Jump to content

Trekke fallene og revelinene til cocpiten

onkelmusa

Recommended Posts

Jeg skal trekke fall og reveliner til cockpiten. Det er ikke bøyle på mastefoten. Har fått anbefaling om å montere blokkene i ringbolter rundt, men jeg synes det blir mange hull rundt mastefoten, dessuten er det ganske vanskelig å få lange nok bolter til å rekke igjennom hyttetaket ved mastefoten.

Er det noen som har erfaring med dette?

Ringbolter er ofte eneste løsningen.

Det ringer litt varselsbjeller når du sier at du ikke finner lange nok bolter. Det kan kanskje hende på ei treskjøyte med et massivt furudekk, men du må forsikre deg at det ikke er luft mellom dekk og oppunder dekk invendig. Det er det ofte på plastikkbåter. Da må du skjære bort nede også slik at du får mutter og skive i gjennom.

Husk at det dereier seg om enorme krefter her. Kanskje du også trenger en ring eller en "U" av flatjern med hull til hver bolt oppunder dekk. Må du skjære i hyttetaket så må du, og må du borre hull så må du. Husk å bruk tettningsmasse. Du kommer aldri til å angre på at du fører alt til cockpit.

Hei! Holder på med samme prosjekt som deg. (eller skal i helgen..) Kjøpte mastering hos Southern Cross på Blommenholm de har også mansjett så du får det tett (dersom du har gjennomgående mast som meg, kan jo det være ok :smiley:) De har også et slags strekkfisker som du fester i masteringen og gjennom dekk og i masten for ikke å få alle kreftene i dekket med fare for at noe går istykker.....

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...