SeaRaymond Startet 15.Juni.2008 Del på Facebook Startet 15.Juni.2008 Søkte på forumet her om gassdrift, og det eneste jeg fant var en beskjeden tråd fra 2005, så da tenkte jeg det kanskje var på tide å lufte dette igjen, har selv en 5 liter forgassermotor som driver min båt frem med ett forbruk i beste fall ned mot 1,3-1,4 liter per n. mil (ca 18 kroner mila) Å bytte ut motoren med en diesel er uaktuellt slik at det er sagt. Men tanken på ombygging til gass er svært interessant. Så hvordan går det der ute med alle dere med bensinmotor, er tiden inne for å legge ut noen 10 talls tusen for ombygging til gass, er det i det hele tatt praktisk mulig med dagens utvalg av utstyr på markedet, og hvordan får vi bunkret på en skapelig måte? Hva må en regne pris for hele konventeringen? Noen som er inne i dette? Noen som har nettopp gjort konventeringen? Erfaringer? Hva må til? Og dette innlegget er ikke ment for alle skeptikerene, men for de som har tro og interresse for dette Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Det er teknisk mulig men kan vel ikke sies og være praktisk mulig. Det blir nesten umulig og få bunkret båten og det gassen er billigere pr liter spises opp av at den forbruker mer. I tillegg komer vekten av gastankene trolig ikke noe godt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 ta kontakt med gastech. Dei har bygd om båter før vet eg. Problemet er vel å få fylt. Finnes vel ingen pumper på kaien. Enkleste da er vel å ha båten på henger. Har ingen erfaring med gass i båt, men har hatt d i bil, og var storfornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Det finnes mange som kan bygge om. Gass service i Bergen foretar mange pr år. Er litt usikker på om autogass og propan er det samme. Autogass selges ikke mange steder og propan virker dyrere. Begge gassene er tyngre en luft så et sikkerhets aspekt er det. Koster ca 30 000for en 8syl. Jeg vurderte det anne ved kjøp av ny bil men kom til at systemene var for dårlig integrert med bilen elektronikk! Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 (redigert) E85 er vel mer nærliggende, da en ombygning bare koster 3-4000kr. Men så er det å få tilgang til E85 da. Og det finnes jo ikke, annet en mellom Lørenskauen og Asker. Og på marinaer, så er det vel kjemisk fritt for det, selv der. Man får vel finne frem en ståltank og noen rørstusser og brygge litt hjemme i garasjen da.. Problemet er vel det samme for autogass, det er ikke tilgjengelig. Samtidig kommer sikkerhetsaspektet inn i bildet. Anlegget må dessuten inn for årlig kontroll, og det er heller ikke gratis. Synes alkohol virker noe tryggere ombord i en båt, så lenge man passer på å helle det på tanken og ikke i koppen. Det er vel rundt 8,50 for literen for E85, og man får en høyere effekt dersom maskinen er elektronisk styrt med bankesensor. Det er jo oktan-tall på 106 eller noe slikt.Og de fleste slanger og kupplinger av litt nyere dato skal takle dette. I praksis kjører man vel på drøye 10 kr./l. siden forbruket ligger rundt 10-20% høyere. Men hvis man ikke kjører vanvittig mange timer, så er det nok langt mer lønnsomt enn gass, siden ombygninginvesteringen ikke er så høy. Samt at man unngår kontrollutgiftene. Redigert 15.Juni.2008 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Det er teknisk mulig men kan vel ikke sies og være praktisk mulig.Det blir nesten umulig og få bunkret båten og det gassen er billigere pr liter spises opp av at den forbruker mer. I tillegg komer vekten av gastankene trolig ikke noe godt prosjekt. Mener å ha fått med meg at en må reine med 20% øking i forbruk kontra bensin, men selv med det forsvarer det jo lenge prisfoskjellen på ca 8 kroner literen? Skjønner det ikke er lett å få fylt, men en ombygging til 30.000 skulle jeg gjerne tatt dersom økonomien ved drift ble såpass kraftig redusert, (skal en få nytte godt av dette må en vel begynne tidlig, så snart markedet måtte begynne å dominere med gass en gang i fremtiden, blir vel prisen på gass også lik bensin og diesel...selv om utvinningen er "billigere" vet jo stortinget å korrigere det som de måtte passe dem. Hittil i sesongen har motoren svivd 40 timer av den nette sum av 11500,- (derav ca 8000,- har bidratt statskassen, snusfint:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.