Jump to content

Betale moms/hk avgift i bergen - hvor?

Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

Siden ferien min begynner om en ukes tid, skulle jeg ha betalt moms/hk avgift på min importerte båt. Er dette helt kurant å få gjort kjapt eller må jeg regne med at det tar sinnsykt med tid?

Planen min er å troppe opp på et eller annet tollkontor (som jeg ikke vet hvor er) med kontrakten på båten og forlange å få en faktura som jeg antar vil ligge på ca 250 båtlapper. Så går jeg hjem til min nettbank og betaler. Er det så enkelt? Hvor går jeg? Noen som har gjort dette før?

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tok 1/2 times tid for meg. Hadde med eksportdokumenter fra Sverige, faktura på kjøpet og dokumentasjon på antall hk. Gikk så til nærmeste tollkontor (Fredrikstad for min del).

De tar kort (kredittkort max 25.000 kroner) - minibank tror jeg er opp til 100.000. Jeg brukte kombinasjonen av bankremisse og bank kort. Du får ikke faktura - de gir ikke kreditt til privatpersoner.

Om du har kjøpt båten i utlandet beregnes prisen om til norske kroner - da brukes de såkalte tollkursene - de finner du her

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ring til Tolldirektoratet (www.toll.no)

Her har du adresser og telefonnummer for din del av landet.

Det er nok smart å spørre om 2 ting:

1) Hvordan gjør jeg det mtp alle papirer? Kan jeg møte opp og få hjelp?

2) Hvordan ordner vi overføring av penger, med KID nummer. Hva trenger jeg evt. av papirer i båten hvis kontroll?

Ha en god ferie!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Folkene i kassereriet er særdeles hyggelige og imøtekommende og slett ikke det du forventer deg av den Kongelige Norske Innkrevningsmakt

Det er akkurat det samme som er min erfaring med andre offentlige innkrevningssentraler (skatt, mva), så lenge jeg kommer for å stille faglige relevante spørsmål: Eks. hvordan jeg skal betale mva eller andre avgifter.

De er stort sett greie så lenge de ikke oppfatter det som om man prøver å gjemme unna penger, eller i utgangspunktet kommer inn på kontoret irritert "fordi det er så dyrt". :lol:

Finnes sikkert eksempler på både hyggelige og ikke hyggelige ansatte der som de fleste andre steder...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...