Jump to content

Alkohol og fritidsbåt 2008

roaldbj

Recommended Posts

Litt historisk belæring har ikke medført i avsporing.

En annen sak med for mange drinker er hva disse personene gjør dersom de ikke ligger i uthavn, men samlet utenpå en annen i f.eks. Bergen, og det oppstår brann. Hvem har da ansvaret for båten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om jeg tar 1 eller 2 pils når jeg putrer avgårde i 8 knop, vil jeg måtte påstå at det absolutt ikke har noe innvirkning på mine evner til å føre båt. Heller ikke om jeg skulle putre av gårde i 30 knop. For "oss" som koser oss med god drikke er ikke representert på noen ulykkesstatestikk med fyll i bildet. For den personen som har 0.8 i promille er heller ikke godt representert i statestikk, men heller de over, godt over. Så om promillegrensa blir satt til 0.5 eller 0.2 vil ikke båtfylla minke av den grunn. Enkelte hyklere lager store dimensjoner av lite, godt der er fokus på båtfylla men da må man ikke blande inn "snekkepilsen"

Hva enkelte gjør vedrørende drikking når dreggen har satt seg er jo en annen diskusjon. Vil tro det har noe med erfaring å gjøre at man setter sine begrensninger ut i fra hva en mener er riktig. Altså at en lager en liten risikoanalyse i forhold til possisjon, dimmensjoner på fortøyninger og de neste timers værmelding. Det kan en kanskje ikke forvente at nyårets utspiret båtfører, man lærer jo så lenge en lever...

Noen enkle kriterier tror jeg vil ha god innvirkning på båtfylla

*Synlig politi

*Konsekvenser når en blir tatt, og da mener jeg ikke bare når ulykken er skjedd men ved promillekontroll at det ikke bare vanker en eller to båtpenger i bot

Med så mye "rart" som ferdes på fjorden i disse tider gjelder det å holde seg nykter. Hvis uhellet er ute vil jeg stå med strak rygg med null i promille. Selv om jeg ferdes mest i fartsomrodet under 10 knop holder jeg styrepilsen kald til jeg har lagt til. Ser ingen grunn til å utfordre skjebnen.

Jeg bor i et av landets mest trafikkerte områder for fritidsbåter med mange uerfarne båtførere. I tillegg er det to politibåter som ferdes på sjøen til stadighet og som foretar hyppige kontroller. Det er min grunn god nok.

Men vel fortøyd tar jeg mer enn gjerne en .... :drink::cheers:

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har skrevet det før og skriver det igjen.

At man ønsker å ta en pils eller 2 når forholdene ligger til rette for det vil jeg gjerne. Er ikke en "must" men det er hyggelig. De ulykker som har vært skrevet om, ligger langt over dagens regel 0.8. ( Gjerne rett meg på dette hvis noen kan )

Fyllekjøring til sjøs vil nok ikke bli noe bedre med 0,2. siden det ikke er "vi som drikker med måte" som havner på forsiden med båt langt oppe i fjellskrenten med overskriften " båtfylla igjen" og samtidig som vi ser at vi ikke har noen til å følge opp dette.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Re. MA kaster seg over Båtmagasinet.

Det er slik med fanatikere at de er hellig overbevist om at de har rett og at de er et positivt bidrag til samfundet.

Desverre er de (fanatikerene) også er mer PR-kåte enn normale mennesker, og det fører til at de synes bedre i landskapet.

Dette må vi leve med, men vi behøver ikke bry oss om dem.

De kan og bør ignoreres.

Nyt din/ditt øl - vin - brennevin ombord, men bruk hue.

Da promillegrensen var 0,5 for bil, var det da så mye mer ulykker relatert til alkohol enn de som hadde 0 ? Mener å huske at man godt kunne ta en pils, og likevel kjøre like etter og være under 0,5.

På sjøen er grensen 0,8, som er 0,3 mer, dvs. ca. 0,5 liter øl/t (eller en ca. 1 dram). Bedre plass og ( i "gamle" dager i alle fall, roligere tempo enn E-18) mere slingringsmonn.

Jeg mener jeg har kontrollen med både en og to halvlitere innabords (øser ikke akkurat innpå) over tid. Kanskje marginalt utenfor klink edru...

Så til debatten om å være trøtt og kjøre bil/båt ??? Nei, går ikke der heller :-)

Er ikke dette, som vanlig, storm i et vannglass, der de som øser i seg champis, pils og annet, blir tone-angivende for null-toleranse ?

For min del er det utrolig deilig, for ikke å si forløsende, å starte opp, bakke ut av båtplassen, sette kursen utover med ca. 1000-1200 rpm (tilsvarer 5 knop) og åpne en kald pils som har stått til kjøling i maaange timer. Dette etter en hard arbeidsuke, med begrensede fritidsaktiviteter. For meg blir det å la stresset være på land, og nyte livet på sjøen. MED en kald pils på dashbordet.

La oss få lov til det. Gå etter dem som ramler over 0,8 og raser avsted i 30 knop med båtene, noen også på mange tonn. DER ligger faren!

Redigert av Fusebox (see edit history)
De ulykker som har vært skrevet om, ligger langt over dagens regel 0.8. ( Gjerne rett meg på dette hvis noen kan )

Fyllekjøring til sjøs vil nok ikke bli noe bedre med 0,2. siden det ikke er "vi som drikker med måte" som havner på forsiden med båt langt oppe i fjellskrenten med overskriften " båtfylla igjen" og samtidig som vi ser at vi ikke har noen til å følge opp dette.

Mvh

Pjolter

Ser at flere her muligens mener at ulykker ikke skjer om man ikke har promille som "langt overgår dagens regel 0,8". På Pjolters direkt oppfordring så vil jeg be dere lese denne, om karen som var "bittelite grann uhelding" og endte opp med å kveste sin egen sønn og flere av hans venner, tildels alvorlig.

Såvidt jeg kan forstå var det ikke snakk opp å være stupfull, promillen hos båtføreren var 0,88, altså rett over grensa. Allikevel er jeg ikke i tvil om at promillen her har vært en faktor som førte til et, for flere uskyldige personer, alvorlig utfall.

Så kan man jo diskutere om det var kun de 0,08 over grensa som var den utløsende årsak.....

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

For min del er det utrolig deilig, for ikke å si forløsende, å starte opp, bakke ut av båtplassen, sette kursen utover med ca. 1000-1200 rpm (tilsvarer 5 knop) og åpne en kald pils som har stått til kjøling i maaange timer. Dette etter en hard arbeidsuke, med begrensede fritidsaktiviteter. For meg blir det å la stresset være på land, og nyte livet på sjøen. MED en kald pils på dashbordet.

:yesnod: årets høydepunkt for meg hver helg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Mange forskjellige meninger her ser jeg! For min del føles det like unaturlig å drikke alkohol underveis, selv i snekkefart, som å drikke når man kjører bil. Jeg er også forsiktig når jeg ligger til land, da mange er avhengig av min dømmekraft om noe uforutsett skulle skje. Og jeg ønsker ikke å sette min familie i en vanskelig situasjon på grunn av dette. Men jeg ser jo både her og ute i skjærgården at enkelte andre har en helt annen oppfatning av dette enn meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
mens skipper kryper på dørken uten mål og mening.

Hvis det er slike nivåer vi snakker om når det gjelder "trygg uthavn" er det selvfølgelig ikke trygt. I en slik tilstand er man knapt nok trygg innelåst på sitt eget soverom med bøtte ved siden av senga :puke: . Så dette er ikke noe argument for å holde seg helt edru eller mot en hyggepromille på 1-1,3 i godvær i en "trygg uthavn" etter at båten er godt fortøyd.

Promille handler ikke bare om å drikke alkohol, men også om å ha drukket kvelden før. Etter et lystig lag, må man gjerne vente til neste kveld før man har under 0,2. Med en lavere promillegrense, måtte mange vente med å returnere fra helgeturen til det var mørkt, og muligens med vel tunge øyelokk. Med en grense på 0,8 kan man sige hjemmover i fullt dagslys, og noenlunde pigg, selv om promilen skulle være 0,5 eller 0.6. Loven skiller ikke mellom promillekjøring og fyllekjøring, men med sunn fornuft kan de fleste andre gjøre det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...