Jump to content

KNBF bøyer tar opp konkurransen med OF bøyer


oslofjord

Recommended Posts

.

....Den har ifølge informerte kilder fått navnet

GULEBØYEN.....

Betalingsbøyer I kristiansand håper jeg er en spøk, men gul er i hvert fall en fin farge som syns i vannet. Håper KNBF velger gul, rød eller annen synlig farge (gjerne med refleks og radarreflektor) på sine bøyer. Kystverket kan vel uansett ikke godta at KNBF gjør som OF å legger ut kamuflasjefargede blåååå bøyer i trafikerte farvann.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ønsker kun at bøyene skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av medlemskap her eller der, så får det være opp til OF om de vil fortsette sitt prosjekt med forbehold om medlemskap i OF, eller å samarbeide med oss om et felles prosjekt til fordel for alle og ikke bare noen få. Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

Bra initiativ Syvert. Støttes fullt ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Avhengig av planstatus for området kan det også være bygningsmyndighetene.

Og siden jeg holder på med slikt for tida, tenkte jeg å finne mere ut om det, der jeg ville ha sett etter om det dukket opp et aktuelt tilfelle i min kommune.

....

Jeg kommenterer meg sjøl, siden jeg skrev at jeg skulle sjekke det opp litt, og jeg har sjekket opp med havneadministrasjonen i kommunen.

I sjø områder som i kommuneplanens arealdel er satt av til et konkret formål, er det plan- og bygningslovens bestemmelser og kommuneplanens bestemmelser som ligger til grunn. Disse forvaltes av plan- og bygningsmyndigheten i kommunen. Det kan dessuten være tiltak i slike områder også skal behandles av havnemyndigheten.

I andre sjøområder er det havnemyndigheten.

Er sjøområdene i havnedistrikt, så er det vedkommende havnemyndighet (interkommunal eller kommunal). Ellers er det Kystverket som er havnemyndighet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Siste nytt om KNBF-bøyer (sitat fra nnen BP tråd):

....... Det store bøyeprosjektet vårt er på gang i samarbeid med Kystverket. Et 50-talls bøyer blir tilgjengelig i uthavner for alle båtfolk, uavhengig av medlemskap i KNBF. De første bøyene vil bli lagt ut i Troms.....
Link to post
Share on other sites

bøyer blir tilgjengelig i uthavner for alle båtfolk, uavhengig av medlemskap i KNBF. De første bøyene vil bli lagt ut i Troms...../quote]

 

Joda--medlemmer av OF (Oslofjordens Friluftråd) bør ha fortrinnsrett til bøyene.... :headbang:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Troms er jo langt unna Oslofjorden.

 

Hva skjer når KNBF og Kystverket vil legge ut bøyer i kommuner som alerede samarbeider med oslofjorden Friluftsråd om bøyer ??..

 

følg med i neste episode i kampen om Oslofjorden..........(men vil vi egenlig ha alle disse bøyene selv om alle får tilgang??)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ide!

 

Hva hvis alle bøyer er hvite med refleks, og tilgjengelige for alle. På bøyen står det et mobilnummer, feks 1852, sender man en sms til dette nummeret, støtter man bøyene med 20 kroner. På en svar sms får man en beskrivelse av området, feks. at sandstranden som er ved odden i vest er utmark, selv om det kan se privatisert ut. Området er utsatt for nordvestlige vinder, og bøyen er dimmensjonert for båter opp til 10 tonn/20m/s. Bøyen sponses av ICA nærkjøp, men driftes av KNBF. Feil ved bøyen rapporteres på sms til 55555555

 

Forøvrig bør man ikke teppebombe kysten med slike bøyer, men plassere dem på perler som er delvis utilgjengelige eller halv privatisert fra før. De bør også plasseres nærme land, og ikke midt ute på fjordene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

I følge Syvert skal KNBF-bøyene være til bruk for alle, selv om de ikke er medlemmer i KNBF. Dermed blir det vel ikke behov for noe kontroll, først til mølla osv....

 

Mvh,

Kjell

 

Da ble det ikke slik. KNBF har inngått samarbeid med OF om utsetting av flere bøyer.

http://www.sb.no/nyheter/vi-far-50-nye-svaiboyer-1.7145780

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror jammen jeg skal starte en eller annen stiftelse hvis det viser seg å bli vanskelig å få lagt ut bøye på lovlig vis i Oslofjorden. Da later det som om det er kjempeenkelt å få lov til å legge ut bøye med kommunens velsignelse også KAN jo andre få låne den når jeg ikke trenger den selv. Disse blå bøyene spretter jo opp både her og der og gjør det ofte enda vanskeligere å ligge på svai for alle oss rundt som ikke fikk de få ledige bøyene.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er slike bøyer en god ting, men jeg skjønner ikke hensikten med å legge dem i uthavner med gode ankringsforhold (slik som f.eks Sandspollen). Det burde utelukkende vært lagt til steder hvor man ellers ikke får ankret (steinbunn osv), og selvsagt slik at de ikke er i veien for ferdsel. At det koster litt er vel også helt greit så lenge det "non-profit" og frivillig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Privatisering av fellesskapets goder for en liten gruppe medlemmer er i mine øyne sterkt i konflikt med allemannsretten! At man kan melde seg inn i denne foreningen er ikke relevant i så måte. Prisen på medlemskapet er heller ikke relevant, kun prinsippet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi som seiler i utlandet er vel vant med kostbare bøyer i enkelte land, til tider med priser har til oppgave å flå båtfolk. Håper vi ikke kommer dit. I så måte er Tyrkia et eksempel på det motsatte, enn så lenge. I enkelte områder legges det ut rikelig med offentlige fortøyningsbøyer som er gratis. Det er all grunn til å ønske en slik ordning velkommen her også. Men det må være en forutsetting at disse må være tilgjengelig for alle. Samtidig bør kystverket og havnemyndigheten rydde opp i alle privatbøyene som ofte ligger så tett at vanlig ankring blir vanskelig. Dette gjelder vel i hovedsak sentrale Østlandsområdet (se f.eks. Stavern havn).

Å legge ut bøyer inkl. vedlikehold er ikke gratis, her må en finne seg i å betale på en eller annen måte, men ikke som i Sverige hvor vi har blitt kjeppjaget for å ligge på kryssarklubbens bøye. Jeg mener også at bøyene må legge ut i nært samarbeid med med havnemyndigheter og kystverket slik at de ikke er til fare for ferdsel eller til ulempe på annen måte. For KNBF til dette, er de sikkert en fjær i hatten fra båtfolk over hele landet tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Eg synest slike bøyer er ein uting!

Heldivis er ikkje uvesenet kome til Vestlandet eller Nordnoreg enno,

 

 

BOF (Bergen Omland Friluftsrad) har begynnt å legge ut blå bøyer. Har faktisk sett en slik bøye på Austevoll i fjor.

 

Link

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...