Jump to content

Trim plan til liten RIB


Bitteliten

Recommended Posts

Hvorfor andre løsninger enn Smart Tabs? Jeg er vant til hydrauliske trimbrett. Var skeptisk til Smart Tabs til min 16'. Tenkte at det var verdt et forsøk og ble meget gledelig overasket. (50 hk).

 

De er enkle å montere. For å prøve dem, så gjorde jeg det vanskelig for dem. Litt lenger inn enn anbefalt og midt på et steg i skroget. (Helt symetrisk installasjon, man skal ikke forlange det umulige heller)

 

Før måtte jeg reise meg om jeg ønsket å se framover før båten planet. Nå sitter jeg hele tiden. I plan sitter vi fint 2 på benken akter.

 

Hittil har jeg ikke gjort noen etter justeringer på tabbene enda og ser ikke noe behov for det.

Jeg har flyttet "tilt stoppen" på motoren ut et hull. Hadde den helt inne før for å komme i plan hurtigere. Trengs ikke lenger.

 

Neste skritt er å flytte Smart Tabsene lenger ut til anbefalt plassering. Det for å kjenne hvordan det føles å være mer enn meget tilfreds med et produkt.

Link to post
Share on other sites

Ser at disse Smart Tabs'ene i Watski katalogen, begynner anbefalingen til baater fra 10 fot. Gaar det greit aa sette dem paa en Rib paa 285cm eller blir de for store og seende for dumt ut?

Eventuelt er det noen som vet om det finns mindre typer av dem?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til Trikkerns anbefaling av Smart Tabs. Til sitt bruk (lettere planing og stabilisering under gange) fungerer de utmerket, selv på en 21 Ibiza Touring. Jeg savnet dog muligheten til å kompensere for skjev gange underveis, men det er vel uansett ikke en problemstilling på en så liten RIB.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg monterte disse Smart Tabs'ene på min Grand 2,75 rib i dag. Dette produktet er ganske enkelt genialt. Jeg har en Mercury 10 hk (35 kg) på båten og veier selv ca 90 kg. Med meg alene bak i denne båten var det ganske håpløst før. Veldig tung å få i plan og jeg måtte holde høy fart for å holde den i plan. Det var egentlig ikke spesielt behagelig å kjøre uten minst ett barn i bauen.

 

Trimflapsene gjør at båten planer helt uanstrengt uten at jeg må lene meg frem i det hele tatt. Jeg kan holde kosefart i plan på 12-13 knop uten at baugen hopper vilt. Kunne til og med trimme motoren ut et hakk.

Link to post
Share on other sites

tigertoe - takk for at du deler dine erfaringer :yesnod: Med meg og jr ombord går jolla vår i plan - men om kona om jeg er ombpord tar det et kvarter av fjorten dager å komme i plan. Båten er en Zodiac 275 RIB med 8 hk 4T Tohatsu

 

Hvilken modell av smart tabs har du montert? Smart Tabs har en modell som heter 780-20 som er for små gummibåter.

 

Hvordan var det å montere smart tabs på jolla?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg monterte det minste settet ST780-20. Disse er beregnet fra 10 fot, men med min vekt antok jeg at jeg trengte såpass og det stemte desverre..

 

Jeg vil tro du vil ha stor glede av dem på din Zodiac. Gevinsten er nok størst når man er alene og sitter bak og styrer, men jeg vil tro at dere vil komme i plan fortere uansett. Man får jo et løft i akterenden og på den måten overvinner man baubølgen lettere og planer fortere. Ved større hastigheter vil vanntrykket gjøre at de retter seg helt ut og båten oppfører seg mer normalt.

 

Monteringen gikk helt greit. Jeg dro jolla opp på brygga med motoren på. Litt trangt å komme til, men det er veldig enkelt. Bruksanvisningen er veldig god og det følger med en mal som gjør at man lett får motert dem i det riktige vinkelen ift bunnen.

 

Jeg har bare testet dem alene i dag. Men det var en helt radikal forbedring. Den planer i veldig lav fart nå og går helt "rolig" Nå gleder jeg meg til sene kveldsturer med jolla i Koster skjærgården...

Link to post
Share on other sites

Zodiac sine trimplan ( link ) er faste plan som ikke justerer seg etter farten. De gir rett og slett bare større planende flate akter. Kan sikkert fungere greit for å komme seg lettere opp i plan.

 

Smart Tabs (link)derimot endrer sin vinkel avhengig av farten gjennom vannet og kompenserer kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, hele akterspeilet er jo i kryssfinêr. Nederst er PVC duken festet et stykke opp såvidt jeg husker.

Et hake er vel at disse trimplanene ikke enkelt kan demonteres hvis/når gummibåten skal pakkes sammen.

Hadde vært fint med en click on/off system der man kun skrur fast et feste som trimplanene enkelt kunne monteres/demonteres fra.

Ulempen da igjen er selvfølgellig at de blir et lett bytte for tyveri

Link to post
Share on other sites

Litt OT i forhold til spørsmålet ditt: Når ungene dine vokser litt mer (og kanskje andre i gummibåten), er det bare et spørsmål om tid før du må over på en 9.9 /"15" HK. Jeg har prøvd mange gummibåter opp gjennom årene og med ulike motorer. Jeg har nå en 3 meter med oppblåsbar kjøl og stiv dørk med en Yanmar 9.9/13.8 (?) HK motor. Den flyr ganske kjapt opp i plan med 3 1/2 voksne ombord.

Forøvrig er det en fin moderne ordning du nå har med bruk av landgangen som "daviter". Hvordan går det å beregne akterenden av båten med landgangen?

(Takk for praten i dag).

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det en fin moderne ordning du nå har med bruk av landgangen som "daviter". Hvordan går det å beregne akterenden av båten med landgangen?

(Takk for praten i dag).

Vi er forberedt på å måtte vokse i jolle fremover. et par varianter av den ultimate RIBen ble observert i helgen. Williams 285 og Willims 380. Begge med 104 hk motor og vannjett :smiley: Landgangen løfter 350 kg på tuppen.

 

Er ikke helt sikker på hva du spør om Roald så jeg svarer litt forskjellig.

Å få jolla på badeplatformen er helt kurant. Har lagd et skrev av tau der to store karabinkroker festes i landgangen - og 3 ned i faste øyer i jolla. Vi har krybbe på badeplatformen.

 

Vi har ikke brukt landgangen ved tillegging med akterenden til land ennå - men landgangen går vel ca 1,5 meter ut fra badeplatformen - så den er lang nok. Vi har fjernkontroll til landgangen - så vi kan trekke den inn når vi ikke er ombord

 

Ved tillegging er landgangen alltid helt inne. Hekken har vi kontroll på med et kamera som er linket til plotteren. Det bruker vi også når vi slakker av - gjør vi det for fort fyller hekkbølgen vår jolla med vann :eek:

 

Hyggelig med en prat i dag :smiley: jeg ropte på deg mange ganger - tror ikke du hadde på K16. Så at du kom nære nok til å kikke på jolla vår da vi slakket av før Bevøysundet :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... jeg ropte på deg mange ganger - tror ikke du hadde på K16. Så at du kom nære nok til å kikke på jolla vår da vi slakket av før Bevøysundet :wink:
Takk - da må jeg sjekke dual-watchen. Seilte på K77, mente at jeg automatisk hadde K16 inne. Nå må jeg sjekke instruksjonsboka. Har to forskjellgie VHFer og det kan gå i surr - men dette må avklares. Ja jeg observerte at badeplattformen din lå relativt lavt og lurte litt på opphengssystemet for RIBen. I Son er det noen som har støpt på forlengelse av bunnen på RIBen og det har vittnok gitt ekstra løft - og ekstra kilo.
Link to post
Share on other sites

Vel, produsenten av smart tabs advarer sterkt mot å bruke både disse og hydrofoil samtidig. Gjør et søk på iboats forumet og du vil se hundrevis av tråder om dette (prøv denne linken: link ).

 

Uansett, tror dine Smart Tabs vil innfri forventningene fullt ut. Gi gjerne en tilbakemelding her.... :)

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...