Jump to content

Vindalarm, hvilke typer finnes/hvor ?

Verrie

Recommended Posts

Jeg søkte på vindalarm, og fikk i emneoversikten 2 treff, men hovedemner lå litt langt unna det jeg nå etterspør. jeg velger derfor å opprette nytt emne.

Trenden synes å være at der blåser mer og mer.

Jeg har èn gang opplevd å våkne brutalt pga vind, og det skal jeg ikke oppleve igjen.

I ny-båten hører ikke vi mye hva som skjer på utsiden, og vi trenger derfor alarm som kan varsle oss dersom vinden øker plutselig i styrke.

Jeg vil tro seilbåteiere har alarmfunksjon i vindmålerene i master, men er på jakt etter noe som alle kan bruke, plassert på båten.

Alarmen må ha kabel som kan trekkes ned til lugar med lydalarm i enden, dog ikke så kraftig at vi ligger stein dau istedet.

Alarmen bør ha varierende skala for når tid den skal hyle, man trenger da ikke stå opp for litt solgangsbris. Skalaen må man kunne stille inn selv.

Ekkolodd med ankervaktfunksjon er ikke interessant, da vi ligger for anker fortøyd til fjell. Skal vi ligge på svai, så har vi slik ankervakt for det bruket.

Forslag ?

Jeg vet ikke hvor godt slike værstasjoner egner seg for montering på båt, men de er sikkert laget for å tåle en del vær og vind (salt kan det kanskje være litt verre med).

Det finnes noen værstasjoner som er laget for båt og som snakker NMEA. Furuno WS-200 er en, men det finnes flere. Det fine med disse er at de kan snakke med enkelte båtalarmsystemer, og f.eks. varsle deg på mobilen når det blåser opp i havna. En fin egenskap med barometer er at de kan gi et godt forvarsel på at det kommer til å blåse opp. Dersom lufttrykket endrer seg raskt er det gjerne mye vær i vente. (Det kan jo være greit å sjekke fortøyninger eller anker før det begynner å blåse. :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Varsling om vær når man ligger i hjemmehavn er sikkert bra det, men jeg fortøyer alltid for storm uansett og har i mitt tilfelle mindre relevans.

Derimot ønsker jeg en varsling når vi er ute på tur, og det blåser opp om natten.

Vi har litt vindfang i båten, og dette kan derfor være greit å ha.

Andre forslag ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...