Jump to content

KNBF bøyer tar opp konkurransen med OF bøyer


oslofjord

Recommended Posts

Heisan Baatplassfolk :seeya:

Jeg kan glede dere alle med at KNBF har fått 1 million kroner fra Gjensidigefondet til et tilsvarende bøyeprosjekt! Vi har som intensjon å legge ut bøyer langs hele kysten og bøyene vil bli tilgjengelige for ALLE båtfolk, uavhengig om de er medlemmer i KNBF eller i noen annen organisasjon. Vi håper nå at vi skal få et samarbeid med Kystverket om å legge ut og vedlikeholde bøyene. I så fall vil det bety at vi kan legge ut et betydelig antall bøyer i samarbeid med våre 6 regioner. Prosjektet er nå i startfasen og jeg vil komme tilbake til dere med mer informasjon så snart vi kommer i gang.

Hilsen Syvert :flag:

 

Føljetongen i bøyesaken har fått en interessant utvikling som reiser mange interessante prinsipielle spørsmål.

 

Gladnyheten er at det blir fritt frem for alle å bruke bøyer uavhengig av medlemskap.

 

Som den skeptikeren jeg er kan jeg ikke annet å fundere på om dette blir startskuddet på det store bøyereset hvor organisasjoner bogstavelig talt gir gassen i bånn for å få slengt ut moringer på de beste stedene.

 

Oslofjorden friluftsråd er vel det organet som burde hatt stor tyngde i vurdering hvor private foreninger kan legge ut bøyer...men når de selv har sviktet sin vaktbikkjefunkjon og har sikret seg bøyeplasser for egne medlemmer har Oslofjorden friluftsråd satt seg selv på sidelinjen som inhabil i vurderingen av KNBF-bøyer.

 

KNS snakker varmt om at de skal være vaktbikkjer for vannspeilet, men med formalisert lobbysamarbeid med KNBF har heller ikke de den nødvendige objektivitetten for å vurdere KNBF-bøyer.

 

Hvis KNBF skal betale den reele prisen inkludert "tomten" for bøyeplasering holder den millionen fra Gjensidige i beste fall til en eneste bøye.....for det er jo vannspeilet...de lune vikene som virkelig har verdi både målt i penger og samfunnsnytte.

 

Alle har jo råd til slenge opp en hytte, brygge eller bøye i vannkanten....problemet er å få tilatelsen til å gjøre det.....så bøyeplasseinger av bøyer for almuen i uthavner er ikke er budsjettspørsmål, men spørsmål om noen og da eventuelt hjem som skal få tilatelse til å sette ut bøye.

 

Nei nå må staten sette foten ned å fryse alle bøyeutplasseinger inkludert OFs bøyer. Neste fase blir at et statlig organ får hjemmel til å godkjenne konsesjon for utlegging av et begrenset antall bøyer på egnede steder for almenn benyttelse.

 

Om bøyene er lagt ut av OF, KNBF eller det lokale husmorlag interesserer ikke meg, men bøyeaktørene bør samarbeide slik det f.eks. finnes en side på internett med kart over alle "offenlige" bøyer inkludert OF-bøyer og KNBF bøyer.

 

Hvis det ikke tas grep nå vil skjærgården forsøples av et uendelig antall bøyer for almuen...gjerne med reklame sponsing....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var vanskelig å ta meningsmålingsspørsmålene på alvor.

Bøyeutlegging er avhengig av tillatelse (havnemyndigheten eller bygningsmyndigheten, jeg burde vite det, men det kan jeg finne ut av på jobben en dag).

De bør være tilgjengelige for allmennheten, men en stor medlemsorganisasjon burde kunne være tilstrekkelig allmennhet. OF eller KNS er ikke tilstrekkelig store organisasjoner til å være tilnærmet "allmennhet", etter min ringe mening (OF som egentlig er forening der medlemmene er kommuner, fylkeskommuner, og organisasjoner; KNS som er en seilforening med hovedvekt på Osloområdet). Kanskje KNBF er stor nok; jfr SXK i Sverige.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvis KNBF skal betale den reele prisen inkludert "tomten" for bøyeplasering holder den millionen fra Gjensidige i beste fall til en eneste bøye.....for det er jo vannspeilet...de lune vikene som virkelig har verdi både målt i penger og samfunnsnytte.

 

Jeg spør hvor fraværende kan man bli?

 

Ingen skal betale for det sjøbunnstykke som moringen legges på. KNBF følger suksessen fra Svenske krysserlubben, hvor jeg også er medlem, og legger ut bøyer for allmenheten der behover måtte være. Når de i tillegg sier at ALLE kan ligge i bøyene bør vel båtfolket være fornøyde. Eller skal vi kverrulere også over dette? :lol:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Salt har nå lært seg å sette opp meningsmålinger på baatplassen.

 

Det han/hun ennå ikke har lært er hva meningsmålinger er gode til dersom spørsmålene formuleres på riktig måte. Inntil han/hun har lært det bør han/hun etter min mening avstå fra å lage flere meningsmålinger etter mønster av de siste eksemplene.

Link to post
Share on other sites

Bøyeutlegging er avhengig av tillatelse (havnemyndigheten eller bygningsmyndigheten, jeg burde vite det, men det kan jeg finne ut av på jobben en dag).

Innenfor havnegrense er det havnemyndighet, utenfor havnegrense er det kystverket.

 

En del båtforeninger/seilforeninger rundt omkring har lagt ut bøyer. de fleste er nok i forbindelse med ordinær havn, men noen er plassert i uthavn. Noen bøyer er lagt ut på plasser som er gode og relativt grunne ankringsplasser og det er kanskje ikke så lurt. Andre bøyer ligger på såpass dypt vann at vanlige fritidsbåter som regel ikke tar seg bryet med å rulle ut så mye kjetting og tau som det er nødvendig for å ligge sikkert.

Link to post
Share on other sites

Moringer og bøyer er ikke søknadspliktig etter havne-og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. ( ....) kommune har ikke et slikt havnereglement. Bøer og moringer skal likevel ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunenes øvrige planer eller retningslinjer.

 

Dette var sitat fra (.... ) kommune på søknad om utlegging av bøye så jeg har det skriftlig! :yesnod:

 

For ordens skyld; dette gjelder en sørlandskommune med stor båttrafikk og mange hytter!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld; dette gjelder en sørlandskommune med stor båttrafikk og mange hytter!

Den kommunen er i det minste klar over det. Det er ikke lenge siden en østlandskommune iherdig forøkte å håndheve et havnereglement de ikke hadde. :lol:

 

Poenget er at myndighetene lett kan regulere dette dersom det blir behov for det. Kommuner som ikke lager regler der det ikke er noe behov virker som nokså fornuftige kommuner. :wink:

Link to post
Share on other sites

Innenfor havnegrense er det havnemyndighet, utenfor havnegrense er det kystverket.

Avhengig av planstatus for området kan det også være bygningsmyndighetene.

Og siden jeg holder på med slikt for tida, tenkte jeg å finne mere ut om det, der jeg ville ha sett etter om det dukket opp et aktuelt tilfelle i min kommune.

Jeg mener de OF-bøyene som ligger her, er på steder der havnemyndigheten har fullmakten (sjøarealer uten spesiell status i kommuneplanen).

I vår kommune er havnedistriktet identisk med kommunegrensa, med unntak av et lite område som er innafor kommunegrensa, men utafor grunnlinja. Der er det neppe aktuelt med fortøyingsbøyer. Der ligger bare to-tre gule bøyer som markerer riksgrensa.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om KNBFs Gjensidigebøyer blir reklamebøyer ?

Det ville vær en drøm for et hvert selskap å få positiv profilering kysten rundt ved å ha firmanavn på dem (selv md små bogstaver)...ja rett og slett et reklamestunt....

Siden det er to tråder om samme sak her inne, så får jeg gjenta mitt svar på den andre tråden:

Gjensidige har verken krevet eller anmodet om at de skal ha sin logo på bøyene. Som nevnt i mitt innlegg, skal vi nå drøfte et eventuelt samarbeid om bøyeprosjektet med Kystverket. Hvis det skal stå noen logoer på bøyene, så vil det i så fall være Kystverkets og KNBFs logo, men dette må jeg komme tilbake til. Vi må jo snakke med Kystverket først. Informasjon om videre fremdrift vil bli lagt ut på www.knbf.no

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Siden det er to tråder om samme sak her inne, så får jeg gjenta mitt svar på den andre tråden:

Gjensidige har verken krevet eller anmodet om at de skal ha sin logo på bøyene. Som nevnt i mitt innlegg, skal vi nå drøfte et eventuelt samarbeid om bøyeprosjektet med Kystverket. Hvis det skal stå noen logoer på bøyene, så vil det i så fall være Kystverkets og KNBFs logo, men dette må jeg komme tilbake til. Vi må jo snakke med Kystverket først. Informasjon om videre fremdrift vil bli lagt ut på www.knbf.no

Hilsen Syvert

 

Veldig bra...og jeg mener det. Reklamefrie bøyer satt ut i sammarbeid med Kystverket er løsningen. Jeg regner med at også OF må ha klarering fra Kystverket. Selv om jeg er imot byråkratisering ønsker jeg gjerne at Kystverket har en person som kan holde oversikt over bøyene fra OF, KNBF og andre fremtidige med "utslippstilatelse" av bøyer. Kystverket kan jo også stå for informasjon med feks. et kart på hjemmesiden til Kystverket hvor både KNBF bøyer , OF bøyer og eventuelle andre offenlige bøyer er avmerket.

 

Selv om kommuner også vil si sitt trenger vi Kystverket for en helhetlig plan og kontroll med gratis reklemafrie gjestebøyer i våre naturhavner.

Selv om jeg er litt anarkistisk mener jeg det trengs et vennlig men bestemt kystverk for å ungå en destruktiv bøye-konkurranse mellom organisasjoner.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er tydlighvis delte meninger om disse tiltakene , det er derfor vikktig for di som for tillsendt nabovarsel å utale seg når søknadene blir behandlet da dette er søknadspliktig etter havne og farvannsloven og etter p og byggningsloven §84 om di ligger utenom havne og farvannsloven.

 

Om noen ikke liker denne okkuperingen av plass så kan det hvere lurt å se om tiltakshaver har søkt og fått godkjent anlegget.

 

 

 

 

7.4.1 Fortøyningsbøyer o.l.

 

 

Utlegging av bøyer kan være søknadspliktig etter havne - og farvannsloven § 6, 3. ledd, § 8, 2. ledd, § 18, 2. ledd eller etter ordensforskriften i vedkommende havnedistrikt.

 

 

Med bøyer siktes det i denne sammenhengen til fortøyningsbøyer etc. som ikke regnes som sjømerker etter forskrift 15.01.1993 nr. 82 om lokalisering, utforming og tekniske krav til fyrlys, sjømerker og farvannsskilt som skal regulere ferdselen.

 

 

En bøye kan være et hinder for ferdselen hvis den for eksempel ligger i et trafikkert område. Tilfellet vil da kunne falle inn under § 6, 3. ledd og det kreves da tillatelse fra Kystverket.

 

 

Dersom det søkes om å få legge ut en bøye inne i en statlig fiskerihavn, kan bøyen være søknadspliktig etter § 8, 2. ledd dersom den ”kan være av betydning” for Kystverkets anlegg. Det kreves da tillatelse fra Kystverket. Dersom det søkes om å få legge ut en bøye som kan være av betydning for andre av Kystverkets anlegg eller for Forsvarets anlegg, kan tilfellet også være søknadspliktig etter § 8, 2. ledd.

 

 

Dersom verken § 6, 3. ledd eller § 8, 2. ledd kommer til anvendelse, må man vurdere tilfellet i forhold til § 18, 2. ledd. Søkes det om å få legge ut bøyer utenfor havnedistrikt, er det Kystverkets regionkontor som skal behandle saken, er det innenfor havnedistrikt, er det vedkommende kommune/havnestyre som er tillagt myndighet. Etter § 18, 2. ledd, 1. setning, vil det i praksis være Kystverket som har myndighet enten det er opprettet havnedistrikt eller ikke, fordi havnedistriktsgrensene som oftest ikke går utenfor grunnlinjen. Se nærmere i punktet Havne- og farvannsloven § 18, 2. ledd.

 

 

Kystverket tolker det slik at utlegging av en enkelt bøye ikke vil kunne regnes som varig konstruksjon eller anlegg etter plan- og bygningsloven § 84. Annerledes blir det når mange bøyer legges ut samtidig etter en samlet plan. Dette må normalt kunne regnes som et anlegg, og krever derfor tillatelse.

 

 

Den nærmere vurdering av hvor mange bøyer som kreves for at utlegging av bøyer skal regnes som et anlegg etter § 18, 2. ledd, og dermed er søknadspliktig, må bero på forholdene på stedet. I vurderingen av om det foreligger søknadsplikt, må det kunne legges vekt på hvilke andre tiltak i sjøsonen søker tidligere har iverksatt i det samme området, for eksempel om søker allerede har andre bøyer eller flytebrygger i området. Videre må det kunne legges vekt på hva bøyene skal brukes til og hvordan de skal plasseres.

 

 

Dersom tiltaket heller ikke omfattes av havne - og farvannsloven § 18, 2. ledd, blir den siste vurderingen om det kreves tillatelse etter kommunale ordensforskrifter som gjelder innenfor havnedistrikt. I de fleste havnedistrikt er det gitt følgende bestemmelse i § 5- 5 i ordensforskriften:

 

 

”Ingen må innen havnedistriktet legge ut faste eller flytende anlegg eller innretninger slik som f.eks. flåter, kiosker, husbåter, losjiskip, fortøyningsinnretninger, merker, bøyer o.l. uten etter tillatelse fra havneoppsynet. Dette gjelder ikke dersom tiltaket er kortvarig og ikke vil være til ulempe for ferdselen eller andre brukere av området.”

 

 

7.4.2 Eiendomsgrense i sjø – strandrett

 

 

Kystverket får av og til spørsmål fra grunneiere eller tiltakshavere om man kan få tillatelse til å legge ut bøyer ”hvor som helst”. Dette er et spørsmål om hvor langt ut i vannet eiendomsgrensen går.

 

 

Dersom man ikke eier grunnen (i sjø) der bøyen ønskes lagt ut, behøver man tillatelse fra grunneier, alt etter hvor langt ut man ønsker å legge bøyen. Dette er et privatrettslig anliggende som tiltakshaver må få på plass selv ved en avtale med grunneier.

 

 

Videre kan den såkalte strandretten være til hinder for utlegging av bøye. Også dette

Link to post
Share on other sites

Det er tydlighvis delte meninger om disse tiltakene , det er derfor vikktig for di som for tillsendt nabovarsel å utale seg når søknadene blir behandlet da dette er søknadspliktig etter havne og farvannsloven og etter p og byggningsloven §84 om di ligger utenom havne og farvannsloven.

Hei fiskebåt :seeya:

Det er nettopp derfor vi ønsker å samarbeide med Kystverket om prosjektet. De kan alle lover, regler og prosedyrer. Dessuten har Kystverket egne fartøyer og faglig ekspertise på utlegging og ettersyn av bøyene. Dette vil i så fall kunne bidra til å gjøre hele prosjektet mer kostnadseffektivt og vil kunne gjøre det mulig å legge ut tilsvarende flere bøyer i attraktive uthavner langs kysten. Foreløpig er det mye hvis, såfremt i fall, men vi håper at detaljene vil falle på plass i løpet av høsten, slik at de første bøyene kan legges ut før neste sommersesong.

Jeg har merket meg at andre i denne tråden er bekymret for konkurranse mellom organisasjoner. Jeg forstår ikke helt problemstillingen. OF's prosjekt kan nødvendigvis bare omfatte Oslofjorden, som er deres område. Vår målsetting er å få lagt ut bøyer langs hele kysten, men dette vil i stor grad avhenge av om vi får et samarbeid med Kystverket. Vi har ikke noe ønske om å "konkurrere" med OF. Vi ønsker kun at bøyene skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av medlemskap her eller der, så får det være opp til OF om de vil fortsette sitt prosjekt med forbehold om medlemskap i OF, eller å samarbeide med oss om et felles prosjekt til fordel for alle og ikke bare noen få. Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er ett flott tilltak og behovet er nok stort men jeg tror att i fremtid vill dette lett bli ett problem pga:

Når det gjelder de økonomiske og allemanns rettigheter i utnyttelse og bruk av sjøgrunn blir det lite å finne av nyttig stoff i Norges lover da dette var helt uintresant før i tiden , de finnes lover som gir grunneierne rett til deler av fangsten ved landfeste av redskap etc ellers så er sjøgrunneiernes rettigheter i dag høgst uklar og bør fastsettes før de får denne gavepakken med fortøyningsutleie i bøyer, dvs tar over ett området som tidligere alle kunne bruke til oppankring.

 

Når en ser hvor snare grådige kommuner og private er till å finne nye innteks kilder i form av bommpenger og avgifter så er det stor fare for att de idielle organisasjoners tillrettelegginger blir overtatt av dissse slik att dette i fremtiden bare bli brukt av de med størst lommebøker om noen år frem i tid .

Link to post
Share on other sites

Heldigvis har havnefogden i Tønsberg og tilsvarende myndighet på Nøtterøy allerede avvist bøyene til OF med begrunnelse at de ikke ønsket å åpne for at private og organisasjoner skal kunne ta seg til rette i allmenne friområder.

 

Det betyr selvfølgelig at KNBF og andre heller ikke er velkommen. Man ønsker rett og slett at områdene skal få være i fred for alle som på en eller annen måte ønsker å "tagge" sitt navn med et eller annet "godt" formål.

Dette er natur og utmarksvern i praksis. Heia Tønsberg og Nøtterøy havnevesen og kommuner :flag:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

.

Den aldri hvilende kommunalt eide Etaten Kristiansand Eiendom har nå snappet opp ideen om å legge ut bøyer i skjærgården.

 

Eter at Kristiansand Kommune vedtok å innløse alle båtplassen og overføre de til Kristiansand Eiendom som så snudde seg rundt og leier ut båtplassene til båteierne til dobbel pris har de nå brukt opp pengene og er på leting etter nye inntektskilder for å blant annet å finansiere Kilden.

 

Her er ettersigende siste forslag fra etatens side:

Den har ifølge informerte kilder fått navnet

GULEBØYEN

guleboeyen.jpg

Bøyen skal settes ut i alle uthavner i kommunen hvor det tenkes kan at en båt kan legge til. Prisen skal visstnok være 100 kr. pr. natt pr. Gulebøye. Regelen er enkel. Første mann til mølla..............

 

Det går, blant innsidere, også rykter om at det skal settes ut fortøynings-automater på hver enkelt påle i skjærgården.

Men å avgiftsbelegge hver sprekk blir kanskje for omfattende, men hvem vet hva de finner på.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...