logget av Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Litt for enkelt svart, Fjellbonden. Hastigheten på inntaket er altså helt avgjørende. Det sier seg vel litt selv, for hadde ikke tiden hatt noen betydning hadde vi alle vært kronisk dritings. I dag er det bare et fåtall av befolkningen som klarer å opprettholde denne tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Liten kommentar, men aktuelt for dem som vil kose seg i sommer - men uten å drikke alkohol: VG test av sommerøl med overraskende resultat Det alkoholfrie ølet har aldri gjort det spesielt godt i VGs øltester tidligere. Både når vi har testet sommerøl og juleøl, har det alkoholfrie ølet hatt lite å stille opp med mot de andre. Men denne gangen fikk Aass Sommer-Uten samme gode karakter som de alkoholholdige alternativene fra samme bryggeri. Også det alkoholfrie Munkholm Sommerøl fra Ringnes, fikk en femmer på terningen. Det står også noe interessant for deg som ønsker å ha alkohol i det Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fjellbonden Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Hastigheten på inntaket er altså helt avgjørende. Øl nytes best i stooooore slurker, så tiden på en liter behøver ikke nødvendigvis ha noen betydning. For egen del liker jeg å ta en slurk øl underveis, men liker samtidig å holde promillen ca lik null. Løsningen på dette er å snike et lite halvt glass av passasjerene, eller ha en åpnet boks i kjøleskapet ute. Det er stort sett den første slurken jeg finner stor nytelse i, så for meg har det lite for seg å bøtte innpå i store mengder. Selv mener jeg å merke reduserte evner til navigering, koordinering og utkikk alt fra en promille på ca 0,1, og justerer inntaket etter det. Under krevende forhold er det for min del totalavhold som gjelder. Redigert 14.Juni.2008 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Hastighet og ikke minst dagsform er helt avgorende. Men man forbrennenner som andre sier ca 0,15 pr. time. Mulig det med dagsform mer har med hvordan man takler aa ha alkohol i blodet. Normalt saa foler jeg meg helt fin etter ett par pils. Hvis jeg naar jeg gaar i land paa tirsdag. Raser rett bort i baren paa hotellet og hiver nedpaa 2 halvlitere i raskt tempo. Saa kjenner jeg det gaatt. Etter 6 ukers avhold. 12-15 timers arbeidsdag 7 dager i uken i droye 5 uker i +30 grader. Saa er det ikke mye en taaler. Na skal det bli godt aa komme i land. Og ja, det blir en tur i baren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BårdK Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Etter 6 ukers avhold. 12-15 timers arbeidsdag 7 dager i uken i droye 5 uker i +30 grader. Saa er det ikke mye en taaler. Ikke som i gamle dager forstår jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Nei, du kan si at tidene har forandret seg. Men det er helt ok. Med ett manskap paa 290 personer, 12 timers skift, og risikofylt arbeid 24 timer i dognet. saa tror jeg det ikke hadde vaert smart med ol og brennevin i slappen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Kraftige bøter for promille >0,8. Oppbygging av kontrollverket (styrking av politiet), og hyppige kontroller. Ingen forsikringsutbetaling til havarister med alkohol i blodet - uansett promille. Obligatorisk båtførersertifikat for båter med motor (uansett type) >25 hk. Go for it Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Generelt mener jeg folk er for lettsindige når det gjelder alkohol og båt, og jeg har intrykk av at det er mange båtførere som ikke tar dette så nøye. Synes heller ikke det er spesielt fornøylig å måtte bistå berusede personer i havn når/hvis det blåser opp. Hva man tåler og hvordan man hånderer ting med alkohol i kroppen er individuelt. Alle bør tenkte grundig gjennom dette, og være mindre opphengt i promillegrenser. Forsøker å praktisere omtrent følgende utfra min erfaring med hvordan jeg håndterer ting. På sjøen: - Seiling: 0 alkohol - På sjøen i ustabilt vær: 0 alkohol - Lange strekk for motor, knallvær på flatt vann og bare godvær i sikte, greit farvann: 1 - 2 pils Aldri alkohol hvis jeg skal legge til snart. Pilsen bør være konsumert minst 2 timer før jeg nærmer meg havn. Unntak: hjemmehavn I havn: - På svai i knallvær: Ingen spesielle begrensninger, men venter til jeg er 100% sikker på at ankeret sitter godt - På svai med mulighet for ustabilt vær: Minst mulig alkohol. Kun en ankerdram, et glass vin til maten e.l vurderer været fortløpende - På svai i ustablit vær: 0 alkohol - Godt fortøyd i gjestehavn: Ingen spesielle begrensninger - Mindre godt fortøyd i gjestehavn (utsatt plass, kan bli forhalinger e.l.): 1 - 2 pils eller tilsvarende - I uthavn, knallvær og gode værutsikter: Begrensninger. En ankerdram, et glass vin til maten e.l. Vurdering av værsituasjonen fortløpende. - I uthavn med mulighet for utstabilt vær: liten ankerdram eller en pils når jeg er sikker på at jeg ligger bra. Ellers 0 alkohol - I uthavn med ustablit vær: 0 alkohol Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Bra formulert bliss X. Dette kunne mange ta lærdom av og få erfaring i båtlivets lunefulle sider. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Seilaren Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 KONKLUSJON ... Den kan du ha for deg selv... :nono: Som 17 åring har jeg selvfølgelig bare observert alkoholens ugang i kroppen til folk. Det som er likt for de fleste er at støynivået øker soe så grasat. Finnes det noe mer høfflig og respektløst enn voksne folk som sitter og drikker, roper og skriker, hyler og danser i gjeste-/uthavnerhavner? NEI! Alkohol er noe av det harry som finnes. Problemet er bare at de som drikker selv ikke merker ugangen de selv står for. Men etterpå klager over avholdsmennene som sutrer, mens sannheten er at de selv ikke aner hva de gjorde kvelden før. (Snakker da ikke om de så tar seg en pils eller 2, eller et glass rødvin til maten ) Desverre så finnes disse mange av disse egoistiske folkene som bare tenker på seg selv. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Jeg må si at erfaringen min etter 30 år på vannet er at "Båtfolk" som man finner langs pærlene på vår kyst drikker og tar ansvar for sin egen promille, mens "Folk i Båt" som man stort sett finner i de overbefolkede gjestehavnene i Tøsberg, Stavern, Kragærø etc. gjerne glemmer tid og sted og ofte kan føre til ubehag for andre..... Redigert 14.Juni.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
aanton Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Det å ta en pils i ny og ned kan ikke vere noe ploblem se kalkulator http://www.budstikka.no/pub/media/flash/pr...kalkulator.html Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Genial kalkulator! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Ser at flere her muligens mener at ulykker ikke skjer om man ikke har promille som "langt overgår dagens regel 0,8". På Pjolters direkt oppfordring så vil jeg be dere lese denne, om karen som var "bittelite grann uhelding" og endte opp med å kveste sin egen sønn og flere av hans venner, tildels alvorlig. Såvidt jeg kan forstå var det ikke snakk opp å være stupfull, promillen hos båtføreren var 0,88, altså rett over grensa. Allikevel er jeg ikke i tvil om at promillen her har vært en faktor som førte til et, for flere uskyldige personer, alvorlig utfall. Så kan man jo diskutere om det var kun de 0,08 over grensa som var den utløsende årsak..... Nei, det var ikke det å være rett over grensa på 0,8 som var den utløsende årsak. Årsaken var at fyren kjørte som et svin midt på natten, var uoppmerksom og hadde promille i tillegg. Promillen var for øvrig langt over 0,88. 1,5 time etter ulykken og med fratrukket sikkerhetsmargin var promillen 0,88. Ca 1,2 var antagelig promillen i utgangspunkte ved ulykken. Så i tillegg til å bryte aller regler både for fart og for aktsomhet (han så ikke fremover da det smalt, men pratet villig vekk med 2 passasjerer), var han det vi kaller godt påseila i tillegg. Han hadde nemlig drukket en del sammen med en annen båtkjendis fra området. Problemet i situasjoner som denne er at bryter du alt av regler for aktsomhet og i tillegg kjører som et svin i 5-knop sonen, ja de spiller det egentlig ingen stor rolle om promillen er 0,2, 0,8 eller 1,2. Man er uansett påvirket. Hadde promillen vært under 0,8 ville uansett forsikringselskapet påpekt uaktsomheten ved å kjøre som et svin i mørket i 5 knop sonen. Straffeskjerpende heter det selv om promillen er under 0,8. Det innebærer at enhver burde tenke seg om en ekstra gang før man drikker og kjører samtidig. Selv om promillen er under 0,8, betyr det uansett at man er påvirket av alkohol. Gjør man da en eller to andre teite ting i tillegg, vil promillen bli brukt mot deg uansett om den er over eller under 0,8. Kan det påvises at promille er en medvirkende årsak til en ulykke, ligger man syltynt an aktsomhetsmessig selv om promillen er under 0,8. Noe å tenke på? Ja, det synes nå i alle fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Genial kalkulator! Må jo være sponset av noen alkoholprodusenter? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Med min kroppsvekt kan jeg jammen ta en halvliter og fremdeles kjøre bil.....båt kan jeg fremdeles kjøre etter 3 (Får vel ta kalkulatoren med ei klype salt vil jeg tro Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Nei, det var ikke det å være rett over grensa på 0,8 som var den utløsende årsak. Årsaken var at fyren kjørte som et svin midt på natten, var uoppmerksom og hadde promille i tillegg. Tja, det blir litt teoretisk å analysere årsakene på den måten. Selv om folk kan gjøre dumme ting så gjør de gjerne dummere ting med litt alkohol i blodet. Det er og blir vesentlig at selv litt alkohol gjør folk litt mindre kritiske til hva de finner på, litt mindre oppnmerksomme, og litt tregere i avtrekkeren. Dette skjer før du kommer til 0,8 promille. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Heia på dere I mine siste 45 år har det enda ikke blitt noen ulykker. Øl til maten eller vin, Jepp. Ankerdrammer jepp, ekstra ankerdrammer senere på kvelden jepp. Som Lasse tidligere sa. Det er individuelt og folk må selv kunne klare å sortere dette ut uavhengig av promille grense. For Egen del er jeg sikker på at jeg kjører bedre båt med 2.5 i promille enn nabomannen uten promille han også med båførerprøven Tør ikke engang tenke på hva han hadde gjort om han hadde promille i tillegg Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 For Egen del er jeg sikker på at jeg kjører bedre båt med 2.5 i promille enn nabomannen uten promille han også med båførerprøven Det er mange som er sikker på dét når de har 2,5 i promille, ja. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 uavhengig av det så er det mange som ikke kan kjøre båt. (noen burde ikke hatt bil heller ) "lappen" eller ei. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.