Jump to content

Gearjustering Bravo 3 - skjønner ikke manual

Yankee

Recommended Posts

Har lest noen tråder her om justering av gearwire til drevet. Skjønner bare ikke dette.... Justerer avstand mellom pinnebolt til wire til drevet, og festebolt arm til 76mm. Setter på justeringsverktøy/mal. Justerer wire fra stikka til å passe rett innpå. Setter på wire til drevet, setter girvelger i forover, da skal pinnebolten passe i sporet i malen. Det gjør den ikke. Da står det at man skal justere opp eller ned pinnebolt til den passer på. Da er den steingal i gira........ og passer ikke i malen i fri.

Ja, jeg har tatt hensyn til slakk på wiren fra stikka(midt mellom).

Hva er det jeg ikke skjønner her, skal det justeres noe mer på wirene??????

Kan det være at kontrolboksen din har annen slaglengde på girwire enn original mercruiser? Hvis den feks har kortere slaglengde så vil du ikke få den i gir ved standardmål, eller er jeg på bærtur nå?

nei... kanskje ikke, har dujustert gir wiren så fri på spaken er fri på drevet, og den går i gir, hva skal du med den malen da? har aldri justert disse drevene før så har bare lest manualen og kikket på delene. Skal montere ferdig til uka, så får se da.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Skal prøve meg utfra hukomelsen selv om det er noen år siden jeg justerte mine:

-Sett giret i fri

-Koble fra vaieren som går frem til kontrolboksen

-Juster med hånden slik at du føler hvor midtpunktet på "fri" ligger

-Finn frem malen og legg på plass, vaieren som kommer fra drevet skal nå justeres slik at den treffer mitterste hakket på malen

-Nå vil du av malen se hvor mye vaieren skal dra og skyve for at de to andre hakkene i malen nås, juster i kontrolboksen slik at vandringen tilsvarer denne lengden.

Sikkert enklere å skrive ned trinn for trinn fremgangsmåte i det man foretar justeringen men det er slik jeg husker det. :tongue:

kan ikke se noen mulighet for det, men hvordan finner jeg riktig utslag da? Når malen står i fri, og malen passer, skal jeg da sette den forover og stille utslaget til den passer i sporet i malen? Skal den da passe i når en setter den i fri igjen? Revers passer jo ikke i sporet, det andre sporet er vel bare for maskiner som går links. :confused:

Merkelig system dette, men det må jo gå å få det til.

Burde det egentlig være nødvendig å stille på annet enn wiren siden den var ok i gira med den gamle wiren?

kan ikke se noen mulighet for det, men hvordan finner jeg riktig utslag da? Når malen står i fri, og malen passer, skal jeg da sette den forover og stille utslaget til den passer i sporet i malen? Skal den da passe i når en setter den i fri igjen? Revers passer jo ikke i sporet, det andre sporet er vel bare for maskiner som går links. :confused:

Merkelig system dette, men det må jo gå å få det til.

Burde det egentlig være nødvendig å stille på annet enn wiren siden den var ok i gira med den gamle wiren?

Juster når gir er i fri. Revers kommer av seg selv om det er riktig gjort.

Det er et firkantet spor eller hakk for høyre og et for venstre dreining av propellen på malen. For høyre prop skal wiren trekkes inn, venstre prop skal wiren gå ut når gir settes i forover.

Slakk merkes av når bolten på armen er i det runde sporet.

Det innerste hakket skal passe med skruen, justeres ved å løsne tønnen fra holderen og dreie til hakket i malen er på skruen til ende feste til wiren. Avstanden på 76mm (3") mellom feste bolt på arm og skruen til enden på wiren skal bare settes en gang før justering.

På venstre prop skal det ytterste hakket være på skruen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ja, enig i siste innlegg, det er i samsvar med verkstedhandboken. Men når jeg gjorde som du sier, så slår det ut for lite, mangler ca. en halv centimeter. Det står da videre i boken at man skal stille på pinnebolten(der man har stilt 76mm) slik at den passer. Men når jeg gjør det så passer den ikke i fri på det runde hullet i fri. Skal prosedyren gjøres på nytt da eller? det står det ingenting om, og jeg får ikke giret til å bli helt hundre prosent......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...