Verrie Startet 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2008 Jeg søkte på vindalarm, og fikk i emneoversikten 2 treff, men hovedemner lå litt langt unna det jeg nå etterspør. jeg velger derfor å opprette nytt emne. Trenden synes å være at der blåser mer og mer. Jeg har èn gang opplevd å våkne brutalt pga vind, og det skal jeg ikke oppleve igjen. I ny-båten hører ikke vi mye hva som skjer på utsiden, og vi trenger derfor alarm som kan varsle oss dersom vinden øker plutselig i styrke. Jeg vil tro seilbåteiere har alarmfunksjon i vindmålerene i master, men er på jakt etter noe som alle kan bruke, plassert på båten. Alarmen må ha kabel som kan trekkes ned til lugar med lydalarm i enden, dog ikke så kraftig at vi ligger stein dau istedet. Alarmen bør ha varierende skala for når tid den skal hyle, man trenger da ikke stå opp for litt solgangsbris. Skalaen må man kunne stille inn selv. Ekkolodd med ankervaktfunksjon er ikke interessant, da vi ligger for anker fortøyd til fjell. Skal vi ligge på svai, så har vi slik ankervakt for det bruket. Forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Forslag ? Kona, eller en av ungene på dekk; utstyrt med ropert; alt mobiltelefon ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Håp Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Hva med en værstasjon? Wewind har flere forskjellige med ymse stillbare alarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Suzuki Morrogutt. De skal jo liksom få lov til å sove de også en gang i blant da. Wewind skal sjekkes ut. Andre forslag ? Gjerne rimeligere også.... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Tja, en WS1700 til 990,- er jo rimelig det... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Jeg vet ikke hvor godt slike værstasjoner egner seg for montering på båt, men de er sikkert laget for å tåle en del vær og vind (salt kan det kanskje være litt verre med). Det finnes noen værstasjoner som er laget for båt og som snakker NMEA. Furuno WS-200 er en, men det finnes flere. Det fine med disse er at de kan snakke med enkelte båtalarmsystemer, og f.eks. varsle deg på mobilen når det blåser opp i havna. En fin egenskap med barometer er at de kan gi et godt forvarsel på at det kommer til å blåse opp. Dersom lufttrykket endrer seg raskt er det gjerne mye vær i vente. (Det kan jo være greit å sjekke fortøyninger eller anker før det begynner å blåse. ) Redigert 14.Juni.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Varsling om vær når man ligger i hjemmehavn er sikkert bra det, men jeg fortøyer alltid for storm uansett og har i mitt tilfelle mindre relevans. Derimot ønsker jeg en varsling når vi er ute på tur, og det blåser opp om natten. Vi har litt vindfang i båten, og dette kan derfor være greit å ha. Andre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Andre forslag? Maretron WSO100? Kjekk værstasjon, ingen rotor eller deler som rister løs. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Løfter denne igjen i håp om flere forslag/tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.