Jump to content

En som vil båtlivet til livs


Kaimor

Recommended Posts

jaja, noen som ikke helt har skjønt det.....

 

jeg begynte med en liten pioneer 285 med en gammel 2 hester, jeg koste meg med det da jeg var 10 år. senere fikk jeg en zodiac som jeg hadde kjempe masse glede av, jeg er oppvokst med båtliv å trives utrolig godt med det. skjønner ikke helt problemet til han fyren der med båttrafikken.

 

kan skjønne de som kommer får å vise seg frem i 25 knop rett utafor båter som ligger til kai! ( det er forbanna irriterende ) men vi andre som har ett normalt forhold til båt, som koser seg utpå og er med venner/familie må jo pent få lov til det. skal vi snakke om forrurensing, kan vi ikke da i stedet begynne med 13 avganger fra ETT flyselskap mellom oslo å bergen?, hallfulle fly? nei det forrurenser ikke?!?. dessuten så er dette miljøtullet en motesak, har man råd til å betale co2 avgift er det OK å forrurense...? den tankegangen til de RØD GRØNNE!!!!!!!! skjønner ikke jeg. få inn FRP å ned med avgiftene;) :flag:

Link to post
Uten at andres båtbruk bekymrer meg synes jeg nokk drivstofprisene generelt sett burde vært mye høyere for og oppnå den ønskede reduksjon i forbruket av fosilt brensel. Og det ønsket ser det ut til at jeg får oppfylt når en hører utalelsene til sjefen for rusiske Gazprom Alexei Miller spå om oljeprisene fremover.

 

 

det er nok fint for de med penger. går vel ut i fra at du har litt mere enn os andre vanlige.

 

men for oss andre vanlige så er det dyrt nok med 14 kroner literen, jeg går sjøl på skole å jobber hele sommern for å få råd til bensin, jeg merker stor forskjell på nå og da jeg var 12 å fyllte bensin på shell for 10.15 literen... de ekstra 4 kronene utgjør noen tusenlapper i løpet av en sessong...

 

men har man råd til dyr båt så har man vel også råd til dyrt drivstoff..

 

hilsen fra en fattig fjord 21 eier.... :flag:

Link to post
Her gir du jo svaret selv. Hadde det ikke vært for store praktiske problemer forbundet med å heve avgiftstrykket på diesel til fritidsbåtflåten opp på samme nivå som bensin, hadde avgiftsøkningen på diesel allerede vært et faktum.

 

Er det noe som har tenkt på hvilke konsekvenser en slik omlegging ville hatt? Miljø: Dagens diesel motorer er basert på den siste bil teknikken der all avgass teknikk ligger i forbrennings kontrollen. Ergo det som kommer ut er forholdsvis ren avgass som normalt sett ikke trenger noen etterbehandling.

 

Bensin motorer er avhengig av katalysator for å redusere utslipp. Er det katalysator på en båt motor?Neppe Dessuten kjører en bensinmotor på høy last med rik blanding. Dette for å kjøle avgassen. DETTE GIR SVÆRT HØYE UTSLIPP AV KULLOS OG UFORBRENTE HYDROKARBONER! Videre vil CO2 utslippene stige relativt dramatisk om man sammenligner mot en diesel ca 30%. Ikke særlig miljøvenlig tiltak for en rødgrønn regjering!

 

Vider vil moms intektene til staten falle dramatisk p.g.a mye billigere motorer. Videre vil farten lett økes og brannfaren tilsvarende.

 

Om det selges ca 1000 300hk diesel motorer (aner ikke hvor stort tallet egentlig er) vil dette gi ca 50 millioner i tapte momsinntekter på ny motorer. Om man får inn 3kr mere pr liter må derfor selge 16 millioner liter bensin for å dekke inn dette!

 

Det vil også føre med seg lavere omsetning på service tenester p.g.a enklere tekniologi!

Link to post
Virker bare som noe surt oppgulp, skrevet for å provosere....

 

ellers, er det mange her som svir av bensin/diesel tilsvarende 35000km på bil, og attpåtil iløpet av 1-2 ferieuker...?

 

Skal vi se..... Jeg har en KAD300 i min båt. Dersom jeg er på tur i 2 uker kan jeg tenke at jeg bruker kanskje opp mot 2 tanker. Det er selvsagt avhengig av kjøring. 2 tanker for meg er 800 liter diesel.

 

En vanlig dieselbil har et snittforbruk på omkring 0,8l/mil. Da tenker jeg selvsagt ikke på de aller nyeste motorene. Men da må en jo også sammenligne med en D6 eller ny CMD motor. Uansett blir 800 liter diesel / 0,8 = 1000 mil => 10000 km.

 

Dersom jeg skulle brukt diesel tilsvarende 35000 km blir det ca 2800 liter diesel (basert på snitt 0,8 l/m). Da måtte jeg kjørt 80 timer i marsjfart (35 l/t). Det blir rett under 2000 nautiske mil.

 

Jeg tror fyrern ikke bare er på jordet, men faktisk har byttet planet. For maken til tull skal en lete lenge etter.

Men på den annen side kan det jo være at fyren strøk med glans i matte...... :-)

 

 

/Øystein

Link to post

Velkommen tilbake Ss.

 

Det vil også føre med seg lavere omsetning på service tenester p.g.a enklere tekniologi!

 

Dette argumentet har jeg ikke hørt før i bensin vs diesel debatten. Som et sosialøkonomisk motargument vil vel det bety at det betyr mindre arbeidsulykker i dieselmotorreparatørbransjen og dermed mindre utgifter for samfunnet totalt sett?

Link to post

Det stemmer nok Whistler. Men lungelegene får mere å gjøre med mere disel biler og båter. Partikkeler er visst no dritt sier de.

Videre , lykkeønskninger frabes. Nicket var var SlagskiBet og ikke slagskiPet. Nå må jeg lete og tenke i timesvis og dagesvis for å rette opp skaden.

I mellomtiden så er jeg av naturlige årsaker frifunnet for ethvert forsøk på moderasjon eller normal etikke på forumet. Deække bare bare. :diving:

Litt ålreit å være dommer og bøddel har jeg hørt. :yesnod:

Link to post
Velkommen til forumet.

Jeg kan ikke fatte at du kaller deg fattig så lenge du er eier av en fritidsbåt.

Det kalles prioritering

 

 

Mange års bilkjøring for mitt vedkommende som kjører ca 4000km i året.
Hvordan får du til det?

Jeg lurer på om det kanskje er lønnsomt for deg å selge bilen?

De 4000 km kan du sikkert få en Drosje til å kjøre deg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Ser noen greier seg med 800l diesel i året på em motorbåt det er det samme som jeg bruker på seilbåten. Siste året jeg hadde motorbåt bruktr jeg 14300l. Og det utjør det samme som 25000km på bilen min. Mange års bilkjøring for mitt vedkommende som kjører ca 4000km i året.

Litt tull med kalkulatoren? 14300L / 25000km = 5,72 Liter pr. mil! :crazy: Jeg bruker ca 2500 liter diesel i året på båten, bruker den litt over 100 timer i året. Bilen min bruker i underkant av 1000 liter diesel i året ved ca 15000 km kjøring.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Skikkelig dust han dere.

 

Har tidliggere hørt at dersom du reiser til syden med fly (ca 4t) så forbruker du mer drivstoff en en gjennomsnittlig båteier gjør i løpet av hele sesongen.

 

Stemmer dette?

 

Espen

 

Neppe. En moderne Boeing 737-800 bruker ca 40-50 000 liter parafin (Jet A1) tur-retur syden. Det blir ca 250 liter pr. sete (180 seter), dvs ca 1000 liter for en familie på 4. Omtrent det samme som vi bruker i ferien med Balticen.

Men vi i slipper ikke ut eksosen vår i 30 000 fot... :nonod:

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Men vi i slipper ikke ut eksosen vår i 30 000 fot...

En annen forskjell er at flydrivstoff ikke er pålagt co2-avgifter. På marinediesel ble det ifra siste nyttår innført (eller egentlig økt) co2-avgift på ca 40-50 øre per liter samtidig som Staten skal spytte milliarder inn i bevaringen av regnskog i Sør-Amerika. Dersom man regner om denne co2-avgiften til kroner per tonn co2-utslipp finner man at vi betaler co2-avgift som tilsvarer noe i overkant det co2-kvoter ville kostet oss i markedet. Bruk av marinediesel er dermed co2-nøytralt, i motsetning til flydrivstoff.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Litt tull med kalkulatoren? 14300L / 25000km = 5,72 Liter pr. mil! Jeg bruker ca 2500 liter diesel i året på båten, bruker den litt over 100 timer i året. Bilen min bruker i underkant av 1000 liter diesel i året ved ca 15000 km kjøring.

 

Om du får 14300/25000 til og bli 5,72 anbefaler jeg deg til og kjøpe ny kalkulator eventuelt ta et kveldskure i matematikk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...