Verrie Startet 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2008 Vår eksos kommer ut på flybrigde, i lav høyde over dekk. Vannet skilles ut og slippes ut i skrogside. Denne eksosen ønsker vi å flytte opp i høyden, idet flybrigde er tatt i bruk under seilas. Jeg antar jeg kan forhøye røret ca halvannen meter slik at denne går opp langsmed lanternemast. Jeg husker ikke diameteren på røret her nå, men vil anta rundt 30 cm dia. -hva slags materiale skal benyttes ? -hvem kan lage slikt. Blikkenslagere ? -må det lages "rør i rør"? Jeg tenker da på om støy forsterkes i røret, eller om jeg kan foreta tiltak for å redusere støynivå? -vil motoren "slite" mer dersom det påmonteres forlenger da avstand til friluft øker ? -har dere andre kommentarer til hva jeg bør passe på i sammenheng med dette ? Spesielt viktig er fokus på støy, så dersom medlemmene har gode forslag til støydempende tiltak i forbindelse med forlenging av eksosrør setter jeg pris på dette. Mvh. Verrie Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Ingen som har tips/forslag/meninger om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 (redigert) Hva med rustfritt piperør til hus !Har du bilder av båten ? Redigert 16.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg løfter denne tråden igjen. Der kommer en blikkenslager til meg neste uke, og temaet er dermed igjen aktuelt. Jeg siterer meg selv fra første innlegg : -må det lages "rør i rør"? Jeg tenker da på om støy forsterkes i røret, eller om jeg kan foreta tiltak for å redusere støynivå?-vil motoren "slite" mer dersom det påmonteres forlenger da avstand til friluft øker ? -har dere andre kommentarer til hva jeg bør passe på i sammenheng med dette ? Spesielt viktig er fokus på støy, så dersom medlemmene har gode forslag til støydempende tiltak i forbindelse med forlenging av eksosrør setter jeg pris på dette. Noen som har formeninger om tingene jeg spør om ? Power, forslaget ditt er ikke dumt. Men jeg vil tro det beste er om blikkenslageren lager noe på stedet, slik at jeg får rettet ut et par vinkler korrekt under montasje. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Hallo igjen Verrie, det er sentrale spørsmål du reiser, for en slik forandring kan fort gi utslag som man ikke har tenkt på i forkant. Når det gjelder materialer så er det klart at "rustfritt" kan være et godt valg, men "rustfritt og rustfritt" er minst tusen forskjellige ting. Her på Stavangerkanten er vi så heldige å ha godt utvalg av denslags hos den lokale skraphandleren som mottar svære mengder av slik rør fra oljeindustrien. Når du nevner "blikkslager" så tenker jeg automatisk på veldig tynne materialer, mer som avløpsrør fra takrenner. Det tror jeg ikke vil være lurt som selve eksosrøret. Men som ytterkledning hvis du satser på innerrør og isolasjon, det kunne sikkert være bra. Mottrykket som du er inne på kan gjøre et visst utslag, men hvis du ikke kniper inn på diameteren så har du neppe noe å frykte med de ekstra meterne som det dreier seg om. Jeg kan nevne NORTUN hvor Tom har montert det originale opplegget: han bruker masten som eksosrør og den masten er svært! Den nederste delen har han isolert, både pga temperaturen og muligens pga støy. Jeg kjenner også et annet eksempel, med en liten slepebåt som skiftet eksosrør. Han hadde tilfeldigvis et 8" rustfritt rør som han la opp langs styrehuset. Det virket helt fint, men gav en enorm "klang" - så der var aldri tvil om når den båten var i nærheten. Selv har jeg nylig skiftet hjelpemotor ombord i Poseidon II og da la jeg opp eksosseparator slik at kjølevannet fra eksosen går ut i skutesiden og den tørre eksosen går opp gjennom et eget rør i skorsteinen. Høyden er 7-8 meter og det ser ikke ut for at den lengden gir noen vesentlig restriksjon på eksosen. Nå har jeg "drodlet" litt omkring tema og kanskje blir andre fristet til å gjøre noe lignende . . . . Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wicma Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Tror ikke lengden på røret har så stor betydning. Hvis du kikker på større lastebåter / ferger, da står motorene i bunnen og eksosen kommer ut i skorsteinen, mange etasjer over. Var på en båt der det var tre volvo motorer på agregatene, disse motorene var på ca 450 hk stk. Eksosrørene til disse motorene tror jeg var ca 20 cm i diameter. Lengden på disse rørene var ca 10m lange. Foresten så virker 30 cm i diameter som tilstrekkelig til ganske store motorer. Har vel vært borti motorer på jobben på rundt 2500 hk spm har den rørdiameteren det her er snakk om, men da mye kortere rør. Dette er min oppfatning av problemet uten å være noen spesialist på ommrådet. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Takk for svarene Wicma/Poseidon. Jeg føler meg mer beroliget nå.... Da er det ytterligere litt planlegging som skal til før jeg kan iverksette prosjektet i løpet av 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.