Tommy_H. Startet 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2008 Jeg har nå hatt 3 forskjellige motorer i 2 forskjellige Scand Balticer. Først en svær tung Volvo TD 70 på 207 hk, denne brukte i snitt 2 liter pr. N.M. Byttet så til en 330 hk Iveco nedskrudd til 270 hk, denne brukte i snitt underkant av 1,8 liter pr N.M. Nå har jeg en 2006 mod. Baltic med 290 hk Yanmar. Marsjer stort sett rolig på 3200 rpm, har da ca 18-19 knop. Alikevel bruker denne 10% mer enn Ivecoen, dvs rundt 2 liter pr. N.M. Er Yanmarene helst litt tørst? Er det noen her som har Baltic med D6 motor og har målt forbruket? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Hansi Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Synes ikke de målingene dine var så ille. Er jo forholdsvis store motorer. 0.2 l / NM i forskjell er vel ikke så gærnt. Er det vektforskjell på de 2 båtene ? Selv ser jeg at med min 20 år gamle motor på 240 hk ligger forbruket og vaker mellom 1.4 til 2.4 l / NM mellom hver fylling. Blir mye småkjøring innaskjærs med moderat fart. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Synes ikke de målingene dine var så ille. Er jo forholdsvis store motorer. 0.2 l / NM i forskjell er vel ikke så gærnt. Er det vektforskjell på de 2 båtene ? Selv ser jeg at med min 20 år gamle motor på 240 hk ligger forbruket og vaker mellom 1.4 til 2.4 l / NM mellom hver fylling. Blir mye småkjøring innaskjærs med moderat fart. Ja, det er vel til å leve med selv om dieselen er blitt dyr. Nå fyller jeg kun i båtforeningen og på den pumpen står det bare liter og ikke kroner. Når regningen kommer i posten en måned etterpå så er jo turen alikevel over. Det er jo litt rart at i USA er det nesten borgerkrig fordi bensinen er kommet over 5 kroner literen. Her betaler vi nesten 10 kroner literen for "avgiftsfri" diesel! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
hifo Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 vi har noen balticer i fjorden hjemme , og det ser ut som de bare har ett sted å sette gasshendlen. nesten på fullt. skjelden jeg ser de uten at de prøver å klatre opp på sjøen. ot sorry. bare måtte si det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) Jeg leser hva du skriver, spesielt det med blå skrift under innlegget. Det er klart alle med Baltic kjører for fullt, det stod jo i kjøpekontrakten at vi skulle gjøre det. Redigert 13.Juni.2008 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Hansi Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Her betaler vi nesten 10 kroner literen for "avgiftsfri" diesel! Her er det nå bikket over 12 kr per liter sies det noen plasser for avgiftsfri diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 9,89 på siste regningen for en uke siden. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
alidal Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Forbrukskurve Ved 3200 skal den vel bruke mellom 35 og 40 liter pr. time Vet jo ikke hva det blir i pr. nautisk mil på din båt, men for min del tror jeg at med de prisene som er/kommer er det like greit å være lykkelig uvitende? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Hvis en ser på Drifstoffbørsen skiller det nesten 4 kroner per liter mellom Helgøysund i Rogaland og Tønsberg, Vestfold. Det skjønner jeg bare ikke... eller jo..... men hvorfor er det slik ???? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 ForbrukskurveVed 3200 skal den vel bruke mellom 35 og 40 liter pr. time Vet jo ikke hva det blir i pr. nautisk mil på din båt, men for min del tror jeg at med de prisene som er/kommer er det like greit å være lykkelig uvitende? I Fjor gikk vi fra Bergen rundt omkring i Sunnhordland, videre til Stavanger og rundt om kring i Ryfylke og så opp igjen på div steder i Sunnhordland igjen resten av ferien før vi gikk hjem igjen til Bergen. Rosendal, Espevær, Røvær, Kvitsøy, Eriksholmen og Romsa bare for å nevne noen av de fineste perlene! 3 1/2 uke på båtferie på denne måten, total drivstoff kostnad 4000 kroner med da en dieselpris på i overkant av 6 kroner. Selv med en pris på 12 kroner literen så vil denne ferien komme på under 8000 kroner i diesel. Jeg synes ikke det er så gale for 3-4 uker på båtferie, vi har jo hus og alt vi trenger med oss! 3 uker i syden vil vel bli en del dyrere enn dette. Så er det jo mye finere i den vestlanske skjærgården enn i syden da. Ikke dermed sagt at jeg er videre happy med drivstoffprisene! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) Sitat Hansi, trykte vist feil på noe! Tilbud og etterspørsel. 70% av fritidsbåtene her i landet befinner seg på østsiden, dvs fra Oslo til Kristiansand. Redigert 13.Juni.2008 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.