batterier både rask og uansett om det er bly-syre, Gel eller AGM. Ferdig. Og snakker vi om 100% da kommer vi tilbake på ladetider. Men jeg er jo åpen for alt, derfor her en tanke som jeg fikk etter hvert. Forresten ha dette slått meg siden slike dikusjoner er alt for theoretiske og for fiksert for meg. Det som Lotus sa er faktisk ikke verst, utgående i fra at leverandørens opplysninger stemmer og nevnete batterier virkelig takler bråbehandlingen over lengre tid. Tenker man praktisk, f.eks. som seiler, da kan det være bra men bare hvis alle komponenter er på plass. Tenkter meg kjapt noe typisk situasjon ved å seile til lands det det ikke finnes landstrøm. Fase 1. Motorstart og brutalo-ladning med høyeffekt og mange Ampere, i rettning 90%. Fase 2. En fin tur på land i diverse timer. Eier man da noe -bra- solcellpanell eller vindgenerator i tillegg, da kan den fint topplade batteriene i mellom for å holde laaang liv i batteriene. Gjør man seg dette til en vane, da er sekken lokket og alt er bra. Think positiv, og praktisk. Ønsker en fortsatt fin dag. Jeg gjør nå ikke det samme som Ole Petter, men installerer noe jeg kan. Jørg Lykke til Ole Petter. Siste kaken jeg har prøvd meg med å lage ha blitt 2,6kg tung. ...opprinnelig skulle den ha blitt noe med 0,8kg, ville man ha følgt oppskriften nøyere enn jeg har gjørt.... Men den smakte bra og alle ha vært meget høvelig med å spise og skryte mye. Så ikke vær rett, datteren din synes sikkert at -den- er den beste kaken på bordet overhodet. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Så har vi spørsmålet om prisen bare gjelder innkjøpspris eller om det også gjelder prisen pr. syklet Watt til batteriet er oppbrukt. De fleste vil si at AGM og Gel er overlegne i livsløp og derfor er billigere i bruk. Dette kan diskuteres, for det finnes åpne syre bly batterier med platetykkelse opp i 7 millimeter som tåler 1200-1500 utladninger. Man kan sammeligne i det uendelige helt til det blir så komplisert at man mister lysten på å eie båt. Fortvil ikke, dette er av liten interesse sammenlignet med de andre kostnadene vi har. Batterier er uansett billig hvis de varer. Prisen pr. syklet watt er akkurat det jeg mener er viktig, mann akk så vanskelig å få frem Når f.eks. Lifeline, som Sleipner forhandler, påstår at deres AGM batterier tåler dobbelt så mange sykluser som GEL batterier så forteller det litt lite når man ikke samtidig har kunnskap om hvor mange sykluser GEL er designet for MEN hvis det er en riktig påstand, samtidig som GEL er bly/syre overlegen i antall sykluser, ja da er vel AGM særdeles bra.. I motsetning til bly/syre skal de også tåle total utladning, men hva er det? er det til 0 volt Hvilke batterier er det du referer til som er designet for 1200-1500 sykluser? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.