John_Kr Startet 16.Juni.2008 Del på Facebook Startet 16.Juni.2008 Jeg er klar over at dette er et hypotetisk spørsmål og er avhengig av mange faktorer. Jeg kjøpte min båt i 2004 (ny) og båten er generell lite brukt (ca 75 timer). Båten og batteriet har vært lagret innendørs stort sett hele året og jeg har ladet batteriet regelmessig gjennom vinteren. Har samtidlig passet på veskenivået. Har heller ingen krypstrømer. I det siste synes jeg at det tar lang tid før batteriet er fult oppladet, begynner å få en liten følelse av at batteriet begynner å bli dårlig. Jeg har ikke peiling på hvilket merke dette er, men jeg trur den er på 110 AH størrelse. Hva mener dere - er det bare å kjøpe nytt eller er det bare å buke. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
hermansen Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Jeg byttet nylig ut mine Sønnak Nautilus Freeline 115Ah. De var nye i 2004 og var 4 år gamle. Det sto i dokumentasjonen som fulgte med at de hadde 5 års levetid. Hos meg varte de i 4 år. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hvordan merker du at det tar lang tid å lade, er det ladestrømmen som er høy lenge eller tar det lang tid før ladespenningen kommer opp til 14.4 volt? Et dårlig batteri vil vanligvis ikke ta til seg lading slik at spenningen fort kommer opp men der går lite strøm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hvor lenge et batteri varer? Tja, da jeg solgte en båt ifjor så hadde jeg hatt den i 7 år uten å bytte batteri og batteriet var vel 3 år gammelt da jeg kjøpte båten. Dette var et helt standard batteri for maritimt bruk, ikke noe fancy eller dyre greier. Batteriet jeg har i seilbåten har jeg hatt i fire år, kjøpt brukt med båten og vet faktisk ikke hvor gammlet det var da jeg kjøpte båten, men noen år var det helt sikkert. Batteriene lagres i båten/e utendørs med polene frakoblet. Sjekker veskestand og lader opp før vinteren kommer, men gjør ingen vedlikeholdsladning i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hvor lenge varer batteriene? Hvor langt er et taug?? John_Kr: Søk i databasen her på Bp så finner du mange svar på dette. Behandling, lading, fylling av korrekt veske, rengjøring osv. betyr mye for batteriets levetid. Likeledes temperatur mmm. En kamerat hadde et batteri i 18 år... Riktignok i bil, men dog. Andre må bytte etter 2-3 år :nono: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
logget av Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Jeg har vært borti batterier som er godt slitt på grunn av feil bruk allerede etter tre måneder bruk. Veldig mange forbruksbatterier har faktisk mistet 20-30 % av reservekapasiteten etter et år. Årsaken hvis vi ser bort fra alle de tekniske tingene med ladning etc. så er det at batteriet i utgangspunktet ofte er for lite. (Inneholder for lite strøm under praktisk bruk). Batterienes verste fiende er dyputladning i overført betydning, for da slites de fort. Hvis du har et batteri som er akkurat stort nok i dag, er det litt for lite i morgen. Når da batteriet er litt for lite neste dag, ja da slites det jo fortere og fortere for hver dag med mindre du reduserer strømforbruket tilsvarende slitasjen og litt til. Jeg har til gode å se noen båteiere som reduserer strømforbruket av betydning. De som har batteriene lenge har svært ofte en litt overdimensjonert batteribank i utgangspunktet, og kan bruke batteriene lenge selv om de er en del slitt etter for eks. 6 år, for batteriet inneholder kanskje nok strøm til det forbruket de har har fremdeles. Selv med relativt billige ladere i kombinasjon med litt kunnskap oppnår derfor noen båteiere dobbelt så lang levetid på batteriene i forhold til hva batteriet er designet for. Det rare er at nesten ingen av disse båteierne opplever de mest vanlige batterifeilene man dessverre opplever mye av i dag. Konklusjon: en overdimensjonert batteribank får nærmest uendelig lang levetid hvis den lades relativt greit. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Konklusjon: en overdimensjonert batteribank får nærmest uendelig lang levetid hvis den lades relativt greit. - og en overdimensjonert batteribank får dårlig levetid dersom ladingen er underdimensjonert... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
logget av Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Batteriladning er vel ikke noe problem med mindre man tror på all reklamen om at de intelligente laderne er guds gave til båtfolket. En stokk dum lader i kombinasjon med normalt gangsyn med hensyn til hvordan et batteri lades er ofte nok. Problemet i dag er tilsynelatende at markedet oversvømmes av intelligente ladere som ikke takler batterienes varierte premisser for å bli toppladet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Jeg har vært borti batterier som er godt slitt på grunn av feil bruk allerede etter tre måneder bruk.Det minner meg om noe en batteriforhandler en gang sa: "Et batteri garanteres bare i 3 måneder. All tid du får utover det er ren bonus!" Nå kan vel ikke dette tas helt bokstavlig men når en ser på garantibetingelsene på alskens batterier så er den ganske kort... Ole Petters beskrivelse er viktig å ha med seg når batteribanken skal planlegges. Jo større jo bedre, enkelt og greit. Blybatterier har best av å ikke brukes, kun stå fulladet men da er det jo ingen vits i å ha batterier så det gjelder å finne en passe middelvei mellom batteristørrelse og bruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lotus Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Dette er jeg slett ikke enig. Jo større batteribank er ikke nødvendigvis bedre. Dobler du størrelsen på batteribanken, blir den dobbelt så dyr. Da må den vare dobbelt så lenge for å tjene seg inn. Mens den ene banken kan vare i 5 år, må den andre vare i 10 år. I tillegg har du brukt dobbelt så mye plass og batteribanken veier dobbelt så mye. I tillegg har du doblet sjansene for å få et dårlig batteri i batteribanken, da den jo består av dobbelt så mange batterier. Nei, da er det ofte bedre å bevisst lade ut en mindre batteribank desto mer. Man lader den jo ikke ut veldig mye hver gang, men en gang i blant. Og konklusjonen til Ole Petter om at en overdimensjonert batteribank får nærmest uendelig lang levetid hvis den lades relativt greit, er med respekt å melde ikke i nærheten av sannheten. Jeg har en hovedbank som brukes til alt mulig. Det medfører at jeg har en reservebank som lades greit, så og si aldri brukes og når den brukes brukes fint lite strøm. Batteriet vare lengre. Nå er det 8 år, men jeg har ingen illuslon om at det skal vare lenger enn 10-12 år i beste fall. Så den beste middelvei mellom batteristørrelse og bruk kan være en bank som lades ut 75% - om ikke hver gang, så i alle fall en gang i blant. For en ting er sikkert. batteriene eldes fra den dagen de blir født og etter en viss tid dauer de. Noen lever litt lenger enn andre med godt stell og riktig behandling, men levetiden er for en stor del gitt i utgangspunktet. Vi er designet til en viss levetid og uansett hva vi gjør lever vi ikke evig. Slik er det for batterier også. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Måtte bytte batteri før sesongen i år, det gamle hadde da vart i 6 år (420 timer). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 I tillegg har du doblet sjansene for å få et dårlig batteri i batteribanken, da den jo består av dobbelt så mange batterier.Nei, da er det ofte bedre å bevisst lade ut en mindre batteribank desto mer. Man lader den jo ikke ut veldig mye hver gang, men en gang i blant. Og konklusjonen til Ole Petter om at en overdimensjonert batteribank får nærmest uendelig lang levetid hvis den lades relativt greit, er med respekt å melde ikke i nærheten av sannheten. Det er mulig her at man ikke har forstått at det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg, og at Lotus ikke skjønner hva jeg mener. Jeg har arbeidet med batteriteknologi i maaange år og oppgradert flere båter enn jeg kan tell. Fellesnevneren for alle med problemer er at eieren ikke skjønner batteriene og systemenes begrensede egenskaper. (Så er det i tillegg svært få som søker profesjonell hjelp til å få løst problemet). Jeg har nevnt det før, forbruksbatterier i båt blir sjeldent utslitt for de utvikler som regel feilmekanismer lenge før det. Mye av dette skyldes at båteieren ikke har kontroll på forbruket og tror batteriene blir ladet fortere opp enn de i realiteten gjør. Tendensen i disse dager er at mange forsøker å presse mye strøm inn på en liten batteribank på kort tid, og noen har da desverre erfart at strikken fort kan strekkes for langt også på dette området uten at de vil inrømme det. I de senere år har det vært en stor økning i enkelte batterifeil og økt batterislitasje, noe som er direkte relatert til det økte strømforbruket i båtene gjennom båteiernes økte krav til komfort. Det finnes ingen batterifabrikant i hele verden som ikke er enige med meg på dette området. Seiljotten skriver et veldig godt innlegg i tråden Optimal ladning for Gel batterier som inneholder flere viktige faktorer med hensyn til hvordan man unngår batterifeil og får et godt økonomisk og forsvarlig båthold. At noen har kjøpt seg for liten båt slik at det ikke er plass til batterier er vel urelevant, for batteriene skjønner seg verken på båten eller tar hensyn til eieren umettelige behov for kald pils og gjennomvarm båt til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Jeg byttet nylig ut mine Sønnak Nautilus Freeline 115Ah. De var nye i 2004 og var 4 år gamle. Det sto i dokumentasjonen som fulgte med at de hadde 5 års levetid. Hos meg varte de i 4 år. /Øystein Samme her, byttet samme type batterier i mai i år etter samme brukstid som hermansen. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Byttet i år. De gamle ble 4 år ! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Byttet i år. De gamle ble 4 år ! Hvis man skifter en batteribank av denne typen batterier etter fire år så virker dette greit nok for de fleste. Man har tross alt ikke gjort så mye galt i brukerperioden selv om ”forventet levetid” ikke ble oppnådd. Generelt kan man si at et batteri som overlever de første tre månedene ikke inneholder produksjonsfeil, og resten er opp til brukeren. Jeg vil påstå at hvis kapasiteten i forbruksbanken var 10 – 15 % mindre, så kunne man avhengig av ladesystem risikert en levetid på to år og ikke fire. Videre vil jeg hevde at hvis kapasiteten var 10 % større, så ville man kunne få det siste året ut av batteriet. Med en kapasitetsøkning på 25 % så kunne man kunne oppnådd en levetid på åtte år. Her spiller brukermønsteret til båteieren en vesentlig rolle, for batterienes levetid er også en konsekvens av alder. De som har mest igjen for å øke kapasiteten er de som gjerne bruker båten mye, for da er slitasjen veldig avhengig av den normale syklingsgraden. Dette ser man ofte, at de som bruker båten mye og har tilstrekkelig batterikapasitet, får svært ofte batteriene til å vare lenge. De som får kort levetid på batterier bør studere hva batterifabrikantene forteller om batteriene, og gi opp håpet om at batteriene er i stand til å tilpasse seg bruken. I realiteten er det slik at det er vi som må tilpasse bruken etter batteriene. Det man også bør tenke på når man velger batterikapasitet, er at i brukerperioden så øker gjerne strømforbruket i båten. Det kan være at man monterer mer utstyr, utstyret blir eldre og trekker mer strøm og batteriets driftspenning under belastning synker som en normal konsekvens av slitasjen. Feilmekanismene som oppstår i batteriene på kort tid under feil bruk er omtrent de samme mekanismene som til slutt fører til at batteriet blir utslitt. Kjøper man et rimelig batteri til forbruk, vil man kunne få relativt lang levetid hvis batterikapasiteten er for eks. Fire ganger døgnforbruket. Ser du har hurtiggående båt, og da vil noen batterier kunne havarere tilsynelatende fort i sluttfasen av levetiden. Dette kommer av at den mekaniske styrken i batteriene svekkes med tiden. (Spesielt når de er utladet). Noen batterier tåler mer viberasjon og støt enn andre. Redigert 17.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Hvordan merker du at det tar lang tid å lade, er det ladestrømmen som er høy lenge eller tar det lang tid før ladespenningen kommer opp til 14.4 volt? Et dårlig batteri vil vanligvis ikke ta til seg lading slik at spenningen fort kommer opp men der går lite strøm. Takker for alle innlegg. Det jeg mener med "lang tid" er at laderen bruker lengre tid før den indikerer fult oppladet en tidligere, dette leser jeg til at batteriet er mer utladet en tidligere. Dette er ingen vitenskaplig test, men tidligere fikk jeg grønt lys etter 4-6 timer, nå får jeg ikke grønt lys før 1 1/2 døgn. Bruker forøvrig en CTEC elektronisk lader med lysdiodeindikasjon. Fant forøvrig denne linken: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...65?OpenDocument Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Roger jo Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Hei! Vet ikke hva galt dere gjør, men noe må det være som bytter batterier så ofte. Har mistanke om at noen bruker springvann på batteriene. Og blir batteriene vedlikehold hele året???. Hvis plassen er bra ligger vi til kjøleskapet sier i fra ca.12,1 volt, lader så til de er fulle. Da blir batteriene "høngamle". Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.