Jump to content

Trim plan til liten RIB


Bitteliten

Recommended Posts

Av en eller annen grunn fant jeg ut fredag kveld kl 2200 var passende tid for å montere smart tabs på jolla vår. Jeg kjøpte modell 780-20 - som er minste modellen med flaps i rustfritt. Kostet ca 1300 kroner på Wærners båtbu. (de hadde bestilt en del sett - så det kan være de fortsatt har på lager)

 

Settet kommer "flatpakket" så man må sette sammen alle delene. Jeg oppdaget før vi dro ut på fredag at det manglet et par skruer i pakka mi, så jg måtte en tur rundt for å få tak i 2 syrefste skruer.

 

Å sette sammen flapsa tok en drøy halvtime. Så tok det ca 20 minutter å sette borre mal på jolla og borre hull til å feste flapsa. Største utfordringen var vel at jolla lå i krybba på badeplatformen - og det var ikke så mye plass å jobbe på. Dessuten oppdaget jeg at batteriene til drillen var utladet.

 

Forseglet hullene med Tech 7. Det følger med en teip i Smart Tabs pakka - men jeg ville ha noe bedre.

 

Største utfordringen var å få rett vinkel på flapsa. Det er en mal i pakka - men det krever litt å få det rett (skal ha 25 grader mot bunnen). Vinkelen bestemmes av hvor de gassfylte sylinderne festes.

 

Så lørdag morgen var det ut og teste. Opplevde stor forskjell med en gang. Ingen racerbåt - men jolla går fort og enkelt i plan. Løfter nesa mye mindre enn før, og holder seg i plan i lavere fart.

 

Jeg justerte trykket på smart tabsene slik at de trykkes opp litt lettere (man flytter innfestingspunktet på gassdemperne på flapsa - gjort på 1 minutt) ettersom jeg synes tabsa bremet litt i plan. Det er eneste innstilling jeg behøvde å gjøre - og nå fungerer de bra. Har ikke målt toppfarten på båten selv - men ble jo målt av Kustbevakningen til 10 knop - og da var båten i plan og jeg hadde langt fra full gass - og det var hoppete motsjø. Er vel kanskje like greit at vi ikke har en Williams Jeg Rib da tenker jeg.

 

Her er et par bilder av jolla

smart_tabs1.jpg

 

smart_tabs_2.jpg

 

Jeg er godt fornøyd!

Link to post
Share on other sites

1390 kroner var vel den nøyaktige prisen. Fikk en mail fra RIB senteret at de skulle ha 1900 kroner for samme varen. I USA koster de 129USD+tax. Så 1900 kroner synes jeg er drøyt.

 

Skal prøve meg litt frem med vinkelen på flapsa og se hvordan det påvirker. Kan justere fra 25grader som de står i nå til 30grader maks elle 20 grader min. Det justeres ved å flytte på skruer på innfestingen av gassdemperen på akterspeilet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1390 kroner var vel den nøyaktige prisen. Fikk en mail fra RIB senteret at de skulle ha 1900 kroner for samme varen. I USA koster de 129USD+tax. Så 1900 kroner synes jeg er drøyt.

 

Skal prøve meg litt frem med vinkelen på flapsa og se hvordan det påvirker. Kan justere fra 25grader som de står i nå til 30grader maks elle 20 grader min. Det justeres ved å flytte på skruer på innfestingen av gassdemperen på akterspeilet.

 

Les bruksanvisningen først.

 

Festet i akterspeilet er riktignok til å justere vinkelen med, Men virkningen av flapsen justeres nede på flapsen. Utgangsvinkelen bør forbli den samme (ca 250)

Prøv å justere der før du begynner å endre vinkelen.

Link to post
Share on other sites

Har gjort et par små endringer nå

 

1. Som beskrevet over er trykket på trimflapsa satt til minimum - det gjøres med brakatten på flapsa

2. Har endret vinkelen på flapsas max utslag fra 25 grader til 30 grader.

3. Har lekt litt med tilten på motoren

 

Resultatet nå er at båten planer lett med meg og et barn ombord. Reiser seg litt - men ikke mye. Det er også mulig å dra av en del på gassen uten at jolla går ut av plan og den holder seg i plan i krappe svinger.

 

Tilten på motoren er i hull 2 innenfra - det er ett hull ut i forhold til før vi satte på smart tabs. Nå varver motoren bra ut synes jeg. Med to voksne ombord setter jeg motoren helt innerst for å komme fortere opp i plan. Som med alle små joller kan man påvirke trimmen med egen plassering ombord.

 

Tror jeg har funnet min rette plassering av trim tabs nå. Er veldig fornøyd. Toppfarten har jeg ikke målt med tabs på. Regner med at den er et par knop lavere enn uten - men det er akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Jolla har fungert utmerket i vannet. Veldig godt fornøyde er vi. Men ikke så veldig fornøyde med hvordan jolla fungerer i krybba på badeplatformen. Etter at jeg justerte vinkelen på trim tabsa har de skrapet opp badeplatformen - et par saftige hakk har vi fått - en smule irriterende. Må se om jeg kan få det fikset en gang.

 

Så kloke hoder ble lagt i bløt for å finne løsning på dette. Jeg prøvde å demontere flapsa delvis - dvs løsne "støtdemperne" fra platene - med det resultat i dag at vi fikk enda ett hakk - dypere enn noen gang i teaken på badeplatformen. Mer enn en smule irriterende. Så da måtte kreative hoder krype til korset og lese i bruksanvisningen - og der stod det forslag på løsning :smiley:

 

trim_tabs_opphengere.jpg

 

Nå kan jeg ved hjelp av tau og denne klemma og en mutter i trim plata løfte smart tabsene slik at de ikke kommer ned i badeplatformen når jolla ligger i krybba. Eneste jeg må finne ut av nå er hvordan jeg enten fikser merkene i teaken eller lærer meg å leve med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

I dag gjennomførte jeg noen "svært vitenskaplige tester" av disse trim tabsene. Med GPS, klokke og flatt vann testet jeg hvor fort båten planet fra stilleliggende og toppfarten. Vinkelen på smart tabsene er satt til 30 grader basert på tester vi har gjort. Så det jeg testet ut i dag var å flytte innfestingene på de nedre brakettene - det er hvor stort trykk som skal til for at gassemperne trykkes sammen. Jeg fant ut at toppfarten med smart tabs er ca 15,5knop (målt begge veier) og at toppfarten er 1/2 knop høyere om jeg setter trykket på det høyeste.

 

Kanskje det viktigste vitenkskaplige funnet var at størst effekt på planingstiden hadde min egen plassering i jolla :rolleyes: Her skilte det MYE på liten forflytning av kroppen. Skulle ikke mer enn ca 30 cm bak for midten så slet vi med å komme i plan. 30 cm lenger frem og båten gikk i plan på 10 sekunder.

 

Uansett er det en helt annen båt å kjøre enn før vi satte på smart tabs. Litt lavere toppfart (ca 1 knop) - men det kan vi leve med.

 

(innlegget er også påstet i en annen tråd)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei!

 

Jeg har en 8 fots gummijolle, med oppblåsbar kjøl, og finerplatedørk.

 

I hekken har jeg en yamaha 6hk '99 to-takt.

 

Båten går egentlig enkelt i plan med meg ombord(kjører oftest alene når det skal planes), og toppfarten ligger på rundt 15 knop.

 

Problemet er at baugen hopper opp og ned når jeg nærmer meg toppfart. Ikke noe voldsomme greier, men kjipt nok.

 

Jeg har tiltet motoren ned til innerste/nederste innstilling, og også forsøkt å flytte meg frem og tilbake i båten mens den ligger i plan, men ingen bedring.

 

Vil disse smart tabs'ene hjelpe meg med å få orden på dette, eller er det bare tull?

 

Kunne godt tenkt meg å ha muligheten til å ligge i plan i lavere fart også, og dette vet jeg vel de ville hjulpet meg med - men det er baugen som slår jeg vil kurere.

 

Noe annet jeg evt kan gjøre?

 

Thomas :-)

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...