Jump to content

Mariner 60hk elpto 2002, startproblemer


Ryds475GT

Recommended Posts

Har en Mariner 60hk elpto 2002modell.

Den slår ikke inn når jeg vrir om nøkkelen. hører bare sterke knitterlyder i området rundt releet.

i første omgang trodde jeg at det var problemet. men så oppdaget jeg at el-tilten ikke virker heller. hører riktignok en lyd fra den også men den løfter ikke motoren.

da trodde jeg at det var lite strøm på batteriet, så jeg plukket det ut og satte det på lading i går kveld. prøvde igjen i dag med samme resultat. batteriet er fra 2002, og sikkert fra når båten var ny, så jeg er fristet til å tro at det kanskje er dødt, men tenkte å undersøke her før jeg kjøper et nytt. GPS`n virker, så noe strøm må det jo være... Noen som har peiling eller tips og komme med??

Link to post

Ja, jeg har hovedstrømsbryter.

Da jeg oppdaget problemet første gang vridde jeg hovedstrømsnøkkeln av og på flere ganger i et forrykende tempo, og da startet motoren faktisk... da var det en kar som ba meg smøre koblingene, så jeg stoppet motoren, sprayet i vei, og etter det har jeg ikke fått start.

 

Jeg har sett på hovedstrømsbrytern og ledninger/koblinger ser ryddig og greit ut, men ja, det kan sikkert være her feilen ligger. hva gjør jeg for å eliminere/fikse feilen dersom det er hovedstrømbryteren som er problemet. (jeg er litt grønn på det elektriske)

Link to post
For å finne ut om det er hovedstrømsbryteren kan du koble sammen punktene på baksiden av bryteren. Om motoren nå starter så er det her feilen ligger. Noen brytere kan åpnes, men de fleste er lukket og da er det bare å kjøpe en ny. Om du poster noen bilder av bryteren kan jeg si mer.

 

Ok, høres fornuftig ut. Det skal jeg prøve.

Er det vanlig at hovedstrømbryter går i stykker. Jeg har ikke hatt noen startproblemer tidligere, men jeg har fått litt "kritikk" på at jeg kjører for mange korte turer, som da visstnok går utover batteriet..

Link to post
Ok, høres fornuftig ut. Det skal jeg prøve.

Er det vanlig at hovedstrømbryter går i stykker. Jeg har ikke hatt noen startproblemer tidligere, men jeg har fått litt "kritikk" på at jeg kjører for mange korte turer, som da visstnok går utover batteriet..

 

Jeg må si at jeg er veldig takknemlig for dette forumet. Det har hjulpet meg flere ganger nå, og nok en gang fikk

jeg løst problemet ved hjelp av folk innpå her.

Jeg skrudde av hovedstrømsbryteren og koblet rett på batteriet, dermed startet motoren!!

Nå trenger jeg bare å kjøpe ny bryter.

Tusen takk:-)

Link to post

Er det egentlig lurt å ha motoren tilkoblet via slik hovedbryter?

 

Jeg har det selv også men lurer på om jeg skal koble motoren rett på startbatteriet istedet.

Jeg ser for meg hva som skulle skje hvis denne bryteren skulle svikte mens motor går :eek:

 

På den annen side får man jo ikke ladet andre batterier enn startbatteriet på den måten.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er det egentlig lurt å ha motoren tilkoblet via slik hovedbryter?

Jeg har det selv også men lurer på om jeg skal koble motoren rett på startbatteriet istedet.

 

Jeg spør meg selv om det samme. I brukerhåndboken til Tohatsu`s nye 25/30 hk 4-takter, står det følgende. sitat:

Disconnect the battery cord of the EF or EP type engine, if the engine will not be used for more than 3 days. sitat slutt. Isteden for å stadig demont/mont kabelen til batteriet, må det vel være enklere å montere en bryter for å gjøre det strømløst.??

Link to post

Ja det er jeg enig i.

 

Problemstillingen jeg så for meg var at bryteren ikke fungerer lenger og motor leverer full ladestrøm men har ikke noe batteri å levere til.

 

Da går ihvertfall likeretteren og den er visst dyr.

 

Bytte bryter hvert tredje år om den virker eller ikke?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hovedstrømbryteren på min forrige båt slo seg av (tanken sklei og klarte og få skrudd den av), da røyk alle lyspærene i instrumentene da disse var koblet på tenningsstrømmen, men ellers gikk det fint.

 

Har selv vært ute for at hovedstrømbryten har vært synderen ved startproblemer flere ganger, derfor er startkabler en del av mitt faste sortiment i båten.

Om en faktisk trenger den er en annen sak, selv om den kan bli en liten iq-test for noen som ønsker og stjele båten din (hvis de i det hele tatt klarer og tjuvkoble tenningslåsen da)....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...