runes Startet 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2008 (redigert) Leste noe på plassen her om at Batterier kun klarer å ta til seg et gitt antal ampere, begynte derfor å fundere på hva som er optimal ladeturtall når jeg lader for motor: Setup: - Volvo D2-55 med standard generator - Gelbatterier (bank på 360 Ah) I dag lader jeg på ca 1000 rpm og battmeter viser da at jeg lader på ca 80 Amp og 13,7 V. Hva er idellt ladenivå? Dvs når bruker jeg minst diesel på å lade opp batteriene? mvh RuneS Redigert 13.Juni.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Ingar Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Intr. spørsmål som vel har betydning for seilbåter. Vil tro at det mest gunstige er å holde så høyt turtall at ladespenningen ligger på settpunktet for regulatoren, noe rundt 14.4V. Er batteriene nedtappet vil det kunne ta en stund før man når denne spenningen, i denne perioden bør man kjøre motoren så raskt at dynamoen yter maksimalt med ampere. Måler du 13.7V/80A er du sannsynligvis i denne tidlige fasen, der dynamoen leverer for lite strøm til å heve spenningen til settpunktet. PS: viktig å ikke ha spenningsfall mellom dynamo og batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Dynamoene på D motorene leverer 115 amp ved maks. På marsjturtall er du fremdeles over 100 amp og tomgangsturtall leverer den 35 amp. Det er samme dynamo om motoren heter D2-55 eller D1-13. Merker på min D1-20 når jeg kjører ankervinsj at motor slakker turtall pga økt belastning. Vil tro den motoren som er hakket mindre merker det enda mer, den har forresten en overraskende fin momentkurve den D1-13 motoren. Nesten så jeg mistenker dem for å jukse, ser ut som en el-motor. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Ekte gel batterier skal ikke lades med høyere ladespenning enn 14.1 V da de hittil er bygd på gammel bly antimon gitter og blyoksyd teknologi. Det er nå startet en ny batterifabrikk i Tyskland som produserer ekte GEL batterier med bly calsium teknologi og kan lades som vanlige batterier 14.4 V+ Dette vil gjøre bruk av ekte gel forbruksbatterier enklere for båteierene. Euroglobe skal markedsføre disse i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Det ekte Gel batteriet slik du beskriver det med legerte plater (Calcium) ble vel patentert av Otto Jache i 1957, og Sonnenschein begynte vel produksjonen av disse batteriene samme år i Tyskland. De negative platene legeres med bly-Calsium (PbCa) og de positive platene legeres med bly-Tin-Calsium (PbSnCa). (Fabrikken ble senere solgt til et Amerikansk selvskap med navnet Exide i 1995 eller 2000 tror jeg, og årsaken kan være at de ville ha tak i patenten. For som du sier så skal noen batterier lades med 14,1 volt som ikke er en fordel hvis man skal ha vedvarende høy driftspenning mens batteriet utlades). Å gå høyere enn 14,4 volt @ 20 gr. C tror jeg har lite for seg, for disse batteriene tar ladning svært bra allerede ved 14,25 volt i Absorbering. Problemet med alle Gel type batterier har tilsynelatende vært at man kan få blåst opp gassbobler i Celica gelen slik at platene isoleres. Dette var vel også hovedårsaken til at Calsium ble benyttet for å redusere gassingen i tillegg til å redusere platekorrosjonen. Tin ble tilsatt det aktive materialet i pluss platene for å få bedre dyputladningsegenskaper. Hva som er ekte og uekte i denne sammenhengen er vel vanskelig å si noe om, men det faktum at Calsium også benyttes i Gel batterier er ingen nyvinning. Nå var vel Runes spørsmål mer relatert til drivstoff forbruk under ladning, og dette er vel derfor litt på sidelinjen. Alle Gel batterier bør etter min mening lades temperaturkompensert. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Intr. spørsmål som vel har betydning for seilbåter. Vil tro at det mest gunstige er å holde så høyt turtall at ladespenningen ligger på settpunktet for regulatoren, noe rundt 14.4V. Å gå høyere enn 14,4 volt @ 20 gr. C tror jeg har lite for seg, for disse batteriene tar ladning svært bra allerede ved 14,25 volt i Absorbering. Ok - da tolker jeg dere dithen at det beste for batteriene sin del er å få en ladespenning på mellom 14,25 og 14,4 V. Nå var vel Runes spørsmål mer relatert til drivstoff forbruk under ladning, og dette er vel derfor litt på sidelinjen. Alle Gel batterier bør etter min mening lades temperaturkompensert. Stemmer Utfordringen blir da å finne skjæringspunktet mellom når jeg får ideel ladespenning kontra hvor mye diesel motoren bruker ved ulike turtall. Noen som har sett en graf for drivstoffforbruk ved ulikt turtall? Dette med temperaturkompensert lading/regulator. Hva er standard her for VP D2-55? Vurderer å installere solcellepanel. Bør jeg da kjøpe en regukator som jeg bruker for både motorlading og solcellelading? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kaftein ØL Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Hvis du skal lade batteriene dine optimalt bør du ha en ektern laderegulator, som tar hensyn til batteritypen og ladeprogrammet som er best egnet for det, og ikke minst med temperatursensor både på dynamo og batteri. Da får du god ladning som tar hensyn til batteriene du har. Har en fra balmar selv og kan anbefale den, men finnes sikkert andre også Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Før byttet jeg ut vekselstrømsdynamoens regulator med en Ladac, plassert ved batteriet. Gjøres det fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 (redigert) Sterlings PDAR ekstern regulator har innstillinger for 4 typer batterier, deriblant gel. Da er ladespenning satt ned til 14,4V og absorberingsladetiden satt opp til 10-12 timer. På den annen side er det jo bare å sjekke ladespenningen du har nå. Er den 14,5V eller lavere ville jeg latt ting være som de er og ikke løftet en finger. Beste mulige turtall? Mest økonomisk turtall for drivstofforbruk pr. hk avgitt er det turtallet der dreiemomentet til motoren er på sitt høyeste. Det er som regel midt mellom tomgangsturtall og maks turtall. Gir dette samtidig en passelig skrogfart, er jo saken grei. Hvis ikke kan du jo bare justere litt den ene eller den andre veien. Redigert 16.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Balmar MC612-H multistegsregulator sender signal inn på batteriene 12 ganger per sekund og leser strømforbruk i tillegg til hvad batteriene trenger. Den har faste innstillinger til 6 typer batterier og kan finjusteres vis batteriene trenger någet mer. Den har justerbar tempuraturgrense til dynamo og har justerbar tempuraturutgang til oppstart av eks. kjølevifte. Den har evighet av muligheter og er den mest avanserte på markaden i dag. Den brukes på alle typer dynamoer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OPTIMAL Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Hva som er ekte og uekte i denne sammenhengen er vel vanskelig å si noe om, men det faktum at Calsium også benyttes i Gel batterier er ingen nyvinning. Nytt er at calsiumbly legering brukes i både positive og negative plater. Med uekte gel batterier mener jeg enkelte Chinaproduserte batterier som tilsettes potetmel til syra for å lage gel. Så når du ser billige GEL batterier i en stor lavpriskjede bør du styre unna. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Er ikke alle batterier fra China i dag? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Seiljåtten Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Jeg forstår ikke helt spørsmålet,men finner det likevel veldig interessant. D2-55 er jo en fremdriftsmaskin beregnet på å skyve båten fremover i vannet, og 1000 omdreininger er jo nærmest tomgang. Det du sparer mest diesel på er først og fremst ved å finne ut hvor fort du skal kjøre med kombinasjonen motor og skrog. Deretter får du den ladingen som dynamoen leverer, ideelt eller ei. Etter min mening har volvo alt gjort en kraftig god jobb, slik at det eneste du bør gjøre er å sørge for å ha stor nok batteribank til å ta imot mest mulig strøm, over lengst mulig tid. Ved for liten batteribank fylles den raskt opp mot 80%, og du mister ladestrøm relativt raskt. Har du derimot feks. 4x140Ah batterier som er 50% utladet, mottar batteriene gladelig fra 115A og ned mot 90A i lang tid etter at du startet kjøreturen. Volvo har mao. gjort en god jobb ved å levere store dynamoer til små båtmotorer, så er det opp til båtfolket om de vil ha en batteribank som kan ta imot det volvo leverer, eller ei. Det gjelder å sette opp et regnestykke der man feks velger å lade batteribanken før den er 50% utladet, og ikke bruke diesel på å lade en bank som er mer enn 80% oppladet. Ved 560Ah batteribank får man da ca 168Ah som veldig enkelt lar seg lade opp mellom 50% oppladet batteri og 80% oppladet batteri. Så et lite tips til dem som ønsker å hente ut noen ekstra ampere av en volvo dynamo. D+(gul sensorledning) er trekt frem til batteri for å føle på +. Dette eliminerer tapet i + kabelen. Hentes også minus sensorkabelen ut av dynamoen og frem til batteriminus, kan man også få eliminert tapet i minuskabel, og hente ut enda mer effekt uten å bytte regulator. Penger spart. For å komme tilbake til spørsmålet igjen, hvilket turtall?. Velg et turtall der motoren trives, slik at den ikke soter ned. Dieselmotorer trives så vidt jeg vet best med litt last, og hvis jeg ikke tar helt feil vil en 42 cruiser gå veldig økonomiskt med et turtall på 1600-1800 o/min. Da trives D2-55, og skroget gir deg lavt forbruk pr. nautiske mil, samt dynamoen lader meget bra. Volvo har tabeller på internett som forteller deg forbruk og effekt ved forskjellige turtall. Sammenlign dette med farten du logger på forskjellige turtall. Du vil raskt se hvor skroget gir motstand, slik at det ikke lønner seg å gi mer pådrag. Jeg tipper det ikke lønner seg å kjøre særlig mye fortere enn 6-7 knop om du vil rekke riktig langt på en dieseltank. (og sånn sett lade mye). Mulig du tenker motorseiling, det har jeg aldri hatt behov for etter at jeg fikk 4x140Ah batteribank, og 115A volvo dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Skjønner at spørsmålet kan oppfattes diffust: jeg bør derfor presisere at det er optimalt turtall for lading når jeg ligger stille jeg er ute etter. (evt lading for lange overfarter for seil). Jeg blir klokere og klokere....dette med ekstern laderegulator blir antagelig vurdert til høsten.... Men vil en slik ekstern laderegulator brukes for alle "strømgiverne" feks vindgen, solcelle og motor? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Servicemannen Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Man sparer seg ikke ekstern regulator med å hente jord til feltstrøm fra batteri. Der kan man øke ladingen men den blir ikke rigtig i forhold til hvilken type batterier man bruker. Jeg har ombygget del av disse dynamoene og dem klarer seg bra på lavere turtall vis man bytter kablene ut og kobler plus og minus med minimal 35mm2 direkte til batteri. Men viktigest er å kjøre regulator med tempuratursensor på batteriet og selfølgelig på dynamoen til å beskytte den. En stor misfoståelse er å ekstern regulator skal øke ladingen. Den skal gi rigtig lading og vis den kan lese forbruk om bord kan den øke vedligsholdslading i takt til den. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Seiljåtten Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Hvorfor lade med motor når du ligger i havn? Det er vel en av de kjappeste måtene å få nabobåtene til å Sørg heller for at du har kraftig nok lading, og lavt nok forbruk til å klare deg med den ladingen du får når du likevel er på farta. Ved å isolere kjøleboks ytterligere, forbedre ladesystem, bytte til led lanterner, samt kjøpe større batteribank kan du klare deg bra med den strømmen du får ut av motoren 20 minutter før og etter havn, samt solcelle og landstrømslader når tilgjengelig. 4x140Ah samt D2-55 motor gir meg på ferietur såpass mye strøm at jeg plugger landstrøm først og fremst for å dusje. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Gjørde færdig i dag innstallasjon i en båt med D2-55. Der er nå 3x284ah AGM batteri til forbruk. Motor har 2x100amp høyeffekt dynamoer med multistegs regulator. Startbatteri er ladet via 12v/12v lader. Dynamoene kjører direkte inn på forbrukbank med 70mm2 kabler og har manual styreenhet som kan trappe dem ned om 50% eller slå dem helt ut i tilfelle vis man trenger alle hestene til framdrift. Dem trekker jo 8 hester under belastning. På 1200omr gir dem bestendig 170-175amp under varmgang men mest så jeg 210amp. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det var litt av en kraftstasjon.... Hva er en 12v/12v lader? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Når motoren er utstyrt med et "for lite" reimhjul som gir lavt turtall på dynamoen, kan det hjelpe godt med en dynamo med en større rotor / statordiameter som på bildet. I en seilbåt er det greit at dynamoen får jobbe mens fortøyningene løses. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 De er Digital DuoCharge fra Balmar. Den er 12v og 24v, programbar til 6 forskjerlige batterier og har tempuratursensor. Der kan startbatteri leve sitt eget liv. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.