Jump to content

Kompressor til kjøleboks vil ikke starte

Hallaron

Recommended Posts

I fjor fikk båten kjøleboks med isotherm kjøesystem (danfoss kompressor) Etter en innledende tabbe der jeg skar over kjølerørende. Fungerte dette utmerket.. Når jeg satt båten på vannet i år vil ikke kompressoren starte. Jeg har sjekket spenning og sjekket at det er god kontakt på alle punkter, uten at det har hjulpet noe.. Noen som har noen gode idéer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Prøv å koble boksen direkte til batteriet. Starter den da er det spenningsfall en plass. Siden den fungerte bra i fjor kan det være en dårlig kontakt, irring e.l.

Å bare måle om du har 12V kan du bli lurt av. Du kan måle ok spenning, men ved belastning kan det være stort spenningfall pga dårlig kontakt.

Prøv det jeg foreslår - lykke til!

Redigert av OLPI (see edit history)

Det er en veldig godt poeng, dette med spenningsfall som oppstår når det begynner å gå en en strøm å snakke om. Skal teste det, men det som taler mot er at vifta som skal kjøle kompressoren går helt fint... Skal imidlertid ta en tur ned i båten med en gang og teste..

Vifte og kompressor sitter i serie med termostaten. Dersom vifta går skal også kompressoren gå. Så jeg mener termostaten kan utelukkes som feilkilde.

Sannsynligvis er det vekselretteren som er defekt, dette er det svake punktet på 12V aggregatene. (Omdanner 12V likestrøm til vekselstrøm som kompressoren trenger)

Vel trimmen ble bare ut til bilen og fra bilen og ut brygga. Det er ikke mer enn 5 minutter å gå, men jeg tok med meg en verktøykasse som jeg ikke gadd drasse på. Som Ingar allerede har funnet ut - det gjorde ikke noen forskjell å laske disse to kontaktene. Får ta en tlf til thermomarine i Morgen og se hva de kan bidra med. Gladiator, hvor lenge er det siden du hadde dette problemet?

Fikk ny elektronikkenhet fra Thermomarine i dag, monterte denne og alt var i skjønneste orden. Takk til dere som tipset meg om det og litt skryt til Thermomarine, som var løsningsorienterte og kjappe.. Kald pils i boksen nå!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...