Seacrest Startet 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2008 Har nå montert turbotrykk og eksostemperaturføler på min Mercruiser 1,7 diesel.. Dette burde etter min mening vært standard på alle motorer i båt.... Motoren sitter i en Sea ray 21fot, og har gått 200 timer... Testet ut igår, og ikke overraskende viste det seg at på fullt øs (ca 4400rpm) steg eksostemperaturen til 600-650 grader, turde da ikke å presse den mer, men ved å redusere gassen litt (4200rpm) sank temperaturen til under 500 grader. På mitt instrument (Wema) er det ingen rødsone, men mener det er blitt sagt at det ikke bør overstige 550 grader? Har også montert turbotrykksmåler dette mest for kontroll at wastegate`en virker som den skal, instrumentet viser et turbotrykk på 1,2bar, synes det var veldig høyt..? Noen som vet hva det skal være på denne motoren?? Dette beviser jo også at en båtmotor absolutt ikke skal gå på full fart over en lengre periode.. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) 500grader er kanskje litt konservativt. Har selv målt både inn og ut av turbo og målte ca 50grader i forskjell. Jeg har ukjølt turbo.Typiske verdier er 750grader inn på turbo før en får problemer. Dette gir da ca 650 til 700 grader som max ut!. På en motor med waste gate vil kurven bli bratt på slutten da en økning av diesel mengde ikke gir tilsvarende økning av ladetrykk. Det er imidlertid safe å kjøre under 500 så har du muligheten så bare fortsett med det. Jeg kjører 1.2bar på en 2.5liter motor med ca 130hk så du må nok reine med 1.2 bar på en 1.7 liter med same effekt. Redigert 15.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.