naumar.no Startet 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2008 Jeg er helt ny med utenbordsmotorer og prøver å sette meg inn i hvordan denne saken fungerer. Har akkurat kjøpt en 1986 modell Johnson 50HK. Problemet mitt er at ikke batteriet lader og jeg vet ikke engang om det skal gjøre det? Hvordan fungerer dette på utenbords.. har stort sett alle motorer dynamo for lading av batteri som er koblet til? Det er elstart på motoren. 1) Hvor sitter evnt dynamoen på en slik motor slik at jeg kan se om jeg faktisk har dynamo? 2) Det går kun én ledning fra motoren og ned til pluss-polen på batteribanken (via hovedstrømbryter), er dette riktig? 3) Noen som har noen gode linker til et sted jeg kan finne ut litt mer om de forskjellige delene i en slik motor? Gjerne også tips om vedlikehold etc.. som kan være greit å få med seg. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Droll Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) 1) Hvor sitter evnt dynamoen på en slik motor slik at jeg kan se om jeg faktisk har dynamo? Disse motorene har ikke noen dynamo i vanlig forstand, men de har lading ..... Onder svinghjulet er det en stator, en stator er bygget opp av flere spoler.....på innsiden av svinghjulet er det montert magneter rundt hele, når svinghjulet roterer produseres det en vekselspenning ( AC ), denne veksel spenningen ledes ned til en likeretter ( diodebro )....ut av like retteren kommer det nå likespenning ( DC ) som lader batteriet. Ladespenningen er sjelden mere en 8 > 15 Ampere, og er som oftest ikke regulert . For å sjekke lade systemet kan du begynne med å sjekke sikringene som er plassert under motor dekslet. Har du tilgang på måle utstyr ?? Er et veldig enkelt system, ikke mange deler som kan feile... Statoren , kan kortslutte eller brenne av. Likeretteren kan slutte å fungere. Sikringen på lade kretsen kan ryke ( er ikke på alle modeller ). Kan være brudd på en eller flere ledninger . Ved feil kobling av batteri ryker likeretteren med en gang . 2) Det går kun én ledning fra motoren og ned til pluss-polen på batteribanken (via hovedstrømbryter), er dette riktig? Ja strøm videre ut hentes på inn siden av innslags relet.... burde også være en jordings ledning ?? ( ifra minus til gods på motor ) . Originalt tror jeg ikke hovedstrømmen går via noen bryter ... 3) Noen som har noen gode linker til et sted jeg kan finne ut litt mer om de forskjellige delene i en slik motor? Gjerne også tips om vedlikehold etc.. som kan være greit å få med seg. Søk litt på forumet her, er en del om disse motorene . Arne Kjetil Redigert 12.Juni.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
naumar.no Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Ah, da skjønner jeg litt mer. Ja, jeg har tilgang på måleutstyr. Grunnen til at jeg ikke tror den lader er fordi jeg kun måler rundt 12.6V på batteriet når motoren går. Skal kikke litt mer i morgen for å se om jeg finner noen sikringer under der. Fant en der i går, bitteliten glassikring som var kapslet inn helt bakerst, men fant ikke helt ut hvor denne gikk, fikk bare konstantert at den var hel. Hvor pleier likeretteren å være gjemt? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
csvirus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 var 12.6volt med motoren på tomgang eller full pinne? e-tecen min lader ikke noe særlig på tomgang, men på litt turtall går det opp til omtrent 14 Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 det er nok mulig du må gasse på endel før du ser noe særlig økning i spenningen som nevnt over. Har en 1985 60hk johnson, den lader 4 amp mener jeg å ha lest. Spenningen øker ikke før etter en god stund i plan for meg i hvertfall. selocmarine.com har online reparasjons manual til min motor, som er rimelig enkel å forstå. Kosta meg rundt 200 kroner for tilgang i 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.