Jump to content

Drivstofforbruk Scand Baltic med forskjellige motorer.

Tommy_H.

Recommended Posts

Jeg har nå hatt 3 forskjellige motorer i 2 forskjellige Scand Balticer. Først en svær tung Volvo TD 70 på 207 hk, denne brukte i snitt 2 liter pr. N.M. Byttet så til en 330 hk Iveco nedskrudd til 270 hk, denne brukte i snitt underkant av 1,8 liter pr N.M.

Nå har jeg en 2006 mod. Baltic med 290 hk Yanmar. Marsjer stort sett rolig på 3200 rpm, har da ca 18-19 knop. Alikevel bruker denne 10% mer enn Ivecoen, dvs rundt 2 liter pr. N.M.

Er Yanmarene helst litt tørst?

Er det noen her som har Baltic med D6 motor og har målt forbruket?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Synes ikke de målingene dine var så ille. Er jo forholdsvis store motorer. 0.2 l / NM i forskjell er vel ikke så gærnt. Er det vektforskjell på de 2 båtene ? Selv ser jeg at med min 20 år gamle motor på 240 hk ligger forbruket og vaker mellom 1.4 til 2.4 l / NM mellom hver fylling. Blir mye småkjøring innaskjærs med moderat fart.

quote.gif
Synes ikke de målingene dine var så ille. Er jo forholdsvis store motorer. 0.2 l / NM i forskjell er vel ikke så gærnt. Er det vektforskjell på de 2 båtene ? Selv ser jeg at med min 20 år gamle motor på 240 hk ligger forbruket og vaker mellom 1.4 til 2.4 l / NM mellom hver fylling. Blir mye småkjøring innaskjærs med moderat fart.

Ja, det er vel til å leve med selv om dieselen er blitt dyr. Nå fyller jeg kun i båtforeningen og på den pumpen står det bare liter og ikke kroner. Når regningen kommer i posten en måned etterpå så er jo turen alikevel over. :crazy:
Det er jo litt rart at i USA er det nesten borgerkrig fordi bensinen er kommet over 5 kroner literen. Her betaler vi nesten 10 kroner literen for "avgiftsfri" diesel! :nonod:

Viknes 1030 K3

Forbrukskurve

Ved 3200 skal den vel bruke mellom 35 og 40 liter pr. time

Vet jo ikke hva det blir i pr. nautisk mil på din båt, men for min del tror jeg at med de prisene som er/kommer er det like greit å være lykkelig uvitende? :flag:

I Fjor gikk vi fra Bergen rundt omkring i Sunnhordland, videre til Stavanger og rundt om kring i Ryfylke og så opp igjen på div steder i Sunnhordland igjen resten av ferien før vi gikk hjem igjen til Bergen.

Rosendal, Espevær, Røvær, Kvitsøy, Eriksholmen og Romsa bare for å nevne noen av de fineste perlene!

3 1/2 uke på båtferie på denne måten, total drivstoff kostnad 4000 kroner med da en dieselpris på i overkant av 6 kroner.

Selv med en pris på 12 kroner literen så vil denne ferien komme på under 8000 kroner i diesel. Jeg synes ikke det er så gale for 3-4 uker på båtferie, vi har jo hus og alt vi trenger med oss! 3 uker i syden vil vel bli en del dyrere enn dette. Så er det jo mye finere i den vestlanske skjærgården enn i syden da.

Ikke dermed sagt at jeg er videre happy med drivstoffprisene!

Viknes 1030 K3

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...