Jump to content

AQ 130 Kjøle / Termostat problemer.

CptGreenvalley

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Etter å ha studert diverse innlegg her på forumet er det på tide med mitt første sp.mål :)

Jeg har altså en marinisert b20 med doble zenit som går varm. (Sjøvannskjølt)

Vi valgte derfor å skifte termostat, som vi kjøpte på Volvo (Holmen Slip)

Denne skulle åpne seg på rundt 60 grader men dette virker ikke som har skjedd, siden motoren fortsatt går varm også med ny termostat.

Vi trodde derfor det var noe tett et sted og har blåst rent diverse kjølerør, sjekket vanninntaket, sjøvannspumpa med impeller og kjørt sitronsyrebehandling, uten bedring.

I går tok vi ut hele termostaten og kjører nå med tomt termostathus, etter tips herfra. En her inne har visstnok kjørt slik flere sesonger uten problemer. Dette ser ut til å fungere greit da tempen ligger rundt 70 og opp mot 80 (en klar forbedring fra "koking") under arbeid. Men er denne løsningen å anbefale?

Forøvrig er vel 80 grader også forholdsvis høyt med tanke på saltavleiringer etc. Båten har gått i ferskvann i lang tid men også noe i brakk. Sjelden i salt.

Vi lurer jo veldig på hvorfor en ny original Volvo termostat laget for vår båtmotor ser ut til ikke å fungere.

Har lest noe om å koke opp vann og se når den åpner seg.

Takknemlig for alle tips :)

Mvh

mgk

Ta den oppi en kjele med vann + ett termometer, varm opp, så ser du når den åpner, og når den er helt åpen. Dersom den er iorden, kan det jo tenkes at pumpen er såpass svak/defekt at den ikke klarer kapasiteten med litt motstand (termostaten blokker jo en del for gjennomstrømning da den er i, kontra å ha hele hullet åpent)

80 grader er for mye med saltvannskjølt motor, for saltet utkrystaliserer seg ved denne temperaturen, og da får du fort akselererende temp problemer. Derfor kjøres saltvannskjølte motorer på 60 grader mens vanlig ferskvannskjølte/bilmotorer kjører på 80-90 (som er sunnere egentlig).

Har dere forsøkt med system rens ?

Er motoren jevnt varm over det hele, eller er den vesentlig varmere på visse steder (som kan skje ved gjennomrustning eller tette kanaler slik at du ikke får full gjennomstrømmning alle steder.)

Har dere foresten sjekket impelleren (sitter inne i pumpehuset i fremkant av motor og er det som sørger for vanntilførsel, og skal skiftes helst årlig, og som det kan brekke 'vinger' av dersom den er morken, og da vår den dårlig effekt, og vingene kan stenge i tilleg hvis de stopper rundt i systemet :headbang:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei..

Hadde for mange år siden en draco med samme motor der jeg ettermonterte "martec"ferskvannskjøling.

I mitt tilfelle ble impeller pumpen for sjøvannet snudd"opp/ned"så jeg fikk ikke sirkulasjon av sjøvann i varmeveksler..

Motoren "kokte" når jeg ga turtall og skulle opp i plan.Husker ikke om det var egen impeller pumpe før jeg monterte ferskvannskjølingen...

Men ihvertfall kunne denne pumpen som lå på styrbord side i front av motoren monteres"feil"(opp/ned)..

Ellers hvis kjølekanalene er "saltet"igjen etter mye tempratur har jeg testet "systemrens"med god erfaring..

(Ble også testet av "Båtmagasinet"med god tilbakemelding..)

Håper det ordner seg for deg :smiley:

Tusen takk for masse god tilbakemelding :)

Skifter impleller hver sesong så den skal være i orden.

Vi har kun kjørt sitronsyrevann gjennom systemet men kommer nok til å prøve systemrens nå denne uken.

Ellers har vi nok vært noe kjappe når det gjelder å sjekke sjøvannsinntaket så skal sjekke det jeg ble tipset om her.

Kommer tilbake når tipsene er prøvd ut. Takk igjen:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...