Jump to content

Utskifting av kantlist

Pontius

Recommended Posts

I de aller fleste tilfeller må ei fenderlist varmes under montering, særlig hvis skrog og dekk er skrudd sammen. Best å jobbe med slikt på en skikkelig varm soldag. Stor balje e. l. med kokende vann og/eller varmluftpistol er bra. Lista strekkes , så den må strammes så mye du klarer ved montering. Hørte et %-tall på båt-utstyrsforretningen , har glemt tallet, men det var MYE! Var det ikke ca 1 m på en 18 fots båt de sa, da? ( Mulig avhengig av dimensjon)

Gudd løkk med jobben!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei.

Hvis du logger deg inn på hjemmesidene Parma Plast, vil du få en veldig grei forklaring. Jeg anbefaler at du varmer vannet til ca 92 grader, istedet for 80. Du får lengre arbeids tid og lista blir enda smidigere. Sjekk tempraturen med et digitalt termometer.

web adr www.parmaplast.no.

Lykke til

Hilsen SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Satte på fenderlist på jolla til guttungen og da brukte jeg bare Susuki vitaraen, lavserie og kald fenderlist. Jolla oppi båthengeren og fenderlista bindt fast til huset for så å kjøre forsiktig forover. Strakk lista ganske mye . Satte fast lista mens det var spenn i den, ble bra

Jeg kjøpte fenderlist hos parma plast. Vil anbefale de på det sterkeste. Veldig hyggelige og imøtekommende mennesker, og god service.

For å montere fenderlisten tok jeg en balje med varmt vann og la fenderlisten oppi til den ble myk. Dette bør absolutt gjøres på en varm dag, så fenderlisten er myk lengst mulig.

Begynte på ene siden, festen den midlertig og strakk og strammet opp rundt båten, også festet den.

Du bør være to stykker når du gjør dette.

MVH Anders

Varmtvann er et måste,  en god metode er å måle lengden rundt båten, kappe lista 10% kortere, feste begge ender på midten bak og så strekke den på plass framover som et gummistrikk.  Da får du lista på plass mens den er myk med jevnt strekk hele veien, og kan feste den i ro & mak.

Varmtvann er et måste,  en god metode er å måle lengden rundt båten, kappe lista 10% kortere, feste begge ender på midten bak og så strekke den på plass framover som et gummistrikk.  Da får du lista på plass mens den er myk med jevnt strekk hele veien, og kan feste den i ro & mak.

Bare for å være sikker:  Mener du at lista kappes 10% kortere mens den er kald?  Deretter varmes den opp (slik at den blir lengre og mer smidig), festes i begge endene bak for deretter å strekkes rundt baugen?

Gjelder 10% for alle lister?  Er det da lagt inn en sikkerhetsmargin slik at man ikke risikerer at lista blir 3 cm. for kort?

Ørjan

:yesnod:

Tror ikke jeg ville ha kappet lista før den var på plass og strukket det som går!

Jeg brukte kokende varmt vann og strekte på med traktoren. Må antagelig strekke etter mer til sommeren. ( Prosjekt 17-foter m. VP 120/270)

Håper du får det til, du må gjerne melde fra om utfallet!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Skal man bruke varme er det viktig å få nok av folk til å hjelpe slik at man får den på i en fei, det tar svært kort tid før den begynner å bli stiv.

Og den må altså strekkes mye for at den skal sitte skikkelig.

Om man ikke kapper på forhånd er det sikkert lurt å merke den i kald tilstand slik at man har en føling med hvor mye man strekker. 10% høres bra ut.

I varm tilstand er den mer som en gummistrikk og kan sikkert tøyes opp mot 100% forlengelse, men så fort den begynner å bli kald blir den mildt sagt svært unhåndterlig.

Jeg hadde ingen til å hjelpe meg når jeg skulle sette på lista på den With'en som er nevnt under "Vann i skum" og det var helt umulig å få den på raskt nok.

Gode råd var dyre, måtte bli ferdig til helgen. :yesnod:

Satt båten på hengeren koblet til bilen slik at den ikke kunne bevege seg og smurte båt og list inn med grønnsåpe..

Ved hjelp av en jekke-talje forankret i inngangs-trappa på huset! kunne jeg i ro og mak strekke en side på av gangen.

(Festet den i baugen med lim-tvinge).

Brukte den originale lista og det manglet ca 1M på hver side før jeg begynte å strekke.  :yesnod:

Bilde

Hadde et tilsvarende prosjekt på en Saga 14 der jeg skulle ha på igjen den orginale listen som var tatt av.

Gjorde dette med varmluftspistol og det gikk forsåvidt greit nok. Manglet noen cm på slutten som jeg ikke fikk strekket listen til å rekke, men det gjorde ikke all verden.

Vil nok likevel anbefale et varmt bad langt fremfor å prøve med varmluftspistol.

jeg også fikk problemer da jeg skulle ha på den gamle fenderlista etter lakk, var stiv og fæl, men så en kjempevarm sommerdag ble den mer tøylig og da jeg i tilegg satte båten lunt  inni et hjørne, skjermet for trekk ( ble vel varmt for meg :headbang:) var det ikke noe problem i det hele tatt, ikke noe stress

Litt lengre utpå skal jeg også til med skifting av fenderlist på Sjømannen. Har ikke noen store forhåpninger om varmt vær. Det er ikke fritt for at jeg undrer meg på hvordan dette skal gå til. Jeg ser for meg to problemer:

1) Opplagshengeren er basert på akslingen fra en 'møkktank' til traktor, dvs rimelig høy. Høyden på fenderlista er godt over arbeidshøyde og man må til med stiger. Det må da bli et klunder av en annen verden når 3-4 stykker skal samkjøre pålegging, flytte stiger, samtidig som det helst skal gå såpass kjapt at ikke lista kjøler seg ned for mye?

2) Ser ikke helt for meg volumet av fenderlist til Sjømann - kan det tenkes at hele lista går nedi et oljefat? Hva bruker man i så fall til å varme opp herligheten til over 80 grader - det blir jo en anseelig mengde vann.

Kanskje jeg skal hive meg på tankeprosessen her!

Tenke gjennom fingrene.

En varm stamp med vann fenderlista ligger oppi. lokk på stampen, fleksibel slange som fenderlista dras ut av :stiming: lista vil holde seg varm helt til den kan brettes over.

Ser for meg at det må være den beste løsningen hvis du ikke har tilgangen til et trasportabelt tørkeskap .

Hilsen

Blobb

sunseeker martinque

Bare for å være sikker:  Mener du at lista kappes 10% kortere mens den er kald?  Deretter varmes den opp (slik at den blir lengre og mer smidig), festes i begge endene bak for deretter å strekkes rundt baugen?

Gjelder 10% for alle lister?  Er det da lagt inn en sikkerhetsmargin slik at man ikke risikerer at lista blir 3 cm. for kort?

Ørjan

Om det gjelder for ALLE lister, kan jeg ikke svare 100% sikkert på, her må du forhøre deg med produsenten for å gardere, men alle listene jeg har satt på, har vi kappet 10% av   Fenderlistene leveres  i kveil, så de tar ikke mye plass i en balje eller lignende.  Et avkappet oljefat på to lecablokker med en primus under skulle gjøre susen, dersom du ikke har tilgang på tilstrekkelig varmt vann fra berederen.  Noen sikkerhetsmargin skulle være unødvendig utover dette, det fine med denne metoden er at dersom du ikke får lista over i første forsøk, kan du varme den på nytt, evt kombinere med traktor, talje osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...