Mysigt Startet 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2008 heisann, har et problem med en Yamaha 30hk ca 90 mod.... Er en alarm i kontrollboksen som uler til stadighet,må da sette motoren i fri og ruse den en stund så går alarmen av igjen,samtidig går motoren på bare to av tre cyl. Er på fisketur og dette har skjedd hyppigere og hyppigere i løpet av dagen har lagt merke til at det kommer litt lite kjølevann på tomgang(dorgefart) kan det være impelleren som er i ferd med å kvelde,slik at det er en sikkerhetsanordning som slår inn??? (var borti dette tidligere ved for lite olje i beholderen,har sjekket olje og fylt etter uten hell) mvh La Vida Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
håpløs Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Det er to "sensorer" eller bedre kalt brytere på motoren som kan utløse alarmen. En for temperatur på motoren og en for lavt oljenivå. Her virker det som om det er temperaturen på motoren som setter igang ulinga, så impeller er nærliggende og tro at du bør få skiftet ja. Hvor gammel er impelleren du har nå? Er du usikker på hva som er feil så kan du se på toppen av motoren ved siden av en tennplugg en plass, der sitter det en temperaturavhengig bryter(sensor) med en sort ledning og en rosa ledning. drar du ut den rosa så skal tutinga stoppe, da er det høy temp den uler for, pass på at du får satt det sammen igjen slik at du ikke kjører rundt uten alarm. Mvh Håpløs Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Mysigt Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 er nok ikke skiftet de fem seks siste årene tror jeg.....(er ikke min båt) Er det vanskelig å skifte impelleren på denne motoren?? Takk for svar Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Hansi Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Vanskelig er det ikke. Men noe jobb er det jo. Legger ved en link til part katalog. Redigert 12.Juni.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Rart at impelleren skal være gåen etter kun 5-6 år da, det hender jo at de ryker, men som oftest holder de mye lengre enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 vet som sagt ikke hvor lenge den har sittet der,jeg har vært med å brukt båten i 5-6 år,kan jo ha sittet der i 5 år før det og,for alt jeg vet Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Daffy Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Har vel sittet der siden den var ny da... Også har motor vært startet på land et par ganger? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ulv I Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) Vel. egentlig enkel affære å bytte denne.. Klu'et er å få ut alle boltene fra undervannshuset, så løsner det. Bestill deg en ny impeller og pakningssett. 1) Skru av finna, under der sitter det en bolt som må ut. 2) Skru nesten alle andre bolter ut, spar en på hver side som er skrudd halvveis ut slik at du ser at du får en liten gløtt mellom undervannshus og stammen. 3) Skru fra hverandre gir-stangen, (2 muttere som sitter på fremkanten av motorstammen). Løsne den lille mutteren, og skru deretter den store oppover, da skrus disse stengene fra hverandre. Når de er helt løse (skilt) så kan du ta ut de to siste skruene. 4) Undervannshuset dras rett ut, akslingen osv følger med ut. 5) Nå ser du et svart deksel som sitter med noen små skruer, under her sitter impelleren. Når du skal løsne impelleren, så bruk 2 store skrujern, ett på hver side under fast grunn på impelleren og vipp den opp, så kan du bruke handa til å føre den rett opp og over akslingen. (PASS opp for kila, den faller nok ut når du løsner impelleren. Gjør rent, ta bort den lille plata som sitter under impelleren også og se til at det ikke sitter noe dritt osv i sporene og det som vannet skal føres i. Jeg brukte trykkluft og en fleksibel børste og gjorde kanalene rene fra impellerhuset og ut (motsatt vei av slik vannet går til vanlig). Røret opp i motoren blåste jeg også motsatt vei, og det kom ut litt løse partikler her også. Så er det bare å smøre opp med vannfast fett og montere igjen. Works like a dream... edit: Glemte å legge til at når du skal montere, så ha på fett på toppen av akselen, og det hjelper å sette den i gir manuelt, og snurre litt på propellen for å finne sporene den skal inn i selve motoren. så smetter den inn. IKKE bruk makt, det skal gli rett på plass.. Jobben er gjort på underkant av et par timer tenker jeg.. ;-) Redigert 13.Juni.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.