Jump to content

Første langturen - tips?


daghb

Recommended Posts

I sommer er det endelig tid for å virkeliggjøre den første av båtdrømmene. Etter å la lekt meg i forskjellige områder av landet med båt (alt fra 8 til 19 fot med påhengere) men sjelden gått mere enn dagsturer unna "hjemmehavna" skal vi prøve oss på langtur Sogn-Vesterålen-Sogn fra midten av juli. Vi håper på marsjfart rundt 20-25 knop i godt vær - mens båten klarer 37-38 på topp, tipper jeg. Det er en ny, 25-fots Stingray med innenbords 270 hk VP bensin. Jada, jeg har spart til bunkers... Vi kommer IKKE til å stresse. Planlegger å bruke organiserte havner med gjesteplasser underveis og ikke "villcampe". Fisking, bading om været tillater det, matlaging og naturopplevelser. Vi er ikke godt kjent på strekningen annet enn at vi har trålet kysten rundt i bil flere ganger så vi kjenner kysten "innenfra".

 

Har ordnet tre utgaver av Den Norske Los så jeg har dekket opp hele turen. NSSR-totalmedlemskap er på vei. Kartplotter er installert med alt av kart og vi kommer til å planlegge med noen stopp mens andre tar vi på følelsen. Bunkersstopp er funnet. Verktøykasse med litt-av-hvert. PC med GSM-internettdekning til sjekking av værvarsler, tips underveis, e-post, blogging etc. VHF er selvsagt.

 

Skulle hatt noen råd:

  • Tanken er å sette av tre uker til turen. Er dette nok til å få en forsvarlig overfart med noenlunde god tid på seg? Er ikke avhengig av å ha lang tid på selve snupunktet.
  • Behøver vi sjøkart i tillegg til losbøker & kartplotter?
  • Hva annet bør vi ha med av utstyr?

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Behøver vi sjøkart i tillegg til losbøker & kartplotter?
Selv om dagens kartplotterkart er oppdaterte bør en

 

alltid ha med sjøkart (dekker stort område, men kommer i nokså store format (rulles sammen), blir oppdatert oftere)

 

eller båtsportkart (dekker et mindre område per serie (stortsett ett fylke per serie, grovt regnet), men mer hendig, blir

 

oppdatert noe sjeldnere enn sjøkart); i hvertfall på en treukers ferie, da som en god backup.

 

Kanskje litt mye parenteser der jah... :lol:

Link to post

Selvfolgelig under forutsetning at vaeret er bra.

Bruk saa kort tid som mulig frem til snupunktet. Og heller bruk lang tid hjem igjen.

Da har du god tid paa returen, hvis vaeret skulle bli daarligt. saa har dere tid til aa ligge vaerfaste noen dager.

Begynner det aa bli daarligt med dager for man "maa" vaere hjemme. Saa er det lett for aa strekke grensen, for naar man mener vaeret er bra nok til aa gaa.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Føler liksom man er pliktig til å bruke et kart som aldri svikter. Har kartplotter som står å surrer hele sommeren. Bruker den mye, men har samtidig et kart over områdene jeg er i. Greit for og få perspektivet som du ofte mister på en kartplotter. Desuten er det ikke alltid kartene i plotteren er så nøyaktige som papirkart, og det hender også at man ikke er der plotteren viser. Vet om staker som er merket med feil farge og plasser der man i følge kartplotteren kjører på land!

Link to post

Mmmm. Gode tips - har jo kikket på sjøkart nå og båtsportkart, men det blir en betydelig kostnad å skulle dekke hele kysten fra Sogn og til Sør-Troms med slike kart. Har ikke gjort noen beregning, men det er snak om maaange tusen kroner. Jupp, jeg skjønner poenget, så det blir nok å bite i det sure eplet. Jeg er veldig glad i papirkart selv - ikke minst for å få oversikten og har brukt dem hyppig tidligere i tillegg til håndholdt GPS. Er det ingen måte å redusere prisen på om man kjøper inn større kvanta?

 

Motor-reservedeler er nok lurt, ja. Tau har jeg heldigvis nok av fra før, og en dregg eller fire henger ute i redskapsboden.

 

Fotografi er min store hobby, så turbloggen er opprettet og gjort klar til sommeren. Det betyr masse bilder og beskrivelser underveis mens det skjer. Den kommer også til å inneholde hele prosessen fra vi bestemte oss for å kjøpe familiebåt til selve turen, inkludert alt som en "blodfersking" lurer på - alt fra hva som er skikk og bruk i gjestehavner til navigasjon, trimplan, videreformidle kunnskapen til familien etc.

 

Jeg kommer uansett til å gjøre vurderinger selv av bølgehøyde og slikt, men hvor omtrent bør grensen gå i forhold til når man bør ligge landstille og når man kan gå ut med en 25-foter? Liten kuling? Frisk bris? Som sagt begrenser dette seg selv ettersom "mannskapet" nok vil protestere på det meste av bølgehøyder, men det kan være greit i forhold til planleggingen framover å se hvor langt man rekker gitt dagens værvarsel.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...