Jump to content

hjelp til tetting av lekkasje rundt skroggjenomføring!

Frikar

Recommended Posts

Jeg sjøsatte min laguna 1180 sist torsdag, da merket jeg med en gang at den svetter litt imellom gjengene på skroggjenomføringen og et 90 grader albue.

Er det noen måte å få tette dette på uten å ta opp båten nå, finnes det noe spesialtettningsmiddel?

Har prøvd med tec 7 da denne kan brukes ved fuktig underlag, men det gikk ikke.

Siden sjøsetting har det kun lekt inn nok vann til å fulle opp en vaskeklut eller kanskje to.

Hva bør jeg gjøre, noen tips?

Hvet jeg burde tatt den opp å pakket om men da må jeg først avtale med kran, pluss at det er så utrolig trangt og j... å komme til å demontere om montere igjen etterpå.

Takker for gode svar

Espen

Prøv å finne en kran du kan henge i en halvtimes tid mens du skrur av bendet og fikser lekkasjen! jeg tviler på om du vil få det tett på annen måte, og om du ikke gjør noe vil sannsynligvis lekkasjen øke over tid. Jeg anbefaler at du bruker Permatex og stry på gjengene. Noe kliss å jobbe med, men lar seg justerere og blir nesten garantert tett! Stryen trekker vann og sveller ut, slik at om det lekker et par dråper etter montering så gir dette seg som regel av seg selv etter kort tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båten må på land på grunn av den enkle årsak att det ikke finnes noe vidundermiddel som kan hjelpe deg med dette en annen årsak er att du aldri hvil finne roen når du vet att du har en gjennomføring som ikke er helt bra. Årsaken til att gjennomføringen lekker er sikkert at bendet er retnings bestemt da får en aldri trekt gjennomføringen ordentlig til . her snakker jeg av erfaring da jeg selv har hatt problemer med lekasje i rettnings bestemte bunnventiler men etter endel grubling så fant jeg min egen måte og løse dette problemet på .

Retningsproblemer løses greit med akkurat passe mengde stry! Da jeg monterte ny motor i vinter måtte bendet på sjøvannsinntaket av og på tre-fire ganger med pålegging av ekstra stry mellom før motstanden var OK i den stillingen bendet skulle stå. Sånn er det når man er amatør... Men tett, det ble det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En vaskeklut eller to med vann senker ikke båten din. Kjør lensepumpa en gang i blant, og ta det til høsten.

Det er vel sånn de fleste av oss båteiere har det ;-)

redigert : Alternativt kan du kanskje ta et gummistykke (sykkelslange eller lignende) som du legger rundt foten av bendet, gjerne med passende tetningsmiddel (TEC7 ?) og klemmer til med en litt kraftig slangeklemme. I teorien vil da gummien klemmes flat, og forhåpentligvis ekspandere på det rette stedet og demme opp lekkasjen inntil du får den i kran/slipp.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Kjenner du en som dykker er jo plugg et alternativ, evt litt tykk gummi over inntaket. :yesnod:

Er vel ikkje så enkelt å plugge mellom flens og skrog :boxing: Og man vil vel helst ha noko ut eller inn av gjennomføringa, så dermed kan man ikkje tette inntaket :drink:

Men over til spørsmålet.. Eg anbefaler på det sterkeste at du får på land båten og fikser det på best mulig måte, slik at det er fikset en gang for alle, helst før båtsesongen starter for fullt. Er for seint den dagen du får heile norskekysten på besøk inne i båten :cheers:

Jeg skjønner ikke helt om problemet ditt er i selve skroggjennomføringen, eller i et bend som er skrudd på gjennomføringen. Hvis problemet er sistnevnte, så funker en plugg utmerket. En pose med assorterte treplugger kjøper du hos en hvilken som helst båtforhandler, og du klarer deg med en vanlig dykkermaske når du skal under båten og plugge, eller svømmebriller for den del, siden du ikke skal særlig dypt. Helt unødvendig med fullt SCUBA-utstyr. Slå pluggen på plass med en hammer slik at den sitter godt. Pass på at pluggen er stor nok, slik at den stikker tilstrekkelig ut og du får den av etterpå.

Bundin er bátleysur maður

Jeg hadde også vært litt unøyaktig med en skroggjennomføring før første gangs utsetting på min nye båt.

Det lakk litt mellom skrog og bunngjennomføring.

Jeg tettet det midlertidig innvendig med sika, det ble nesten helt tett.

Det lakk vel ca. en dl i døgnet, ikke store bekymringen.

Dette var i maskinrommet akter, hvor jeg har 2 elektriske og 1 manuell pumpe.

Tok ikke båten opp før på høsten for rep, skulle opp uansett for å prime/stoffe under der krybba hadde stått.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...