Jump to content

Alkohol og fritidsbåt 2008


roaldbj

Recommended Posts

For det første har de tatt utsagnet ut av sammenhengen. I Båtmagasinet er utsagnet/uttrykket benyttet fordi man prøver å gi inntrykk for hvordan "Poker-run" løpet er i Florida og hvor denne båten de omtaler hører hjemme. At disse skinnhellige avholdsfolka skal stikke fingrene sine borti alt og alle hvor alkohol er en del av kulturen sjokkerer meg ikke, men jeg er dritt lei av dem. At VG gidder å gi dem spalteplass har med at vi går inn i agurk-tiden å gjøre. De har forøvrig klart å illustrere artikkelen med bilde av feil båt. I båtmagasinet var dette en artikkel med en ekte "Poker-Run" båt.

 

For øvrig: Ja, jeg kan finne på å ta EN øl rett etter jeg hr lagt fra brygga på fredagene, deretter er det avhold til man tar den berømte "Ankerdrammen".

 

Jeg tror de aller fleste av oss har det samme forholdet til dette, men at det finnes noen her og der som bryter 0,8 grensen er jeg ikke i tvil om. Jeg tror man finner den største representasjonen blandt hyttefolk som skal til den lokale fiskerestauranten/bryggeserveringen og kose seg for så å ta skjærgårdsjeepen hjem til hytta etterpå !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Alle voksne og de aller fleste ungdommer vet nok forskjellen på "småpilsdrikking", og "fyll". At avholdsforeninger reagerer på ordlyden i artikkelen er ikke så overaskende...litt oppmerksomhet skal jo de også ha. Hadde helt glemt at det var noe som het "Motorbåtførernes avholds....). Betyr dette at de ikke representerer alkoholfrie seilbåtførere? :smiley:

 

Er vel egentlig ikke noe som bør diskuteres så mye...klare retningslinjer med 0,8 i promille så er man innenfor...over så er det ulovlig.

 

En kald øl hører til på seilasen for mange og er innarbeidet i fritidsbåtkulturen. Ulykkesstatistikker viser vel sikkert også at ulykker der alkohol har vært en av grunnene til ulykken, så er det nok i de aller fleste tilfeller en promille over 0,8. Men dette er det sikkert noen statistikk-guruer som kan finne ut.

 

Jeg for min del tar meg gjerne en pils eller tre på seilas, men passer greit på mengde og tempo under seilas...ved landligge kan det nok bli litt mer... :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Jeg har vært på sjøen noen år og jeg synes det er forskjell om man har fortøyet i en trygg havn eller om man ligger i uthavn hvor værskiftet kan bli ganske markert i løpet av natta.

Noen synspunkter på dette?

 

Jeg vil meg selv i hvert fall ikke så vondt at jeg ikke har full kontroll i uthavn. Tar man en sjekk på værmeldingen(og det gjør vi vel hele tiden enten på radio eller VHF) har man jo en pekepinn på om man ka ta en eller fem pils, men å drikke seg fra sans og samling, det hører vel egentlig ikke hjemme uansett !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg både skjønner og deler synspunktet ditt vikers. Jeg har forsøkt å grave litt i minnet - det er hverken dypt eller gammelt - og erindrer omlag 10 tilfeller hvor vi har ankret opp om natta i uthavner i godt vær. I løpet av natta har værforholdene endret seg så mye at vi måtte forlate ankringsplassen (typisk august-situasjon). Det har desverre vært tilfeller hvor båtkollegaer ikke har klart manøvreringen på egen hånd, men vært avhengig av velment assistanse fra andre. Dette er nok et vanskelig tema.

Link to post

Jeg har selv vært med på å ta imot ei tresnekke med ei dame og en mann som satt på hver sin side av ror-kulten og sov, så dette dreier seg ikke om rask eller saktegående båt.

Dette paret kom i fint driv 5-6 knop rett mot land på Komersøya for noen år siden. Vi så at båten kom til å gå klr av oss andre o lot den kjøre opp på stranden i "grisebukta", deretter slo vi av motoren at satt og ventet på at de våknet noen timer senere. Gjett om det var et syn !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
hva hvis det ikke var en snekke, men en skjærgårdsjeep med høy hastighet og de hadde sovnet... hva da.....

Hva om de hadde møtt "Danskebåten" i stedet for Komersøya :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Er vel egentlig ikke noe som bør diskuteres så mye...klare retningslinjer med 0,8 i promille så er man innenfor...over så er det ulovlig.

Ja, men når vet man når grensen er nådd. Er vel de færreste som drar rundt på alkometer på båttur. Har ikke møtt noen enda på mine snart 30 år med småbåt, bortsett fra onkel politi da.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

komer an på hvordan du ter deg når du har tatt en en øl. på en måte vil jeg fram til at folk tror de har kontroll etter å tatt seg noen øl.... ikke misforstå nå. jeg tar noen øl når jeg er utpå..... men ikke i den båten jeg nettopp har solgt. men det var av prinsipp. høy hastighet. da gjelder det å være årvåken... men slapp av.. koser meg masse på sjøen ellers med god drikke. og i tillegg er det jo mange som ikke stopper etter en øl. og det leser vi alle om.... mange tilfeller der.

Link to post
Hadde helt glemt at det var noe som het "Motorbåtførernes avholds....). Betyr dette at de ikke representerer alkoholfrie seilbåtførere? :smiley:

Det er vel Motorførerenes Avholdforbund det skal stå. Henviser ellers til mitt innlegg #5 i tråden "Oppfordrer til båtfyll."

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ligger en i uthavn så bør en være veldig observant på været. Alkohol og uthavn - eller under veis - hører ikke sammen. Tar selv en ankerdram dersom jeg vet at vi ligger trygt. Men alt med været er relativt og kan skifte raskt til noe som trenger ens oppmerksomhet fult ut. Har opplevd en del episoder hvor vi har hjulpet andre med å komme seg i sikkerhet på grunn av for mange ankerdrammer. Og tro meg på at dette er ikke noen hyggelige episoder. En blir stående mellom valget av å hjelpe andre eller kun hjelpe seg selv dersom en ser at været bærer skikkelig galt av sted. Og det skjer når en minst forventer væromslag. Det er ikke alle som kan styre dette med antall drammer og bare en til kan bli den som får en til å vippe over i en tilstand en ikke regnet med. Et velkjent problem blant nordmenn...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Finnes mye godt alkoholftitt øl.

Ja det gjør det, men det blir jo en drikk en kan ta mye av uten å miste helt kontrollen. Kunne nok ha formulert meg annerledes med alkohol og uthavn, men erfaringen - noen ti år - har fortalt meg at stiger stemningen i uthavn så kommer ubehaget snikende etter. Ja, mange uthavner er skjermet, men legger en seg til vanen med for mange ankerdrammer er jeg ikke sikker på om skjermingen hjelper i allslags vær. Det blir som å overlate ansvaret for skuta til dekksgutten, som sikkert kan sine saker, mens skipper kryper på dørken uten mål og mening. Jeg ønsker ikke slike tilstander og helst uten at politikerne skal få mere vann på mølla om at det drikkes i bøtter og spann av alle som ferdes på sjøen. Og en har jo ikke bare ansvar for egen båt og sine gjester, men også et ansvar om å unngå at båten driver mot andre og forårsaker skader på annens manns eiendom. Ønsker ikke å ta fra noen gleden av en ankerdram, for den koser jeg meg med :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Asbjørn Olsen Kloster (født 21. desember 1823 i Tysvær, død 18. januar 1876 i Stavanger) var en norsk kvekerpredikant og -lærer, og avholdsagitator.

 

Han vokste opp i enkle kår i Tysvær og fra åtte års alder hos familie på Rennesøy. Etter konfirmasjonen flyttet han etter familien til Stavanger, og arbeidet hos handelsbetjent, først hos faren og siden andre steder. I 1845 kom han i kontakt med kvekere i Stavanger, og hadde et åndelig gjennombrudd som han selv tidfester til 15. juni 1845. I 1846 ble han rekruttert av tre engelske kvekere som besøkte byen, til ett års studier i England, først på en landbruksskole og siden på en kvekerskole nær Carlisle.

 

I de følgende tretten år ledet Kloster deretter kvekerskolen i Stavanger. Skolen fikk etterhvert god søkning, og Kloster utarbeidet selv deler av undervisningsmateriellet.

 

Den første norske avholdsforening ble stiftet i Stavanger 29. desember 1859 på Klosters initiativ. Året etter begynte Kloster å utgi avholdsbladet som senere fikk navnet Menneskevennen. Etter seksten års virksomhet med dannelse av avholdsforeninger flere steder i landet, ble Det norske Totalavholdsselskap stiftet i Kristiansand i 1875.

 

Klosters virksomhet representerer flere karakteristiske trekk ved 1800-tallet i Norge. Hans beskjedne formelle utdannelse var karakteristisk for hans generasjon, men var samtidig ikke til hinder for at han fikk spille en avgjørende rolle i framveksten av en de frivillige folkebevegelsene som var en del av tidens demokratiske uttrykk og folkelige mobilisering.

 

En byste utført av Valentin Kielland ble reist i Stavanger i 1912. Kloster er også avbildet på et norsk frimerke fra 1859 og har en gate på Storhaug oppkalt etter seg.

 

:cheers:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...