Jump to content

Matt gelcoat

hjelms

Recommended Posts

Hei,

Jeg sliter med at gelcoat'en på min Askeladden Beetle er matt og grå på overbygget. Se vedlagt bilde; der kan man se hvordan det ser ut på en del som har vært dekket av kalesjen (øvre del av bildet), og hvordan det ser ut under. Dette gjelder også kun overbygget. Både skroget, og innsiden av båten er hvit slik som den skal være. Jeg antar at dette har noe med sol å gjøre, siden det som har vært dekket av kalesjen ser bra ut, mens resten av glassfiberen som er over fenderlisten på utsiden av båten er grå og matt.

beetle_glassfiber.jpg

Ok, det er ikke bare trivielt å se på dette bildet, men som dere (kanskje) ser så reflekterer skyen fint i øvre del av bildet, og ikke i nedre.

Her er et bilde av båten ved siden av nabobåten på brygga. Er det rart jeg får mindreverdighetskomplekser?!?!

beetle_glassfiber_001.jpg

Spørsmålet er altså; hvordan kan jeg få gelcoat'en min fin igjen? Jeg har allerede prøvd vanlig polering (manuelt og maskin), høytrykkspyler med Swangs og hempels båtshampoo, hissig påføring av hugos med svamp, samt hempels gel coat rens (spray). Ingen av disse midlene har hjulpet skikkelig. Må jeg sandblåse båten? :headbang:

Alle gode råd mottas med takk!

Sverre

brukte vinkelsliper type poleringsmaskin og maguire ( eller hvordan det staves ) rubbing. Båten ble mange hakk blankere - jeg kunne fått den ytterligere bedre med bedre tid, men jeg hadde bare denne ene dagen hjemme, så det var om å gjøre å bli ferdig fort.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

heisann

Min Joda var sånn som din. Jeg brukte noe blått slipemiddel fra Applied (forsiktig uten å presse) og en god poleringsmaskin type vinkelsliper.. Så brukte jeg Appiled sin Grønne MaxWax, først AkrylPasta, så Hardglans. Fra elendig ble det riktig så bra.

Grunnen til at det blir slik er at dritt m.m får feste i upolert båt. Poler og du slipper dette :-)

ps Ring meg hvis du er usikker...

mvh

joda310

ni-to-null-33-fem-16

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

hissig påføring av hugos med svamp, samt hempels gel coat rens (spray).

Det er ikke rart at båten er matt når du bruker dette.

Bruk Hugos kun på flekker, og poler etterpå.

Det er en fare for at du må til med en god nedrubbing og polering for å få igjen glansen.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Hei,

Ser flere av dere anbefaler vinkelsliperpolering. Jeg har en Cotech-vinkelsliper fra Clas Ohlson. Kan jeg bruke den, eller trenger jeg en poleringsmaskin som ser ut som en vinkelsliper? Hvor får man evt. tak i passende polerbørster/svamper til vinkelsliperen? Hvis jeg må ha en egen maskin, hvor får jeg det? Duger denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=133490?

Hvor kan jeg få tak i Maguire eller Applied?

Takk for all hjelp!

Sverre

Du må ha en polermaskin ja! Vinkelsliperen har et turtall på 10-12.000 rpm, mens man under polering må ha max 3000 rpm. Bruk også en spruteflaske med vann for å holde poleringsmiddelet fuktig under poleringen. Blir det tørt, kan det bli stygge brennmerker io gelcoaten!

Biltema sin maskin fungerer sikkert greit den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei!

Jeg anbefaler deg å lese gjennom denne tråden:

Vannsliping, autosol eller?

Autosol er også et slipemiddel, og jeg tipper du må bruke det for å bli kvitt solbrentheten.

Min erfaring er at Autosol + polermaskin (vinkelslipertype) med en grov pad er det beste - utenom Abralon pussepapir (som tar mer).

Les nevnte tråd, og jeg antar at du får svar på en del konkrete spørsmål om hva, hvordan og hvorfor ;-)

Jeg fikk i alle fall en del gode svar - og båten ble blank :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

hadde samme problem på min bella 620.

den var blitt stygg og matt foran over fenderlist.

prøvde med rubbing og vanlig polering,dette hjalp litt.

det var først da jeg prøvde meguiars one stebp båten dle som ny. helt fantastisk dette middelet!! :eek:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

De har Meguiar's båtpleie hos mange av Wave-avdelingene, noen BilXtra, hos Jegard og hos undertegnede. Roterende maskin er å anbefale, men en såkalt DA-maskin fra Clas Ohlson eller Biltema kan godt brukes så lenge man bytter ut pad'ene som følger med til noen av "proffkvalitet."

Man bruker polermaskinen til One Step Compound, mens Pure Wax kan man fint legge på for hånd. Den er veldig lett å legge på og fjerne, og da blir du samtidig veldig godt kjent med skroget ditt ;)

godkjemi.com Ltd.

Fullt sortiment på Meguiar's Båtpleie og CRC vedlikeholdsprodukter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...