Jump to content

Feilsøking utenbords motor FAQ.


Droll

Recommended Posts

Ser at det med ujevne mellomrom kommer opp spørsmål om hjelp til feilsøking.....ofte kommer også de samme svarene, tok meg litt tid i dag tidlig og skrablet ned noen råd i forbindelse med et svar i en annen tråd.

 

Litt senere kom ideen om å lage en litt mere utfyllende faq som kanskje kunne flyttes over til dokument arkivet, litt hjelp av forumets andre likesinnede og vi kunne få et meget godt hjelpemiddel, det som ender i dok. arkivet vil selvsagt vært et renskrevet utskriftvennlig av alle gode svarene som forhåpentligvis kommer i denne tråden :yesnod: .

 

Mitt start bidrag, kom med endring og forbedringer, tenkte i første runde å kun ta med forgasser 2-taktere .

 

 

 

Feilsøking motor

  • Hadde tatt ut pluggene og rengjort disse ( fukt i pluggene kan kortslutte gnisten ), eventuelt bytte pluggene ( kan også sjekkes med annen motor ( gressklippere vi si deg om det er gnist på pluggene :yesnod: ))
  • Hadde skaffet meg ei verksted håndbok for modellen , hadde der funnet ut hvordan dødmans knappe var koblet, hadde koblet ut denne ( er som regel en ledning på switch boksen som jordes for å stoppe motoren ).
    Andre ting som hindrer gnist via samme tilkobling kan være.... tilt bryter ( ikke start med motoren opp tiltet ), via gir ( ikke start i gir (oftest i kontrollboks) ), oljen nivå ( bryter i oljenivå tank olje injection) .

Gnist/ ikke gnist ??

 

JA :

  • Sjekke tennigs tidspunkt i henhold til spec, en antagelig 2 justeringer på tenninga ( tomgang og full gass ).
  • Gått videre med bensin systemet, drenert ALT, koblet til liten løst tank med NY bensin jeg VET er god .
  • Sjekke alt av slanger, kan være feil her også, ikke første gang en slange har blitt delaminert .
  • Sjekket/byttet alle filtre ( ikke alle papir filtre liker vann, de tetter seg ).
  • Sjekket bensin pumpe( membran og ventiler ), motoren ville startet med feil på pumpa hvis du hadde pumpet opp trykk med belgen ..
  • Sett etter lekkasjer ( også luft inn i systemet ).
  • Tatt av og renset forgassere ( burde starte å gå litt selv med veldig møkkete forgassere også ... ), viktig å merke seg justeringa på blande dyse .

 

NEI :

  • Begynt videre feilsøking på tenning...
  • Ikke gnist på noen plugger..... felles nevner blir da stator, sjekk denne i henhold til spesifikasjoner.
  • Stator ok ??, neste felles blir da switch boks, verre å sjekke men finnes muligens data på den også i manualen , isåfall sjekk denne i henhold til spec .
  • Switch boks ok ??, neste blir da trigger, regner med at en finner spec i manualen til å sjekke den også .
  • Gnist på noen plugger ?? , byttet om på ledningene ut til coilene ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut coilen.
  • Alle coiler ok, ville da bytte om på ledningene ifra trigger ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut triggeren.
  • De 2 ovenfornevnte tester burde kunne sjekket ut de vitale komponentene.
  • Samt sjekket over alle ledninger i tennings systemet, spesielt jordings ledninger..
  • Noen motorer har også egne ekstra moduler som kan overstyre tennings tidspunktet ( idle advance, overrew/highrew retard )

 

Hvis alt er utført vil motoren gå ( med forbehold om interne mekaniske skader ), hele dødmann kretsen ble koblet ut ( stopp bryter/startsperre/ ++ ) .

 

Moralen her :smiley: , begynn i den ene enden, ikke hopp ifra side til side .

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Veldig bra :wink: , men det kan jo for noen av våre mer uerfarne mekanikere, som oftest er de som lurer på dette emnet, bli litt komplisert eller?

Kanskje forklare noen av de vanskeligste tingene/ordene litt? (men vet de ikke hva disse tingene er så burde man kanskje overlate motoren til et verksted uansett da....)

Link to post
Veldig bra :wink: , men det kan jo for noen av våre mer uerfarne mekanikere, som oftest er de som lurer på dette emnet, bli litt komplisert eller?

Tanken var å få innspill og tips/råd ifra flere medlemmer, sammenfatte dette ned til et relativt lettforståelig dokument .

 

Vet ikke helt hvor en skulle satt grensen på erfaring ....... burde prøve å få ting så lettfattelig at en er istand til å kunne avgjøre om en må ha motoren på verksted, og hvis en hadde klart å utføre noen av testene hadde kanskje verksted regningen blitt litt lavere + jobben til verkstedet hadde blitt lettere..

 

Et lita ordliste på siste side hadde sikkert vært en god ide, ser de forskjellige motor fabrikantene bruker forskjellige nav på deler som egentlig gjør samme jobb........

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...