Jump to content

Stigning eller diameter på propell

Yankee

Recommended Posts

Hei, hvis du ikke oppnår max. rpm (turtall) på din motor, kan det tyde på at du har for stor stigning på din propell. Har du for eks. en 19 Pitch propell og ønsker høyere turtall, kan du gå ned til for eks. 17 P for å øke turtallet. Diameteren spiller mindre rolle , da den stort sett følger standard stigning. Håper du ble noe klokere. :yesnod:

Uten å ha noe serlig peiling på dette med diameter og stigning, er jeg helt på viddene om jeg tror at en motor med høyt dreiemoment og relativt beskjedent HK uttak gjerne benytter større diameter for å kompensere når motoren går med for høyt turtall. En motor med lavere dreiemoment og høyt HK uttak der benyttes større stigning for å kompensere ?

Når jeg tenker med om har kanskje dette mer med skrogtype og fartsområde å gjøre.....eller?

Er det ikke slik at deplasement(snekke) gjerne benytter 3-blads, men halvplaner benytter 4-blads?

Jo mer man tenker på dette jo mer komplisert skjønner man at det er......slipp% etc....

Noen som føler at de kan litt mer enn gjennomsnittet som kan forklare litt, eller må man kanskje skrive en hel bok om emnet ? (Er redd for at det blir en relativt tykk bok)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Både diameter, gearutveksling og stigning spiller stor rolle når man skal velge propell....

Bildet under viser noen av de valgmuligheter en har med tanke på propell og gear...

gear.jpg

Siden de fleste av oss har en utveksling og ikke enkelt kan endre denne så er vanligvis denne parameter låst...

Ser vi på samme båt som bilde over er fra så kan denne ha utallige kombinasjoner diameter x stigning, dette er kun eksempler...

17x24,4

18x23,2

19x22

osv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En annen ting som er låst er maks propellstørrelse det er plass til.

Ellers er f.eks org. propellene til f.eks Yamaha 60-130hk slik at diameter øker med lavere stigning. Dvs de leverer 13x19", 13.25x17, 13.5x15 osv.

Dette fordi de propellene med lavere stigning oftest brukes på tyngre båter som krever mer skyvekraft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har gått og "sikklet" litt på en Radice Skew back 4-bladers, men jeg kan ikke se at stigningen er noe tema for denne propellen. For med ser det ut som disse kun skiller på diameter.

I dag her jeg en 4-bladers av ukjent fabrikat som jeg mener det kun står 19" på og heller ikke her noen tall som indikerer stigning. Jeg har også hørt at om man endrer fra standard 4-blad til Skew back må man ta hensyn til at det økte bladarealet på Skew back utgjør sirka en tomme i diameter.

Noen som har noe svar?

Jeg ser at Skew back skal redusere støynivået betraktelig, noen med erfaring ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Til Yankee

Nå er mine teoretiske propeller kunnskaper vel 20 år gamle men kan prøve å mimre litt. Envær propell blir testet med ulikt framganstall. I praksis betyr dette slip fra 100 til 0%. moment og skyvkraft blir målt.Virkningsgrad bereinet.Disse dataene blir det laget diagrammer av! På større propellere er dette gjort dimmensjosløst slik at dette kan puttes inn etterpå. Dette fordi kombinasjonene blir for mange. Blad areal kan variere fra 0.4 til over 1.0 P/D kan ha like mange variasjoer.En hver konstruktørs ønske er selvfølgelig å få propellen til å gi riktig trust ved rett fart og med høyest mulig virkningsgrad. Typisk får en høyest virkningsgrad ved 10 til 20% slipp. Når man vet alle parameter som propeller turtall båt fart og stigning kan man reine ut slipp. Serman at slipper for høy må større diameter vurderes. Er den for lav må mindre diameter vurderes. Motor leverandører oppgir ofte maks diameter ved ulike gear forhold. Dette har med momentet motoren kan gi. Videre er max diameter avhengig av drev utforming, ev skrog utforming. Minimums diameter er som sagt avhengig av maksimal slipp og trykkbelastning på propellen. Normalt bør ikke denne overskride 80kN/M¨2 på effektivt bladareal. Blir trykkbelastning for stor vil propellen kavitere og bli ødelagt over tid. Som du sikkert sjønner så er det relativt mange faktorer som spiller inn. Har man en kombinasjon som gir litt for høyt eller litt for lavt turtall men ellers ser ut til å være ok kan man enkelt skifte stigning for å finjustere!

Dette var greit og forståelig dette Byggmester.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg kan ta av en propell som ser ut til å fungere greit, men som gir 150rpm for høyt turtall, levere den og be om en anbefaling ut fra denne.

(Beklager forøvrig lån av tråden, men jeg kunne ikke dy meg)

Trenger også litt hjelp til denne problemstillingen. jeg har byttet motor, da den gamle Volvo Penta M47 B knelte etter 45 års trofast innsats. Den er blitt erstattet med en Ford 2725. På den gamle sitter PRM 310 med et utveksling på 3:1. På den nye sitter en PRM 401 med en utveksling på 2:1.

Problemstillingen er: Ett eller annet bør skiftes. Enten beholde propellen som er 28" og bruke den gamle girkassen (PRM 310) eller bruke den nye girkassen (PRM 401) og bytte til en mindre propell 24". Men det vil jo bli ganske omfattende å bytte girkasse

Nå ligger båten i vannet og kommer ikke opp sånn uten videre. Det er jo veldig fristende å beholde den gamle propellen og så bare bytte klemflensen så den passer til flensen på (den nye) girkassen. men da vil jeg altså kjøre med en propell som etter noen propellkalkulatorer har ca. 4" for stor diameter.

Spørsmålet er så: Hvor skadelig vil det være for motoren å bli brukt sammen med en propell som altså er for stor?

Det er ikke lett å komme med noe svar her siden det er sparsomt med opplysninger... Om du kommer med litt info om båten som vekt, skrogtype, lengde vannlinje... samt noe mere info om motren, som effekt ved turtall på den nye, og gjerne på den gamle også samt litt informasjon om farten ved turtall på den gamle..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Sydvesten:

Båten veier 14 tonn og er ca. 33 fot i vannlinjen. max dreiemoment på den nye er 344 ved 1600 rpm. På den gamle vet jeg ikke. Den gamle gjorde ca. 5 knop ved 1500 rpm. Jeg holdt aldri større fart enn 5 knop, da stevnen begynte å løfte seg ved denne farten. Den gamle maskinen hadde 85 HK med max turtall 2400 RPM marsturtall var 2000 RPM. Den nye maskinen har 127 HK og et max turtall 2600 RPM. Nå er jo båten er gaffelrigget ketch, så maskinen vil jo stort sett bare bli brukt ved manøvrering i havner og evt. i 5 knop ved vindstille.

Det jeg håper på er at jeg kan beholde både den gamle propellen og den nye girkassen og så bytte til ny/mindre propell som angivelig skal passe bedre neste gang jeg ta båten opp for stoffing/under vannlinjen vedlikehold. Ved dette alternativet er det kun klemflensen som skal byttes og det gjør evt. ikke så mye om jeg må ødelegge den gamle for å få den av.

Så problemstillingen er om det skader maskinen mye å kjøre ca. ett år eller kanskje bedre ca. 200 timer i ca. 5 knop med den gamle propellen. Jeg reiser denne problemstillingen fordi jeg kan forestille meg at det kan bli mye kluss med å skru av en 45 år gammel girkasse. Rent bortsett fra at den nye girkassen er vesentlig yngre og nyere.

Redigert av tjaldur (see edit history)

Har kikket litt på dette og det en gearkasse med 2:1 reduskjson er utenfor det anbefalte området... Det anbefales faktisk at du øker denne til 3.5 til 4:1

Den gamle kassen med 3:1 er innefor akseptabelt område

Beregningen under er med 2:1 reduksjon

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.7 kts.

Power Required: 61.2 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 123.2 SAE hp ( 91.9 kW) @ 2600 RPM

Power Used: 61 SAE hp ( 45.7 kW) @ 2,059 RPM

Max Speed: 7.7 kts

Fuel: 3.6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 24 SAE hp ( 17.6 kW) @ 1500 RPM

Cruising Speed: 5.6 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 22.3 in. Pitch: 13.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 24.0

Pitch: 11.6

Blades: 3

Legger ved en for 3:1 kasse med 24" diameter på propellen 3 blad

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

MAX PERFORMANCE

CRUISING PERFORMANCE

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 28.5 in. Pitch: 20.4 in.

Transmission Ratio Acceptable

Diameter: 24.0

Pitch: 25.8

Samme beregning med 28" propell 3 blad

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

MAX PERFORMANCE

CRUISING PERFORMANCE

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 28.5 in. Pitch: 20.4 in.

Transmission Ratio Acceptable

Diameter: 28.0

Pitch: 21.0

Etter mitt syn så bør du bytte kasse ja, det er best med en saktegående propell for denne båten, det mefører at du bør bruke en "høy" utveksling... Det er i allefall det beregningen sier...

Leser endel om propell stigning og diameter her på tråden, men jeg skjønner fortsatt ikke når en skal endre stigningen på propellen istedenfor diameteren. Er det bare når det ikke er plass til større propell eller :confused:

Diameteren på propellen avgjør hvor stort areal hvert propellblad maksimalt kan ha. Og jo flere propellblader jo mer areal. Og jo større propellblader jo mer areal. Det er altså ikke diameteren som er viktig, det er arealet. Flere blader er likeverdig med større diameter.

Det magiske ordet heter areal. Arealet av propellens blader bestemmer hvor mye skyvekraft det er mulig å oppnå. Lite areal, lite skyvekraft. Stort areal, stor skyvekraft.

Og hvor stor skyvekraft trenger man da? Ja si det. Hvor mye skal man skyve? Skal man i tillegg trekke noe? Prøvd å trekke noe tungt med en liten jolle med stor motor? Hester i fleng, men det gikk ikke så bra som forventet?

Har man en slepebåt, vil man ha så mye skyvekraft man kan få. Problemet er bare at man kan ikke få både i pose og i sekk. Stor skyvekraft, betyr tilsvarende mindre stigning på propellbladene - eller enda større motorkraft.

Og hvilken stigning må man ha da? Vel, stigningen er det som gir deg fart. Ønsker du størst mulig fart? Ja, da må man ofre skyvekraft. Det hele er en avveining. Man må ha stigning nok til å oppnå toppfarten og man må ha skyvekraft nok til å skyve båten fremover når man har toppfarten. Problemet er bare at dette styres også av motorstørrelse, girutveksling og skrogkonstant - dvs hvor bra skroget går i vannet.

Vil man ha størst mulig fart generelt? Best mulig fart med en fyr på vannski bak båten?

En ting er i alle fall sikkert. Det som er et optimalt propellvalg i en situasjon er garantert ikke optimalt hvis man endrer forutsetningene. Derfor er dette med propellvalg ganske vanskelige greier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...