Alarm92 Startet 16.Juni.2008 Del på Facebook Startet 16.Juni.2008 Hei, dette er mitt første innlegg på båtplassen :) Vi har kjøpt oss seilbåt. en dunas 720 24 foting :) Her er litt info: Bredde: 2,24 m dybde: 1 m Ballast: 760 kg egenvekt:1400kg uten kjøl Masterhøyde: 7,9 m Åsså lurte jeg på om Er det mulig å sette båten i fjæra på flo sjø? vi har brukt å gjøre det med vanlige 25 fots båten, så støtter vi den bare mot brygga. Men tåler kjølen på seilbåten det? også må jeg vite hvor stram wireran på masta være? Hadde vert fint vis jeg bare hadde et lite clue :) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Velkommen til Baatplassen og Gratulerer med morsom båt. Nysgjerrig er man og fant følgende på nett. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13474819 http://kirla.com/rapid/page23/page23.html Er vel ikke så vanlig å tørrlegge båter i Norge, men kjølen tåler dette. Ville vært mer bekymret for sidene på båten, er vel viktig å forsikre seg om at båten står rett på kjølen, og at den ikke sklir eller kommer for skjevt mot bryggen. Om masten/vant kommer i bryggen går det neppe så bra... Antar at båten er Mastheadrigget, som jeg ikke har helt 100% satt meg inn i. Men Wirene skal stort sett være stramme...Trimmeguide finnes eks.her. http://www.gransegel.se/ Gå på Granboken. Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Takker for svar :) Jeg bor i tromsø, så det er stor forskjell på flo og fjære. Jeg var bare bekymret for at kjølen skulle gi etter for all vekten :O Håper jeg blir fornøyd med båten. har drevet på å seile me en askeladden seilbåt med seil fra et seilbrett og fokke som jeg hadde sydd selv. men under en storm mens vi var på ferie gikk seilet adundas, så fant ut at jeg kunne kjøpe en ny ordentlig seilbåt en å kjøpe nytt seil til den gammle ommbygde robåten :) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 som nefertiti sier er det ikke noe problem å sette båten så den hviler på kjølen, det er det du skal gjøre. Om du finner ut at du skal ta den opp om vinteren elller om du skal slippsette den, må båten hvile på kjølen, med sidestøtter som hindrer den i å velte.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Nils Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Er vel ikke så vanlig å tørrlegge båter i Norge, ... Vi bur i Rogaland, veit du Ein kollega legg snekka i fjøra ein gong i sesongen for å skrubba henne under - han bur på Mørekysten. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 ...ja...var kanskje litt kjapp der. Med Norge mente jeg vel der jeg stort sett ferdes. Ryfylke og Sørlandet. Og har vært i Bergen og lært at allerede der må man begynne å tenke litt.... Tidevannet i Stavanger er vel omtrent så lite det kan bli....I Tromsø er det derimot mye mer.... Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Hehe :P Her oppe er det sånt at vi kan gå igjennom noen sund på flo sjø, mens på fjæra sjø blir vi ståående fast :O Hehe Takker fortsatt for svar ;D Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Riggen bør settes relativt tight, det er mulig å finne formler for dette, men på "gefühlen" går bra. Rett masta sideveis først, trim langskips slik at masta luter lett bakover. Stram fremre understag(eller babystag slik at du krummer masta lett forover, juster så aktre understag slik at denne formen holdes. Under forutsetning at du har nøyaktig like lange vant og stag, samt samme type strekkfisker kan du par om par bruke et skyvelær for å måle at du har strammet likt. Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Skal skrive det bak øret :) Er det noen som har en anelse av hvilken fart man kan få på denne båten? Hva er forskjell på spinnaker og gennaker? og hvor mye vind tåler spinnakeren? la merke til at den var tynn som pappir? Info om seil: Storseil: 10,2 m2 fokk: 10m2 Spinnaker: 17 m2 Sitér dette innlegget Link to post
Hecon Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Jeg har selv en Dunas 720 som er forlenget til ca 770. Underskroget er forlenget ca 60-70 cm og avsluttet som en moderne badeplattform akter. Dette var sannsynligvis nødvendig etter at den fikk montert VP diesel innenbordmotor. Båten har 3 bladers fastpropell og seiler inntil ca 7 knop når det friskner til litt. Ser ditt innlegg er ca et år gammelt nå, og du har vel gjort egne erfaringer. Hvordan trives du med båten? Svarene om Spinnaker og Gennaker har du vel forlengst fått. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 For en tid tilbake verserte et bilde rundt i nettavisene av en uheldig regattabåt. Båten hadde gått på grunn kort tid etter start, og da det ble fjære sjø stod båten og balanserte på kjølen ! Tror dette var i syd-England et sted, der er det jo svære tidevannsforskjeller. Her på sydvestspissen av Norge slipper vi unna med 25-30cm.... Lette forgjeves etter bildet, kanskje noen andre har en link liggende? Sitér dette innlegget Link to post
bjornak Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Her er en Draco Summerwind "parkert på plassen sin i England. Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg har selv en Dunas 720 som er forlenget til ca 770. Underskroget er forlenget ca 60-70 cm og avsluttet som en moderne badeplattform akter. Dette var sannsynligvis nødvendig etter at den fikk montert VP diesel innenbordmotor.Åja, spennanes, hvor i båten e motoren plassert? Har løst å montere motor selv, for å øke verdien i båten. Har en 15hk 4-takt helt bak på ræva av min båt, så den steiler litt ja. 7 knop er ikke uoppnåelig nei, og er veldig førnøyd med stabeliteten i båten. Vi var 23 persjoner på dekk, og vis alle veide 70 kg ville det tilsvare over 1400kg! Ingen problem for båten. Kan seile den i bra vind uten at den legger seg skinnflat å ligger som ei mygg på vannet, er kjempeførnøyd med båten, mangler bare ståhøyde inne og spraytop. Sitér dette innlegget Link to post
Hecon Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) DUNAS 720 (770): Motoren er plassert under / like innenfor kahyttåpningen og tar en del plass i kahytten, sannsynligvis ca 35% av gulvet. Motorkassen medfører at man må entre kahytten baklengs. Skrogforlengelsen som gir båten en "moderne" badeplattform i hekken er sannsynligvis forårsaket av motoren. Båten har nok gravd seg ned bak, en ulempe som er redusert ved 60-70 cm ekstra underskrog. For øyeblikket er den utstyrt med en 3-bladers fastpropell, men jeg planlegger å prøve med en to-bladers foldepropell som ble levert med når jeg kjøpte båten for å redusere bremsing under seiling. Motoren er tung, tar plass og endrer sannsynligvis seilegenskapene. I tillegg må jeg ha mye ballast i baugen / forpiggen. Som seilbåt tror jeg faktisk nok du har en bedre løsning enn jeg, Men motoren min er kjempefin å bruke. Lettvint, drivstoffgjerrig og forholdsvis godt støyisolert. I tillegg har båten rattstyring på styrbord sides kahyttvegg. Den 20 liter store dieseltanken er plassert i babord stikkøy, nedi benken, med utvendig fylleluke på indre rekke. Båten er stø i frisk vind. Om ditt opprinnelige spørsmål: Kan båten stå på kjølen: Dunas 720 har kjøl som er flat under og såpass bred og lang at den er i stand til å stå på kjølen, uten støtter. Ikke å anbefale, men det funket. Kom på det når jeg så bildet av seilbåten høyt oppe på skjæret. Redigert 24.August.2009 av Hecon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Okay, takker for svar, skal se om jeg kan ta båten på land i vinter, istede for å ha den liggende i førtøyning, er farlig pga. at fjorden fryser igjen om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.