CptGreenvalley Startet 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2008 Heisann båtfolk! Etter å ha studert diverse innlegg her på forumet er det på tide med mitt første sp.mål :) Jeg har altså en marinisert b20 med doble zenit som går varm. (Sjøvannskjølt) Vi valgte derfor å skifte termostat, som vi kjøpte på Volvo (Holmen Slip) Denne skulle åpne seg på rundt 60 grader men dette virker ikke som har skjedd, siden motoren fortsatt går varm også med ny termostat. Vi trodde derfor det var noe tett et sted og har blåst rent diverse kjølerør, sjekket vanninntaket, sjøvannspumpa med impeller og kjørt sitronsyrebehandling, uten bedring. I går tok vi ut hele termostaten og kjører nå med tomt termostathus, etter tips herfra. En her inne har visstnok kjørt slik flere sesonger uten problemer. Dette ser ut til å fungere greit da tempen ligger rundt 70 og opp mot 80 (en klar forbedring fra "koking") under arbeid. Men er denne løsningen å anbefale? Forøvrig er vel 80 grader også forholdsvis høyt med tanke på saltavleiringer etc. Båten har gått i ferskvann i lang tid men også noe i brakk. Sjelden i salt. Vi lurer jo veldig på hvorfor en ny original Volvo termostat laget for vår båtmotor ser ut til ikke å fungere. Har lest noe om å koke opp vann og se når den åpner seg. Takknemlig for alle tips :) Mvh mgk Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ta den oppi en kjele med vann + ett termometer, varm opp, så ser du når den åpner, og når den er helt åpen. Dersom den er iorden, kan det jo tenkes at pumpen er såpass svak/defekt at den ikke klarer kapasiteten med litt motstand (termostaten blokker jo en del for gjennomstrømning da den er i, kontra å ha hele hullet åpent) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) 80 grader er for mye med saltvannskjølt motor, for saltet utkrystaliserer seg ved denne temperaturen, og da får du fort akselererende temp problemer. Derfor kjøres saltvannskjølte motorer på 60 grader mens vanlig ferskvannskjølte/bilmotorer kjører på 80-90 (som er sunnere egentlig). Har dere forsøkt med system rens ? Er motoren jevnt varm over det hele, eller er den vesentlig varmere på visse steder (som kan skje ved gjennomrustning eller tette kanaler slik at du ikke får full gjennomstrømmning alle steder.) Har dere foresten sjekket impelleren (sitter inne i pumpehuset i fremkant av motor og er det som sørger for vanntilførsel, og skal skiftes helst årlig, og som det kan brekke 'vinger' av dersom den er morken, og da vår den dårlig effekt, og vingene kan stenge i tilleg hvis de stopper rundt i systemet Redigert 13.Juni.2008 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
skaumann Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Når du sjekket vanninntaket, delte du drevet for å sjekke for blåskjell mellom undervannshuset og mellomhuset? Har du sjekket om det er slark i senteropphenget på drevet som kan føre til at du får luft inn sammen med saltvannet? Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Hei.. Hadde for mange år siden en draco med samme motor der jeg ettermonterte "martec"ferskvannskjøling. I mitt tilfelle ble impeller pumpen for sjøvannet snudd"opp/ned"så jeg fikk ikke sirkulasjon av sjøvann i varmeveksler.. Motoren "kokte" når jeg ga turtall og skulle opp i plan.Husker ikke om det var egen impeller pumpe før jeg monterte ferskvannskjølingen... Men ihvertfall kunne denne pumpen som lå på styrbord side i front av motoren monteres"feil"(opp/ned).. Ellers hvis kjølekanalene er "saltet"igjen etter mye tempratur har jeg testet "systemrens"med god erfaring.. (Ble også testet av "Båtmagasinet"med god tilbakemelding..) Håper det ordner seg for deg Sitér dette innlegget Link to post
CptGreenvalley Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Tusen takk for masse god tilbakemelding :) Skifter impleller hver sesong så den skal være i orden. Vi har kun kjørt sitronsyrevann gjennom systemet men kommer nok til å prøve systemrens nå denne uken. Ellers har vi nok vært noe kjappe når det gjelder å sjekke sjøvannsinntaket så skal sjekke det jeg ble tipset om her. Kommer tilbake når tipsene er prøvd ut. Takk igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.