Jump to content

Skilsø 33 FB - Noen meninger - erfaringer?

DOFFEN 2

Recommended Posts

HEI DOFFEN OG VELKOMMEN TIL BAATPLASSEN :yesnod:

Skilsø 33 har jeg selv ingen erfaring med - men jeg har kikket på den noen ganger. Jeg liker nok Sport versjonen med akterkabin best. FB'en blir litt trang synes jeg - en liten flybridge og seteløsningen er ikke helt optimal

Tror Båtmagasinet har en test av båten om du søker i deres test database.

Synes det er en veldig fin båt, sto mellom denne, Viksund og Riviera 925 for meg i fjor høst. Valget falt på Riviera 925 hovedsakelig grunnet større midtcabin og skikkelige dusjmuligheter innendørs, dessuten var det flere båter med drev å velge mellom da jeg kjøpte. Synes imildertid Skilsøens eksteriør er penere enn Rivierans.

hei, doffen 2 takker for tilbakemelding, dette er moro, kad 44, kan kansje være litt snau, skla se om jeg finner noe større, men jeg syntes 33 skilsø fb er lekker , speiellt innvending arbeider ser veldig bra ut. alle sitteplassene inne er på styrbord side, gjør det noe , og er det plass nok der til at 6 kan ha det hyggelig :--)

skorgenes 32 ultra, kan være aktuellt, tar gjerne noen erfaringer om noen har ... :--)

Ikke førstehåndserfaring, men jeg vurderte også disse. Flem og Barracuda er veldig romslige, men flere enn meg faller ikke helt for utseende og synes innredningen noe grovskåret og kantet - er vel å betrakte som båter som gir (veldig?) mye for pengene.

Skorgenes er flotte båter, men hvis du søker litt rundt her på BP finner du noen som er misfornøyd med finish og/eller service fra leverandør, men selvf. også de som er veldig fornøyde. Skorgenes er vel også priset på linje med Viksund, mao. ganske dyre.

Hva angår bruktpris, kom Riviera best ut blant 10 år gamle båter i test i et av båtbladene. Men etter å fulgt veldig godt med på priser på Finn.no over ganske lang tid er mitt inntrykk at Riviera, Skilsø, Viksund og Skorgenes alle holder seg godt i pris sammenliknet med andre båter. Tror ikke dette forandrer seg i forhold til andre båter selv om markedet har fått/får seg en kalddusj.

Lykke til med en spennende jakt, og hold oss informert :flag:

Redigert av BårdK (see edit history)

:cheers: hei, takker for fin tilbakemelding, pris/ferdifall er viktig, selv om det klart kan koste litt å ha så mye moro og hygge.

i grove trekk så er min erfaring at du får tilbake det du har gitt for båten, hvis du har valgt et "kurant" merke og tatt god vare på båten, jeg står når i ferd med å selge vår Scand Tropic 2003 model, og vi er litt varme i panna "3-6 fots syken" heter det visst :--)

har i dag en Ad41 189hk i vår Tropic, og er litt overrasket hvor lite hk det er i mange relativt store fb båter på 33 34 fot,

planer en slik båt skikkelig med litt bunkers og folk ombord , vil helst ikke ha en som pløyer sjøen, mange av de veier jo 4-6 tonn, tar gjerne noen synspunkter på dette :- ) tks

Jeg havde en Yanmar LP6 på cirka 300 HK i min Skilsø 33 (Arctic) fra 2002. Du kan læse en anmeldelse af netop min båd her: http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=...&Listpage=2

(købte demo-modellen)

Det var med fast aksel og det var bestemt rigelig med kraft. Dieselforbruget var dog også derefter :crazy:

Har du overvejet drev kontra fast aksel? Hvad passer dig bedst?

Vi oplevede, at båden var lidt trang til fire personer på sommertur. Stik-køjen er ikke ideel og jeg var ikke tilfreds med søegenskaberne. Men båden er meget, meget pæn i kvaliteten og rigtig fin i finish.

Det tog et år at få den solgt - men Skilsø er ikke et kurant mærke i Danmark, så det kan ikke sammenlignes med hjemmemarkedet.

Andy

Jeg har nå fått en del erfaring med vår Skilsø. og jeg kjenner meg ikke igjen at sjøegenskapene er dårlige. Dette var også konklusjonen i den norske testen. Jeg lurer på om det kan være at du hadde en forholdsvis tung motor med fast aksel, montert lengre fremme i båten. Når det er krapp motsjø, så legger jeg baugen opp litt og da tar den sjøen meget bra. Uansett så trives båten best med drev.

Jeg synes køyene er bra jeg. Det er to forholdsvis store dobbelkøyer med god lengde, det er ikke alle båter som har det. Stikklugaren er fin for ungene og generelt så er båten veldig barnevennlig.

Det kan være at det har med motoren at gøre. Jeg oplevede at den bankede meget voldsomt i modsø. Det var så alting rystede og gav sig og det lød meget voldsomt.

Hvis jeg så reagerede med at tage farten af og gå ned på 7 knob, så tog båden vand ind over fordækket og ind over taglugerne så det dryppede ned i kabinen. Søene skyllede ind over den ret flade forrude så sigten forsvandt og vinduesviskerne måtte køre konstant.

Mine børn oplevede det som ret voldsomt og fik af den grund hurtigt modvilje mod at sejle. Desværre. Og bemærk, at jeg taler IKKE om ekstreme vindforhold her. Dette skete med vind omkring 7-8 m/s i Øresund eller Roskilde Fjord, der er beskyttet farvand.

Både min Aquador 23 HT og min nuværende Forbina tager de samme forhold HELT anderledes. Men måske havde det været anderledes med drev.

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg går ud fra at du mener i højden. Og det er rigtigt: Stikkabinen føles trang i akslin-versionen. Ville egentlig gerne prøve drev-versionen for at mærke forskellen.

Angående tyngdepunkt så havde jeg en ide om at motoren længere fremme ville give en BEDRE balance og dermed en blødere gang.

Er bændstof-tankene også helt bagerst i siderne i motorrummet i drev-versionen? De burde jo afbalancere vægten noget.

Andy

Skilsoe 33 er vel en liten 33 foter. Interiormessig veldig pen, men trang.

Jeg lå ved siden av en Skilsø 33FB for noen helger siden, den var ikke lengre enn min (uten baug-nebb) :eek: Min båt har til alt overmål skroget fra gamle WikingBoat 28.....

Det må da være da minste 33 foter på markedet....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg lå ved siden av en Skilsø 33FB for noen helger siden, den var ikke lengre enn min (uten baug-nebb) :eek: Min båt har til alt overmål skroget fra gamle WikingBoat 28.....

Det må da være da minste 33 foter på markedet....

På Skilsø sine hjemmesider står det at Skilsø 33 har maksimal lengde på 9.90 m (ca 32.5 fot) og skroglengde (antar at det er uten baugspyd og badeplattform) på 9.0 m (ca 29.5 fot), så det er vel en liten 33-foter. Ut fra "nye" måter å angi lengde på er det likevel ikke helt galt å kalle den Skilsø 33. Selv om du har en veldig romslig 28/29-foter tror jeg nok din er noen cm kortere enn Skilsøen (husker dessverre ikke målene på WikingBoat 28 i hodet lenger).

Hilsen hos

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...