Miles Ahead Startet 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2008 Har 2xKAD44 i kjelleren, og min serviceman har sagt at jeg bør vurdere å bytte kompressor på den ene motoren, da han syns han hører mer ulyd i den ene, i tillegg til at den blir noe varmere. Han har sjekket oljen og sier at den er OK. Jeg klarer ikke å høre noen forskjell i lydbildet, men er enig i at den ene kompressoren blir noe varmere enn den andre. Kompressorene starter ved motorstart og kopler seg ut etter ca. 5 min på tomgang. Den varmeste kompressoren har da en temperatur som er litt varmere enn det mine hender syns det er behagelig å kjenne på... Etter dette er vel kompressorene stort sett i bruk ved passering av planingsterskelen. En byttekompressor koster over 20.000,- fra VP, og jeg er derfor ikke overmotivert for et bytte. Min serviceman sier også at den kan være fare for dyre følgeskader ved et kompressorhaveri, uten at jeg helt kan forstå dette. Håper derfor på litt input fra motorkyndige her inn som forhåpentligvis kan gi meg gode argumenter for å se an problemstillingen Takknemlig for alle kommentarer... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
skaumann Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Jeg har aldri opplevd at en kompressor har noen gang havarert. Hvis den skulle gjøre det, vil jeg tro at den setter seg fast fremfor å eksplodere og sende biter inn i turbo/innsug. Hvis det skulle skje, vil antagelig clutchen til kompressoren brenne seg og muligens skade reima. Dessuten har luftrøret mellom kompressoren og turboen en ventil som er lukket når kompressoren ikke går og vil hindre skader. Har du skiftet olje på begge kompressorene? Den bør skiftes hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) Takk for oppklarende og positivt svar Oljen er byttet på begge så det er ok.... Redigert 16.Juni.2008 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.