PIPaulsen Startet 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2008 Jeg skal snart til å montere nytt kokeapparat i Nord-westen og lurer litt på hvordan dette skal gjøres. Først av alt lurer jeg litt på hvor jeg skal plassere gassflaska, slik jeg ser det, har jeg to alternativ, enten under dekk akter, hvor jeg allerede lagrer Inergen flasken til brannsystemet. Det andre alternativet er å skaffe meg en eller annen form from oppbevaringskasse til å ha på badeplattformen. Jeg heller vel til det siste alternativet. Men da dukker jo 1000 kroners spørsmålet opp, hvor langt strekk kan jeg ha på gass-slangen ? finnes det noen begrensninger på dette ? Synspunkter mottas med takk Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Rångepådl Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Hos meg ligger gassflaska i et stuerom i baugen, det er ingen åpninger derfra og inn i båten (kun et gassrør som går inn til kjøleskap og kokeapparat). I bunnen av stuerommet er det et hull som går ut i friluft, der skal gassen skal komme ut ved en evt. lekkasje (gassen er tyngre enn luft). Tror ikke jeg ville plassert flaska innendørs uten drain til evt. lekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Max lengde slange er 2 meter. Tror det er totalslangelengde paa hele anlegget det her er snakk om. Noe lengre enn det, saa er det ror som gjelder. Under dekk akter? Har du mulighet for utlufting der da? Husk bunn av gasskasse skal ha utlufting over bord. Gass er tyngre enn luft og det kan bli ett skikkelig smell hvis gass samler seg ombord? Jeg ville ikke vaert ombord naar det skjer. RIP. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roaldbj Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Lurt å plassere den på badeplattformen. Du må da ha overgang fra gassslange og til kobberrør inne i beholderen på badeplattformen. Rørert fører du frem til kokeapparatet og har ny gasslangeovergang her. Gasslangene skal byttes hvert 6. år, eller noe deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Hadde den selv på badeplattformen på gamlebåten. Hadde da lekkasjevarsler montert på akterskottet utendørs, og kobberrør i ett stykke fram til baksiden av kokeapparatet. Slange fra boks på plattform til lekkasjevarsler, og fra rør til kokeapparat. Prøv å minnimer antall lekkasjepunkter inne i båten, da er du trygg.(med dette opplegget har du bare en overgang) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Haba Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Lurt å plassere den på badeplattformen. Du må da ha overgang fra gassslange og til kobberrør inne i beholderen på badeplattformen. Rørert fører du frem til kokeapparatet og har ny gasslangeovergang her. Gasslangene skal byttes hvert 6. år, eller noe deromkring. Som nevnt ovenfor, men jeg har også montert en lekasjetester (bør ha) inne i gassbeholderen. Den max. tillate slangelengde er 1,2m og den må du fordele mellom overgangen kobberrør/slange mot kokeapparat og mot gassbeholder. Har du selvlensede dekk trenger du ikke plassere gassbeholderen på badeplattformen, men det må være slik at eventuell gass som lekker kan renne ut av båten. Slanger skal byttes hvert 3. år selv om de ser bra ut. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 .......Slanger skal byttes hvert 3. år selv om de ser bra ut........Ikke noen stor sak for meg dette Haba. Jeg skifter som regel skjeldnere enn hvert 6. år, dersom båten blir så gammel i mitt eie. Jeg mener det ombord hos meg står at slangene skal skiftes i 2011 og båten ble kjøpt i 2006. Jeg kjøpte tidligere i uka ny slange hos Moss Slangeservice. De hadde vært i kontakt med produsent som fortalte at slangene kunne holde i 7 år - dette hadde sammenheng med at årets slanger fremdeles var merket med årstallet 2007. Jeg har forøvrig orginalmonterte gasslanger fra kobberrør til gassovn og gassplater som ikke er merket med årstall. Poenget er at slangene jevnlig må observeres og skiftes så fort man ser sprekkdannelse på disse, selv om de skulle være yngre enn 5 år? Jeg forsøker å finne henvisning til forskriftene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Det var denne forskriften jeg tenkte på: Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy. http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19831020-1580-0.html Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) Dere sier at max slangelengde er 1,2 meter, men slik jeg da forstår det kan jeg ha et mye lengre strekk med kobber-rør ? Kobles kobber-rørene til kokeapparatet, eller må jeg ha en overgang til slange igjen da ? Kokeapparatet kommer til å monteres et stykke fremme i båten, og strekket blir da endel meter. Er skeptisk til hvordan jeg skal få dette til. Tipper jeg går for badeplattform løsningen, finnes det noen oppbevaringsbokser for gassflasker i salg som ser noenlunde ok ut ? har ikke lyst på noen løsning som klumper til båten. Redigert 15.Juni.2008 av PIPaulsen (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Per Harald Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 PIPaulsen Lengre strekk med rør er helt OK. Overgang til slange ved forbruker er av praktiske og sikkerhetsmessige hensyn oftest et must. Forbruker skal ofte rengjøres, og om du ikke har slangeoverføring ved denne , så vil det bli en stor belastning på messingkon tettingen og dermed lekkasje. Det er også forbrukere med kardangoppheng som er helt avhengige av slangeovergang. Som nevnt over flaskekammeret avhengig av drenering ut av båten. Det selges egne gasskasser for dette om du ikke har et passende sted i båten. Per Harald. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Max lengde slange er 2 meter. Den max. tillate slangelengde er 1,2m Jeg foreslår makslengde på 1,5 meter Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 § 8. Lekkasjeindikatorer, tetthetssikringer, slangetilslutning og avstengningsarmatur (1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring. (2) Tilslutningsslangenes lengde skal være minst mulig og ikke over 1,2 m. Hei frøken Fryd. Vi bør vel ikke foreslå noe annet enn det forskriften sier. mvh haba Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Tusen takk for god hjelp, nå begynner pantry'et å nærme seg sluttfasen, og skal monteres mandag eller tirsdag. Jeg ansatte rett mann for oppgaven, det er helt sikkert, makan til finish skal man lete lenge etter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Zach Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Jeg foreslår makslengde på 1,5 meter I Maritims monteringssett er slangen 1,5 m, så det må vel være OK. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 sorry at jeg kom till aa legge inn feil info. Mener at jeg har hort 2 mtr. Men Haba har jo sitert fra forskriften, saa da husket jeg eller har faatt feil information selv. Da spors det foresten om ike slangen min er i lengste laget. vil tro at den er paa ca. 1,5 mtr. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) Vi bør vel ikke foreslå noe annet enn det forskriften sier. Da har jeg ett nytt forslag om å finne frem forskriftene. Jeg har lest den som Roaldbj siterte og der står det 1,2m, jeg fikk også oppgitt 1,5m på maritim sitt gass kurs... Redigert 15.Juni.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Noen som vet hvor jeg kan få tak i gasskasser som ikke er "statoil blå" ?? Helst til en fornuftig penge .. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Lurt å plassere den på badeplattformen. Du må da ha overgang fra gassslange og til kobberrør inne i beholderen på badeplattformen. Hvorfor det? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Tore B Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hvorfor det? Sansynligvis forde du ikke skrur kobberrøret rett inn i regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Overgang på utsiden eller innsiden av kassa er da ett fett når alt sammen står på badeplatformen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
index Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Og strengt tatt trenges det ikke kasse en gang, all den tid flasken likevel står i friluft... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tore B Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Overgang på utsiden eller innsiden av kassa er da ett fett når alt sammen står på badeplatformen. Rett etter gassflaska er det fornuftig med lekasjeindikator og det er fornuftig å plasser denne inne i kassa. Derfor er det greit og bruke denne mellom slange og rør for å få færrest mulig skjøter. Men det finnes sikkert et utall av kombinasjoner man kan tenke seg her, det står vel ingen steder at det skal være en slange heller, det er vel bare max total lengde slange som er beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hei. Jeg hiver meg på denne tråden, selv om den ikke er helt ny lengre Jeg skal flytte gassflasken ut på badeplattformen på min Scand Atlantic 87' grunnet montering av baugtruster i det skottet gassen har stått frem til nå. Jeg lurer på om noen har noen tips om hvor jeg skal skaffe en kasse å sette gassflasken i?? Gjerne hvit og fin i glassfiber eller tilsvarende Jeg har jo en slik Statoilblå sak med drenering som har stått inne, men den er det ikke særlig aktuelt å ha ute, for å si det slik På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Jeg kommer til å bruke en sånn ankervinsjkasse som de fleste båtbutikker har ,akkurat passe til en 2 kilos flaske Sitér dette innlegget Link to post
Dag Erik Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hei. Det er viktig at du monterer anlegget etter forskriftene, ikke for forskriftenes skyld, men av hensyn til evnt CE, og ikke minst forsikringsselskapet ditt. Jeg har montert maaange anlegg gjennom tidene, og kan godt bistå. Send meg en IM hvis du ikke hr fått løst det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.