Jump to content

DAB/FM antenne i mastetoppen?

truls8

Recommended Posts

På www.dabdigitalradio.no finner du et dekkningskart som viser DAB dekningen. Dette er beregnet med antenne høyde på 1,5 m.

Jeg har brukt en DAB radio med den medfølgende teleskopantennen og funnet dekningen bra.

Så min erfaring er at jeg ikke trenger antenne i toppen av masten, men så vil jeg helst ikke ha noe vekt der grunnet seilegenskapene.

Men jo høyere du setter antennen jo bedre signal får jo inn du inn. Er du ofte i lune viker med høye klipper/fjell som skjermer for signalene så vil du oppleve bedre dekning med antenne i masten.

Har ikke prøvd Blaupunktantennen i båt, men den må vel stå vertikalt og i min båt har jeg ikke vinduer som er høye nok.

Jepp. Kappet det 3 m. over dekk, og så fikk jeg en seilmaker til å presse på en terminal. I denne hengte jeg ei isolerende plastblokk. Så skrudde jeg fast to beslag langt nede og og så langt ute jeg fikk dem på speilen. I det ene sjaklet jeg fast hanefoten, og i den andre satte jeg fast talja til akterstagstrammeren. Kjøpte ei B'tema antenne med lang kabel, kappet av selve pisken, og festet senterlederen til det beslaget hvor hanefoten er festet inni båten.

Antenneekspertene her vil arrestere meg for feil tilpasning og impedanser, og jeg er klar over det.

Men radiomottagingen ble uendelig mye bedre en med dipolen jeg hadde på baksida av ei skapdør før.

Og så fikk jeg litt mer klaring mellom bom og akterstag. Og det trengs, mildst sagt, på min båt.

Har Glomex tv-antenne i mastetoppen (ca 12 meter over dekk) som leverer signal til den kombinerte FM og DAB-radioen eg har installert. Har splitta signalet etter antenneforsterkaren for å få signal både til FM og DAB-inngangane på apparatet (enkelte kanalar er jo ikkje på DAB enno). Radioen tar i mot både FM og DAB på utmerka vis.

Antennen blei kjøpt og montert med tanke på tv-mottak, men eg prioriterte å installere radio først. Tida vil vise om eg også koplar tv på antennen.

Ein kollega med motorbåt har løysinga med trådantennen frå Blaupunkt. Har inntrykk av at den fungerer tilfredsstillande.

B

Antennetilpasning er ikke nøye i det hele tatt for mottaging. Akterstag er langt og ikke helt optimalt for mottak av meterbølger (FM = 3m), men det fungerer fint.

For å sende bruker mange også akterstaget som longwire antenne, men da er tilpassning et must. Ei enkelt aktiv radioantenne er mye enklere enn å kappe akterstaget, men som mottagerantenne (du kan sende på den også med tilpassning) for AM/kortbølge er den suveren. Jeg har en aktiv antenne inne, og med strømmen av er den elendig, men med 12V på forsterker den 20 dB og da er den veldig god, men ubrukelig på AM (MB) og kortbølge.

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...